افق توسعه پایدار در تنها بندر اقیانوسی کشور روشن است/ توسعه در دریا نیازی ضروری برای اقتصاد پویا و پایدار کشور است.


ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836645

جنوب شرق ایران در مسیر اقتصاد دریایی

اقتصاد «دریانوردی» یکی از عناصر قدرت سیاسی و ظرفیت رشد اقتصادی ایران است که در صورت توجه می تواند یکی از مهم ترین نمونه های اقتصاد مقاومتی در جنوب شرق کشور باشد.

بندر اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران یکی از نقاط حساس و استراتژیک خاورمیانه است که امروزه مرکز توسعه اقتصادی ایران و منطقه است و توجه غول های اقتصادی جهانی را به خود جلب می کند.

معافیت از تحریم، دسترسی به آبهای آزاد، احداث خطوط ریلی و زمینی اتصال داخل و خارج از کشور، اتصال به خلیج فارس و مرز با کشورهای همسایه از طریق زمین و دریا و برخورداری از ظرفیت بالقوه تجاری در دو بخش واردات و صادرات و ذخیره سازی کالا، آن را به پناهگاهی امن برای رونق اقتصادی و تجاری کشورها تبدیل می کند.

بندر اقیانوسی چابهار; افق طلایی اقتصاد پایدار در خاورمیانه

این پتانسیل ها باعث شده تا دو غول اقتصادی جهان هند و چین، صادرات به کشورهای همسایه و تضمین اتصال به بازار جهانی در بندر اقیانوسی چابهار را انتخاب کنند و این امر امروز توجه همه را به خود جلب کرده است.

رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در برنامه پنجم توسعه، سواحل مکران را از آن نقطه تا خلیج فارس که دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را شامل می شود، به عنوان ساحل مکران نام بردند و بر آن تأکید فراوان داشتند. محور اقتصادی و تجاری ، و یک ستاد ملی به نام ستاد توسعه سواحل مکران تشکیل شد.

اما در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب بر این مهم بیش از پیش تأکید شده است، چنانکه در بند 21 «توسعه اقتصاد دریایی جنوب در محور چابهار-هورمشهر با محوریت». در سواحل مکران این موضوع به صراحت بیان شده و نیازمند برنامه های عملیاتی بیشتر مسئولان برای حفظ سرمایه های کشور است.

نکته قابل توجه دیگر این است که علاوه بر استفاده از بندر چابهار در محور واردات و صادرات کالا می توان از آن به عنوان یک نقطه ژئواستراتژیک در حوزه اقتصاد دریایی یاد کرد که بی شک توسعه دریانوردی و اقتصاد دریایی است. . ، نیازی بی بدیل برای تحقق کشور دارای اقتصاد پویا و پایدار است.

سرمایه گذاری غول اقتصادی جهان هند بر اهمیت جایگاه لجستیکی بندر چابهار افزوده است که بدون هیچ بحثی می توان گفت که سرعت توسعه و تحول این منطقه در صورت مدیریت صحیح همراه با آزادسازی دو برابر خواهد شد. تحریم های آمریکا قطعا دیده خواهد شد. به زودی بندر چابهار یکی از مهم ترین ایستگاه های بازار جهانی خواهیم بود.

ایجاد خط ریلی از بندر چابهار به سرحس و اتصال آن به خط ریلی بین‌المللی به محور زمینی این نوید را می‌دهد که این منطقه بتواند در سایه امنیت تمامی نسل‌های تجاری و اقتصادی را به هم متصل کرده و شرق را به غرب جهان متصل کند. . ما همواره شاهد پویایی کشورهایی هستیم که خواهان توسعه و جهش اقتصادی هستند.

بندر چابهار یکی از چهارراه‌های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی است

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به موقعیت استراتژیک و ویژه بنادر در کشور گفت: امروزه حمل و نقل دریایی به عنوان یک اقتصاد دریایی یکی از پرطرفدارترین ها است. راه های ترانزیتی و تجاری .

وی با اشاره به نقش مهم بنادر در رونق تولید افزود: بندر چابهار یکی از چهارراه های اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی است که این بندر به دلیل موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب های آزاد بین المللی از جایگاه ویژه ای در تجارت بین ایران و سایر بخش‌های منطقه.

وی ادامه داد: گذر از بندر چابهار با راه اندازی کارخانه های فرآوری و بسته بندی کالاهای صادراتی و وارداتی از این بندر ظرفیت استثنایی برای تولید و اشتغال پایدار دارد که با حمایت، حمایت و رفع موانع می توان رونق گرفت. تجارت شرق در این بندر اقیانوسی.

مدیرکل توسعه سواحل مکران با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران گفت: سیاست های کلی برنامه ششم توسعه چابهار – هرمشهر شامل بند ۲۱ مورد تاکید مقام معظم رهبری با محوریت توسعه سواحل مکران قرار گرفت.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی سند جامع بالادستی توسعه سواحل مکران به ویژه تحت عنوان طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را که حاصل طرح مذکور برای توسعه زیرساخت ها، روبنایی و تجهیزات است، ایجاد کرده است. توسعه بندر چابهار به عنوان یک بندر تجاری بزرگ و مهم در سواحل شرقی مکران با سرمایه 341 میلیون دلار در فاز اول، ظرفیت بندر از 2.5 به 8.5 میلیون تن افزایش یافت. با تکمیل فاز دوم ظرفیت این بندر به 30 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه های سازمان بندر و دریانوردی برای اجرای شعار سال، اذعان داشت: حمایت از طریق جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از شرکت های دانش بنیان و ایجاد اشتغال پایدار از مهمترین برنامه های در دستور کار است.

وی ادامه داد: فعال بودن کارگاه های عمرانی در بندر چابهار منجر به اشتغال بیش از هزار نیروی جوان تحصیل کرده، متخصص و بومی در این کارگاه ها شده است.

تحریم ها تنها راه برون رفت از مشکلات تولید و اشتغال است

حقی با اشاره به آمار واردات و صادرات در بندر چابهار تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 512 هزار و 859 تن کالا در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 125 درصد افزایش داشته است. در سال و افزایش 99.4 درصدی در واردات کالا 100 درصد صادرات را نسبت به مدت مشابه سال قبل گزارش می دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه های مختلف صادرات کالا، ترانزیت و واردات کالا، نیازهای اساسی کشور عمدتا از طریق بنادر تامین می شود، گفت: به منظور تسهیل و کاهش هزینه ها برای تجارت دریایی و توسعه صادرات و واردات از طریق بندر چابهار ; ایجاد زیرساخت مناسب و تامین تجهیزات با تشکیل کارگروه بازاریابی و تدوین استراتژی و مطالعه و تحلیل اطلاعات بازار و مشتریان جهت ارائه خدمات 24 ساعته، اعمال تسهیلات، تخفیف قابل توجه سایر بنادر برای صاحبان کالا و کانتینر. ، جذب خطوط تحویل اقدامی است که باعث تردد کالا و کشتی، افزایش جذب کالاهای صادراتی و وارداتی شده است.

مدیرکل بنادر و کشتیرانی با اشاره به آخرین اقدامات در زمینه تولید سرمایه گذاری در بندر چابهار گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله احداث انبارهای چند منظوره، سیلو غلات، ساخت مخازن نفت و گاز انجام شده است. پایانه معدنی، نمک‌زدایی آب و همچنین تصفیه پسماند کشتی‌ها و شستشو و ضدعفونی کامیون‌ها در بندر چابهار انجام شد که اکثر طرح‌های سرمایه‌گذاری زودتر از موعد مقرر اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه تحریم ها تنها راه برون رفت از مشکلات تولید و اشتغال است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح های عمرانی در کشور در حال توسعه ای مانند ایران به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی ناشی از تحریم های سرکوبگرانه اهمیت بیشتری یافته است. به گونه ای که با اولویت بندی اجرای پروژه های زیربنایی که گلوگاه های اقتصادی را در کشور باز می کند و بر اساس سیاست های کلی نظام در جهت خنثی سازی هر چه بیشتر تحریم ها عمل می کنیم، بتوانیم همانند گذشته اقدامات توسعه را ادامه دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید