اقدامات عروق کرونر همچنان برای افزایش واکسیناسیون مورد نیاز است


ساعت: 23:09
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839617

شریفی گفت: برای پایان دادن به تاج گذاری باید چند اقدام مهم انجام دهیم که مهم ترین آن تاکید بر واکسیناسیون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص آخرین وضعیت بیماری های عروق کرونر در کشور و یزد گفت: موضوعی که در دنیا و در ایران مورد توافق بهداشت قرار گرفته است تاکید می کنند که اصلی‌ترین عاملی که ما را به این وضعیت رساند، واکسیناسیون است؛ به عبارت دیگر، اصلی‌ترین اتفاقی که باعث کاهش عوارض و مرگ و میر در کشور شده، پوشش نسبتاً مناسب واکسیناسیون در کشور ماست.


عملکرد خوب ایران در واکسیناسیون با وجود تحریم ها

وی افزود: علیرغم اینکه به دلیل بحث تحریم و سوء مدیریت واکسیناسیون را دیرتر از برخی کشورها شروع کردیم، اما خوشبختانه به دلیل سیستم گسترش شبکه ای که در سراسر کشور وجود داشت و همکاری بسیار خوبی که همه ارگان ها و سازمان ها از جمله . بسیج، نیروی انتظامی، هلال احمر، شهرداری ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و دانشگاه ها – باعث شده واکسیناسیون ما در مدت نسبتاً کوتاهی به حد قابل قبولی برسد.


نقش ایمیکرون در برداشتن تاج

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: البته ظهور سویه آمیکرون نیز در این بین به همه دنیا کمک کرده است. به عبارت دیگر، اگرچه قدرت انتقال سویه آمیکرون به دلیل وزن کمتر بالا بود، اما به افزایش ایمنی جمعی در همه جوامع کمک کرد.

شریفی گفت: اما همه اینها به معنای پایان تاج و تخت نیست و دلیل ما برای این حرف این است که وقتی به نمودار جهانی و نمودار برخی کشورها – مانند کشورهای اروپایی – نگاه می کنیم، می بینیم که متاسفانه علیرغم اینکه میزان بیماری کم بود، اما به دلیل دو عامل دوباره افزایش یافت. یکی اینکه با بالا رفتن عوارض، تبعیت کاهش یافته و بسیاری از محدودیت ها رسما برداشته شده و بسیاری از محدودیت ها توسط خود مردم برداشته شده است.

یکی دیگر از عوامل این است که بیماری عروق کرونر یک مصونیت طولانی مدت نیست و باید یادآوری شود تا سیستم ایمنی مجدداً تحریک شود و در برابر این بیماری ایمن سازی شود؛ بنابراین در جوامعی که بین واکسیناسیون های مختلف تفاوت وجود دارد، مصونیت ایجاد می شود. که در سطح جامعه وجود دارد، رو به کاهش است و این منجر به مستعد شدن جامعه به عفونت مجدد می شود.


97be163d d3a8 45a0 a414 014fec32fd47 خبر خاکستری


برنامه اصلی هنوز واکسیناسیون است

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد افزود: در چنین شرایطی اگر سویه جدیدی ایجاد شود و این سویه جدید همزمان منتقل شود و بیماری زایی آن بالا باشد، باز هم در دنیا و کشور موج خواهیم داشت. به همین دلیل باید مراقب باشیم و باید در این زمینه کارهای زیادی انجام دهیم که مهمترین آن تقویت برنامه واکسیناسیون است.

شریفی بیان کرد: در حال حاضر در دو گروه از نظر واکسیناسیون، شاخص های ما – اعم از کشوری و استانی – آنطور که باید نیست; این دو گروه نشان دهنده یک تزریق از سومین دوز در گروه سنی بالای 18 سال است که تنها 50 درصد از این افراد نوبت سوم واکسن را دریافت کرده اند و گروه دیگر، گروه سنی 5 تا 11 سال، حدود 18 درصد از واکسن را دریافت کرده اند. افراد واجد شرایط این گروه اهل سنت برای اولین بار واکسینه شدند.

وی گفت: در کشور ما با توجه به اینکه دور چهارم شروع شده است، اگر مردم دور سوم خود را تزریق نکنند، طبیعی است که برای دور چهارم کاندیدا نشوند، یعنی امنیت عمومی و امنیت عمومی مشکلاتی را ایجاد می کند از جمله اینکه باعث خواهد شد. برای اینکه فردی آسیب پذیر باشد، این احتمال وجود دارد که بیمار شود و حتی بمیرد.


کاهش ایمنی جامعه خطر موج جدید کرونا را افزایش می دهد

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: به عبارت دیگر در جوامعی که ایمنی آنها پایین است و ویروس های بیشتری در گردش هستند، احتمال ابتلا به ویروس جدید و جهش جدید بیشتر است و این امر به کل جامعه آسیب می رساند. حتی در سراسر جهان؛ بنابراین فکر می‌کنم هنوز باید برای تکمیل واکسیناسیون تاج در جامعه تلاش کنیم تا همه گروه‌های واجد شرایط برای تزریق بیایند.

شریفی تاکید کرد: بر این اساس باید بیشترین تاکید را بر واکسیناسیون داشت. اگرچه رعایت مقررات بهداشتی مهم است، اما به ویژه به دلیل خستگی مردم، نمی توان مانند گذشته و با دولت قبل دستورالعمل ها و سایر اقدامات بهداشتی را رعایت کرد. و اینکه بسیاری از محدودیت ها برداشته شده است، «اما اگر موضوع واکسیناسیون را جدی بگیریم، این امید وجود دارد که انشاءالله در آینده با موج جدیدی مواجه نشویم یا حداقل با موج شدید مواجه نشویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید