افشای برنامه نفت در برابر بدهی

افشای برنامه نفت در برابر بدهی

در مهر 1400 سال گذشته با رونمایی از طرح بزرگ پاکسازی نفت، اصحاب رسانه و فعالان اقتصادی از فساد فرآیند پاکسازی و احتمال ایجاد چرخه های فساد انتقاد کردند. وزیر نفت ضمن رونمایی از این پروژه گفت: با توجه به نیاز دنیا به انرژی و استفاده از توان و ظرفیت دستگاه سیاست خارجی، فروش نفت به صورت تسویه در دستور کار ما قرار گرفت. در این زمینه تبادل نفت با کالا و سرمایه گذاری از جمله روش هایی است که انجام می شود. سپس مقرر شد از طریق امکان تهاتر فروش نفت، بدهی دستگاه های مختلف تأمین شود. در عین حال بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر نهادهای دیگری برای رفع کسری بودجه خود در خرید و فروش نفت دخالت کنند، همان اتفاقات ناگوار در دوران احمدی‌نژاد رخ خواهد داد.

با این حال به نظر می رسد این روزها موضوع جدی شده است. «پاکسازی نفت مرتبط با خاطره بابک زنجانی و فساد پشت پرده»؛ علیرضا حیدری، نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار و کارشناس روابط کار، با انتقاد از روند رد بدهی تامین اجتماعی دولت در سال 1402، با بیان اینکه; فرآیند با مجوز ترخیص نفت!

میرتاجدینی: دولت در لایحه بودجه سال آینده 330 هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق های بازنشستگی از جمله پوشش مطالبات و پرداخت بدهی آنها پیش بینی کرده است که بخشی از این مبلغ از طریق تهاتر نفت تامین می شود.

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس چند روز پیش با پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 1402 موافقت کرد و به صندوق های بازنشستگی لشکری ​​و کشوری و تامین اجتماعی اجازه تسویه نفت را داد. نمایندگان از این تصمیم به «حمایت از صندوق های بازنشستگی» تعبیر می کنند.

میرتاج الدینی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تصویب چنین مصوبه ای را برای اولین بار در بودجه و حمایت از صندوق های بازنشستگی دانست و گفت: این صندوق ها می توانند در سال آینده نفت را تسویه کنند. با مجوز وزارت نفت و با فروش نفت می توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

به گفته وی، دولت در لایحه بودجه سال آینده 330 هزار میلیارد تومان برای حمایت از صندوق های بازنشستگی از جمله پوشش مطالبات و پرداخت بدهی آنها در نظر گرفته است که بخشی از این مبلغ می تواند از طریق تهاتر نفت تامین شود.

در بخش‌هایی از لایحه بودجه 1402، دولت نفت خام و میعانات گازی را به «دستگاه‌های اجرایی، صندوق‌های بازنشستگی کشوری، دستگاه‌های دارای اعتبار از محل هزینه‌های عمومی دولت در حدود منابع بودجه عمومی و پرداخت بدهی‌های دولت و پرداخت بدهی‌های دولت و دولت تخصیص می‌دهد». تعهدات به سازمان تامین اجتماعی و تسویه بدهی به موسسات عمومی غیردولتی و انقلابی، شهرداری ها و آستان قدس رضوی توزیع می شود، اما میزان تسویه بدهی از این طریق مبهم و مبهم است، در حالی که سازوکار اجرایی آن در حدی نیست. همه چیز روشن است.

نفت تکلیفی به جای بدهی 600 هزار میلیارد تومانی

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، دولت 600 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است. در آن سال هیچ اقدام سازنده ای برای کاهش این بدهی صورت نگرفت و تلاشی برای پرداخت بدهی جاری دولت صورت نگرفت. حال با تخصیص نفت و میعانات گازی برای فروش باید این بدهی یا حداقل بخشی از آن در سال آینده تسویه شود. اصولاً معلوم نیست سازمانی با گستردگی و گستردگی تأمین اجتماعی که ثروت چهل و چند میلیون نفر در کشور به آن وابسته است، چرا باید وارد چرخه غیرشفاف، فاسد و پر دردسر تهاتر نفت شود تا به آن برسد. مطالبات دولت و مشخص نیست چه مقدار از این بدهی با این روش قابل تسویه است؟

حیدری: پاکسازی نفت دو مشکل دارد. اولاً احتمال فساد و سابقه غیرقابل قبول آن و ثانیاً احتمال بروز مشکلات جدی برای تأمین اجتماعی و درگیری در فرآیندها که در نهایت می تواند به ضرر بیمه شدگان باشد.

تهاتر نفت «فساد زیادی» دارد.

علیرضا حیدری در این زمینه به دو مشکل اساسی اشاره می کند. اول فساد اتاق پایاپای نفت و سابقه تاریخی غیرقابل قبول آن و دوم احتمال بروز مشکلات جدی برای تامین اجتماعی و درگیری در فرآیندها که در نهایت می تواند به بیمه شدگان این سازمان آسیب برساند.

وی توضیح می دهد: واگذاری معاملات نفتی به سازمان های غیردولتی و شبه دولتی سابقه دارد، اما از دل آن داستان های غم انگیز و فاسدی مانند بابک زنجانی بیرون می آید. اینها نسخه هایی است که نوشته می شود اما مفسده است زیرا نفت را به چه قیمتی به طلبکاران می دهند و نفت را چگونه و به چه قیمتی در بازارهای جهانی می فروشند و چه چکی روی نرخ خرید و فروش وجود دارد. نرخ و مسائلی مانند این مشکل نیز مبهم است. این روش از ابتدا تا انتها شفافیت ندارد.

حیدری با بیان اینکه «قبل از سال های اخیر فروش نفت و گاز به عنوان سرمایه ملی هیچ گاه متولی غیر از شرکت ملی نفت ایران نداشت»، ادامه داد: این روش های رد بدهی دولت اصلا سابقه ندارد و در صورت وجود متولی جدید. تاریخ، آنها در همه موفق بوده اند.

در شرایط تحریم، فروش نفت به این سادگی نیست. سازمانی مانند تامین اجتماعی چگونه می تواند برای نفت و گاز مشتری پیدا کند و پولی برای پرداخت هزینه های روزانه به دست آورد در حالی که به سادگی نمی توان مشتری را در بازارهای جهانی پیدا کرد؟ حیدری در خصوص این مشکلات می گوید: در شرایط تحریم نمی توان قاعده فروش را تعیین کرد. روش مشتری یابی، قیمت گذاری و دریافت پول قوانین خاصی ندارد و قابل تایید نیست. از طرفی می تواند مشکلات آتی را برای سازمان ایجاد کند.

این فعال روابط کار برای تسویه بدهی دولت به این سازمان راه حل مطمئن و بدون دردسرتری ارائه می دهد: از فروش مواد اولیه تولید در پتروشیمی ها و پالایشگاه هایی که سازمان تامین اجتماعی سهامدار آن است. به گونه ای که تامین اجتماعی دیگر بابت خوراک پتروشیمی ها در پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی خود به دولت پرداخت نمی کند. این روش تسویه برای سازمان بیمه امن تر، قابل فهم تر و سودآورتر است.

ورود احتمالی سازمان تامین اجتماعی به چرخه تحریم ها یکی دیگر از مشکلات احتمالی است. حیدری در این خصوص می گوید: دولت نباید محصولی مانند نفت را که در شرایط تحریم نمی تواند بفروشد به سازمان بدهد و بگوید به جای تقاضای خود بفروش. این کار ممکن است در آینده سازمان را درگیر مسائل جریمه کند و باعث ایجاد مزاحمت و مشکل برای بیمه شدگان آن شود. تحریم های احتمالی فقط برای فروش نفت نخواهد بود، بلکه ممکن است سازمان بیمه در موارد دیگر نیز تحریم شود و این می تواند بسیار خطرناک باشد. آنها نباید سازمان را به دلیل کالایی مانند نفت شامل شوند. امروز شرکت های شستا از تحریم ها معاف هستند اما اگر در چرخه فروش نفت قرار بگیرند مشکلات جدیدی به وجود می آید.

اعتباری که فقط برای برخی وجود دارد

دولت 600 هزار میلیارد تومان به بیمه شدگان کم درآمد سازمان تامین اجتماعی، به میلیون ها خانوار کارگری کشور بدهکار است. آیا راه حل کم دردسرتر، سریع تر و آسان تری برای پرداخت این بدهی سنگین که آن را گزینه تهاتر نفت به عنوان حمایت از صندوق های بازنشستگی می نامند، وجود ندارد؟ با یادآوری اینکه بودجه بسیاری از نهادها و بنیادها مانند صداوسیما در سال آینده بین 40 تا 50 درصد افزایش می یابد، به این نتیجه می رسیم که «اعتبار کافی» و «راه حل ساده و مناسب» وجود دارد، اما پرداخت بدهی طبقه کارگر. جمعیت چهل میلیون نفری و بهبود زندگی آنها در سال آینده عملاً گزینه ای روی میز نیست!

دیدگاهتان را بنویسید