اقدامات آیت الله رئیسی برای تنش زدایی با همسایگان و توافق گازی با علی اف

ساعت: 21:12
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789810

یک تحلیلگر آمریکایی درباره قرارداد جدید گازی ایران، آذربایجان و ترکمنستان نوشت: توافق مبادله گاز باکو و تهران دلیل عبور از بحران سیاسی اخیر دو کشور همسایه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک تحلیلگر آمریکایی در مقاله ای درباره قرارداد جدید گازی ایران، آذربایجان و ترکمنستان می نویسد که این توافق بین باکو و تهران دلیل برون رفت از بحران سیاسی اخیر است.

«آذربایجان و ایران برای تبادل گاز طبیعی با ترکمنستان و نزدیکی اقتصادی آنها پس از توقف سیاسی بین دو همسایه توافق کرده‌اند.

* قرارداد مهم گازی تهران و باکو

نویسنده ادامه داد که روسای جمهور جمهوری آذربایجان و ایران در تاریخ 28 نوامبر (یکشنبه 6 آذر) در شهر عشق آباد دیدار کردند و پس از آن توافق نامه امضا شد. الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان پس از امضای این توافقنامه در جمع خبرنگاران گفت: از این پس روابط ایران و جمهوری آذربایجان در همه زمینه ها توسعه خواهد یافت. وی افزود: مردم ما مردمانی برادر هستند، کشورهای ما کشورهایی برادر هستند و مسائلی که امروز مطرح شد یک بار دیگر نشان می‌دهد که روابط ایران و آذربایجان در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

به دنبال بحران پلیس آذربایجان و دستگیری دو راننده کامیون ایرانی و رزمایش مرزی ایران، دو دولت به زودی مشکلات را برطرف کردند و در اواخر نوامبر قرارداد همکاری مهم انرژی را امضا کردند، اگرچه بسیاری از جزئیات نامشخص است.

عنصر مهم این توافق در قرارداد جدید مبادله گاز مشخص شد که سالانه 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب گاز منتقل می شود. ترکمنستان گاز ایران را تامین می کند و سپس ایران به طور جداگانه معادل آن گاز را به جمهوری آذربایجان می رساند.

* آیت الله رئیسی برای رفع مشکل با همسایگان اقدام می کند

نویسنده آمریکایی این گزارش در بخشی دیگر از تحلیل سایت جمهوری آذربایجان در این زمینه منتشر و نوشت، پایگاه خبری «حققین» در این زمینه نوشت چرخش در روابط تهران و باکو نتیجه پیروزی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، یکی از باهوش ترین نخبگان سیاسی ایران، در پاسخ به مشکلات بود.

عینولا فاطلهوف، سردبیر این سایت گفت: «حتی با وجود تشدید فشار غرب بر ایران، و علی‌رغم تماس‌های گذشته با جان بولتون و گزارش‌های دونالد ترامپ، دو مقام ارشد سابق آمریکا، الهام علی‌اف علناً به روی جهان باز بود». رئیس جمهور درباره لزوم توسعه روابط اقتصادی و سیاست همسایگی با تهران.

رسانه های اسرائیلی اخیرا قرارداد تبادل گاز ایران با ترکمنستان و باکو را بسیار مهم توصیف کرده و نوشته اند که این توافق دستاوردهای سیاسی برای تهران دارد.

جروزالم پست می نویسد پیام سیاسی مهمی در قلب این توافق قرار دارد و می تواند طرح ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی گاز در منطقه را محقق کند. ایران اکنون این توافق را پیامی می بیند که می تواند پس از سال ها شکست نقش خود را در منطقه تغییر دهد. این پیام از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند گام های بعدی ایران در گسترش تجارت با ترکمنستان به ویژه در بخش گاز را تسهیل کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید