اقتصاد نه باید دیکته شود و نه رها شود / وعده رئیس جمهور برای کاهش مالیات بر تولید / اصلاح ساختار بازار

ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793649

وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اقتصاد نباید به هم ریخته و رها شود، گفت: مشکلات ساختاری زیادی در اقتصاد کشور داریم که یکی از آنها در حوزه بازار است، بنابراین در نظر داریم ساختار را اصلاح کنیم. . در بازارها به نفع تولید کننده و مصرف کننده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاحیه معاملات آتی و گواهی سپرده و یراق آلات مس در بورس کالا، با بیان اینکه فضای بورس را برای مدیریت بازار کالای این وزارتخانه انتخاب کرده است، گفت: در حال حاضر در بورس کالا به صورت رسمی در حال انجام است. تمرکز ما روی یکی از آنهاست که بازار کالاهای اساسی از جمله مواد اولیه پتروشیمی، فولاد، مس و سیمان و … است.

وی افزود: عرضه فرابورس قابل تنظیم نیست، اما بورس کالا ابزارهای نظارتی و اجرایی را در اختیار ما قرار می دهد که می تواند در تنظیم بازار به ما کمک کند.

فاطمی امین وی گفت: یکی از اقدامات وزارت صمت این بود که برای بیش از 30 کالا سهمیه بندی شد اما برای 20 کالا این سهمیه حذف شد و برای 10 کالای دیگر سهمیه حذف می شود که تورم را کاهش می دهد. سازنده ظاهر می شود

مقام ارشد وزارت صمت وی افزود: مشکلات ساختاری زیادی در اقتصاد کشور داریم که یکی از آنها در حوزه بازار است، بنابراین وزارت صمت در نظر دارد ساختار بازارها را به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اصلاح کند.

اقتصاد نه دیکتاتوری است و نه رها شده

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اقتصاد نباید نظم داشته باشد، اما نباید آن را رها کرد و نقطه میانی و کلیدی، داشتن معیارهایی برای مدیریت و تنظیم بازار است که یکی از ابزارهای آن بورس است. تبادل.

فاطمی امین گشایش اوراق سلف مس و اوراق بهادار بورس کالا و آرماتور را دو ابزار در این حوزه می داند و ادامه می دهد: این ابزارها شفافیت، حاکمیت و مقررات را به چالش می کشند و صنعت را در تامین مواد اولیه کمک می کنند.

شفاف سازی معاملات و بسترسازی تولید با ابزار بورس

وی افزود: این ابزارها علاوه بر شفافیت معاملات و مبنای سیاست گذاری در معاملات، ظرفیت تولید خوبی را نیز ایجاد می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حذف 20 گروه 30 گروهی کالایی، گفت: تورم تولیدکننده کاهش یافته که نوید کاهش تورم مصرف کننده را می دهد و در بازار موثر خواهد بود.

شرط واگذاری 40 درصد از سهام معدن جانجا به مردم برای برنده شدن در مزایده.

فاطمی امین با اشاره به دو خبر خوب در حوزه معدن افزود: معدن مس جنجا به مزایده گذاشته شده و یکی از شروط برنده شدن در مزایده واگذاری 40 درصد سهام این معدن به مردم است. که بهترین نوع سرمایه گذاری است.»

وی افزود: این نوع سرمایه گذاری باعث توزیع ثروت و ایجاد فرصت سرمایه گذاری برای مردم می شود و پول بی خانمان ها به این سمت می رود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار از آذرماه شروع شد که در دی ماه سه بسته معدنی و در بهمن ماه 6 بسته معدنی را برای سرمایه گذاری به مزایده می فروشیم؛ همچنین معادن کوچک نیز باید در قالب چند قطعه تحویل داده شوند. معادن با هم در یک بسته

وزارت صمت حق واگذاری معادن را از طریق سازوکار بورس دارد

فاطمی امین همچنین اعلام کرد: بر اساس تبصره ۷ بودجه وزارت صمت واگذاری معادن از طریق سازوکار بورس مجاز است.

وی در خصوص تغییر ساختار و توجه به حوزه تجارت خارجی در ساختار جدید گفت: سازمان توسعه تجارت را با استقلال و اختیارات ویژه تعیین کرده ایم. ما انجام دادیم.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختار جدیدی متولد می شود

وزیر صمت همچنین گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساختار جدیدی متولد شد، 10 سال پیش فقط یکپارچگی داشتیم و یکپارچگی واقعی نداشتیم. وزارت صنعت، معدن و تجارت واقعاً یک وزارتخانه یکپارچه نبود، بلکه چندین بخش بود که الان یکپارچه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طی سه ماه گذشته 90 طرح برای بهبود وضعیت در دستور کار قرار گرفته است، گفت: یکی از آنها اصلاح بازار کالا بود و دو ابزاری که امروز ارائه شد در این حوزه بود.

وعده رئیس جمهور برای کاهش مالیات بر تولید

وزیر صمت همچنین گفت: رئیس جمهور قول افزایش مالیات بر تولید را از 25 درصد به 10 درصد داد و گام اول با کاهش 5 درصدی در سال آینده برداشته می شود.

فاطمی امین در پایان با بیان اینکه چشم‌انداز مثبتی را برای آینده پیش‌بینی می‌کند، افزود: همکاری خوبی با دستگاه‌های مختلف از جمله مجلس، بورس، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت نفت داریم و امیدواریم این رویکردها موثر باشد. اقتصاد ایران را تغییر دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید