افغان‌ها در کابل تجمع کردند تا حمله به سفارت ایران را محکوم کنند


ساعت: 11:25
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821770

این تجمع بزرگ با شعارهای «نه به شورشیان» و «اتحاد افغانستان و ایران» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی در مقابل سفارت ایران در کابل آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ، تجمع گسترده مردمی با شعارهای «نه به شورشیان»، «اتحاد افغانستان و ایران» و «ما برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت های سیاسی آغاز شد.

در پی حمله به حضور دیپلماتیک ایران در افغانستان، تجمع «نه به شورشیان» در مقابل سفارت ایران در افغانستان برگزار شد.

راهپیمایی بزرگی با شعارهای «نه به شورشیان»، «اتحاد افغانستان و ایران» و «ما برادریم» با حضور پرشور مردم و شخصیت‌های سیاسی برگزار شد.

شهروندان کابل در تجمعی که از سوی برخی احزاب و تشکل های مردمی افغانستان برگزار شده بود، شرکت کردند و خواستار اتحاد بیشتر دو ملت ایران و افغانستان شدند و نه اینکه شورشیان روابط دوستانه دو کشور را از بین ببرند.

این تجمع باید با قرائت بیانیه و بارش گل در مقابل سفارت ایران در کابل به پایان برسد.

بسیاری از مقامات ارشد ایران و افغانستان این اقدام را محکوم کرده و گفته اند که برخی به دنبال برهم زدن روابط خوب بین دو کشور هستند.

در همین راستا، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ضمن تماس تلفنی با سفیر ایران در کابل و سرکنسول ایران در هرات، گفت که مسئولیت نهاد حاکمیتی افغانستان حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک ایران است و باید در مورد این حمله توضیح دهد. در ماموریت های ایران

وزیر امور خارجه ایران در این گفتگوی تلفنی با ابراز نارضایتی از عدم تدابیر لازم برای تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک که به عهده کشور میزبان (افغانستان) است، گفت: حفاظت کامل از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران مسئولیت ایران بر عهده هیئت حاکمه است، افغانستان حضور دارد و باید در مورد حمله به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری ما در هرات توضیح دهند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: باید مراقب توطئه دشمنان مشترک در این زمینه باشیم.

حمله روز گذشته به این اماکن دیپلماتیک باعث جلب مدیر موقت سفارت افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شد و ضمن اعتراض به آن اعلام شد که ادارات کنسولی نمایندگی های ایران در افغانستان فعالیت خود را متوقف کرد.

در پی این رویدادها، نعیم الحق حقانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، امروز (سه شنبه) در بیانیه ای گفته است که شماری از معترضان در مقابل کنسولگری ایران تظاهرات کرده و آنها را با نیروهای امنیتی طالبان متفرق کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر امنیت در این پست دیپلماتیک برقرار است.

از سوی دیگر، معاون وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا با اشاره به حمله اخیر به سفارت و کنسولگری ایران گفت که تماس هایی با مقامات طالبان برقرار شده و حکومت کابل امنیت سرویس های دیپلماتیک را تضمین کرده است. ایران. مراکز

حمله به سفارت ایران در کابل با واکنش متفاوت مصرف کنندگان افغان مواجه شد و آنها آن را تلاشی سازمان یافته برای برهم زدن روابط بین دو کشور خواندند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید