افسردگی در کودکان، مشکلی پنهان!


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916543

افسردگی در کودکان و نوجوانان اغلب با بزرگسالان متفاوت است، تحریک پذیری یا عصبانیت از علائم رایج افسردگی در کودکان و نوجوانان است و کودکان خردسال اغلب برای توضیح احساس خود مشکل دارند، در حالی که نوجوانان سعی می کنند از قضاوت شدن توسط دیگران اجتناب کنند. درد عاطفی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، افسردگی در هر سنی ممکن است بروز کند و خوب است بدانید امروزه یکی از آسیب پذیرترین جوامع در برابر افسردگی، گروه سنی کودکان است، افسردگی سن شروع مشخصی ندارد و از آنجایی که با روان بیمار مرتبط است، می تواند افراد در هر سنی را شامل شود و کودکان از این دایره مستثنی نمی شوند.

هنگامی که کودکی دچار اختلال خلقی، افسردگی همراه با احساس غم و اندوه یا پوچی دائمی است، یا زمانی که علاقه به فعالیت های سرگرم کننده مورد علاقه خود را از دست می دهد، باید شک کنید که این علائم گاهی اوقات نشانه افسردگی هستند.

مدتهاست که افسردگی به عنوان یک مشکل بزرگسالان تصور می شد، اما اکنون کارشناسان می دانند که حتی یک کودک 2 ساله نیز می تواند افسردگی را تجربه کند.

یادگیری تعادل بین تجربیات و احساسات مثبت و منفی در زندگی بخش مهمی از روند رشد است، اما ایجاد این تعادل برای برخی از کودکان مشکلاتی ایجاد می کند و باعث افسردگی در کودکان و نوجوانان می شود.

افسردگی در کودکان و نوجوانان شامل طیف وسیعی از علائم است و هر کودکی می تواند همه یا برخی از آنها را تجربه کند، افسردگی می تواند از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت به نظر برسد.

افسردگی در کودکان و نوجوانان اغلب تشخیص داده نمی شود زیرا علائم آن تغییرات عاطفی و روانی طبیعی تلقی می شود و علائم این بیماری در کودکان ممکن است با بزرگسالان متفاوت باشد.

علائمی که ممکن است نشان دهنده افسردگی در کودکان باشد، رفتارهایی مانند سرپیچی از والدین و زیر پا گذاشتن قوانین در مدرسه یا خانه، مشکلات خواب از جمله مشکل به خواب رفتن، خواب ماندن یا تمایل به خوابیدن بیش از حد معمول، مشکلات تحصیلی مانند نمرات پایین یا امتناع از حضور در مدرسه. مدرسه، ترس از آینده مانند ترس از دست دادن والدین، مشکلات جسمی مانند سردرد و معده درد، احساس بی ارزشی و اعتماد به نفس پایین و کسالت، خستگی و کم انرژی بودن.

علل افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در کودکان و نوجوانان می تواند ناشی از ترکیبی از موارد مرتبط با سلامت جسمانی، تجربیات گذشته، سابقه خانوادگی، محیط، تغییرات ژنتیکی و اختلالات فیزیکی باشد.

افسردگی یک وضعیت گذرا نیست و بدون درمان مناسب از بین نمی‌رود، افسردگی به سطح فعالیت در بخش‌های خاصی از مغز و همچنین به عدم تعادل هورمون‌هایی که بر خلق و خوی تأثیر می‌گذارند مربوط می‌شود.

چیزهایی که می توانند باعث این مشکلات شوند، تجربه رویدادهای استرس زا مانند تغییر مدرسه یا طلاق والدین، مصرف برخی داروها برای تسکین درد است.

عواملی که خطر افسردگی دوران کودکی را افزایش می دهند عبارتند از: سابقه خانوادگی افسردگی، سابقه قبلی افسردگی، تعارضات خانوادگی و عملکرد ضعیف مدرسه.

اگر فرزند شما تغییرات رفتاری مانند گوشه گیری، تنها گذراندن و عدم تمایل به صحبت یا معاشرت با دوستان خود را نشان می دهد، والدین باید احتمال افسردگی را در کودک خود در نظر بگیرند، از دیگر علائم هشدار دهنده می توان به بی میلی به شرکت در بازی ها اشاره کرد. و فعالیت هایی وجود دارد که قبلاً از آنها لذت می بردید و همچنین احساس اضطراب یا نگرانی وجود دارد.

به قلم: حسن میرشکار، کارشناس امور اجتماعی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید