اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز مثبت بود/ افزایش تعرفه صادرات از سوی وزارت کشاورزی منجر به از دست دادن بازارهای جدید می شود.


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914035

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت اولویت های بانک مرکزی برای کنترل تورم و اثرات آن بر قیمت ارز، گفت: اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و مرکزی بانک در کنترل بازار ارز مثبت بود. اما افزایش تعرفه صادراتی توسط وزارت کشاورزی منجر به از دست دادن بازارهای جدید صادراتی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بانک مرکزی در چند روز اخیر بر لزوم پرهیز از مقایسه دوره ای سطح نقدینگی و متغیرهای پایه پولی در رابطه با تغییرات متغیرهای پولی و نحوه مواجهه با این نوع متغیرها و مقایسه آنها با توجه به ماهیت آنها تاکید کرده است. گفت: مقایسه تحولات پولی این روزها توسط برخی افراد به طور خاص برای اهداف سیاسی استفاده می شود.

بانک مرکزی تصریح کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بدون توجه به تجربه تلخ اجرای سیاست های دستوری در سال های اخیر، متعهد به حفظ انضباط مالی و مدیریت هزینه ها و کسب درآمدهای پایدار است. او کنترل تورم را اولویت خود قرار داد.

بیشتر بخوانید:
برنامه های جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه


اولویت های بانک مرکزی برای کنترل تورم و اثرات آن بر قیمت ارز

بانک مرکزی اعلام کرد: ابزار اصلی تحقق این هدف تثبیت است بازار ارزهماهنگی کامل سیاست مالی و سیاست پولی، روند مستمر کاهش رشد 12 ماهه نقدینگی و پایه پولی، رعایت انضباط مالی و مدیریت هزینه و کسب درآمد پایدار، تعهد به کنترل تورم و کاهش آن به سطوح پایین، پایدار و قابل پیش بینی.

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در این خصوص با تفاهم گفت: بانک مرکزی در هفته های اخیر در حوزه کنترل نرخ ارز و با معرفی عملکرد خوبی داشته است. اوراق قرضه ارزی به بازار، منجر به تعدیل قیمت و دسترسی آسان تر به ارز برای کسانی که به آن نیاز دارند، می شود.

وی ادامه داد: چه زمانی دسترسی به ارز وارداتی واردکنندگان برای مواد اولیه یا ماشین آلات مشکل دارند تامین ارز آنها به بازارهای ثانویه می روند. این مشکل باعث افزایش مجدد می شود قیمت ارز خواهد بود اما اگر واردکنندگان مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی دسترسی آسان به ارز داشته باشند، قیمت ارز واقعی هم می شود.


اقدامات وزارت اقتصاد، صمت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز مثبت بود

این نماینده مجلس با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه عرضه ذخایر ارز خارجی وی گفت: به نظر می رسد وزارت اقتصاد در زمینه تامین ذخایر ارزی نیز عملکرد خوبی داشته است. وزارت حریم خصوصی نیز در این زمینه عملکرد خوبی داشت. اما وزارت جهاد کشاورزی درست عمل نکرده است، مثلاً این وزارتخانه تعرفه صادرات را افزایش داده است که باعث می شود برخی از بازارهای خارجی مانند بازار روسیه را که برای ما بازار خام است از دست بدهیم.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی بازارهای منطقه ای برای سرمایه گذاری و صادرات به منظور افزایش ارز گفت: وزارت حراست و سازمان توسعه تجارت اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند و امیدواریم با شناسایی بازارهای جدید در منطقه، فرآیند صادرات و مبادله بیش از گذشته تسهیل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عضویت ایران در پیمان شانگهای افزود: کشورهای عضو پیمان شانگهای با گردش مالی 22 تریلیون دلاری 42 درصد جمعیت جهان و 25 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. مصرف کنندگان نفت مانند چین و هند نیازهایی دارند که ایران می تواند با فروش نفت خود آنها را برطرف کند. حتی در برخی موارد این کشورها به خاستگاه جغرافیایی کشور ما نیز نیاز دارند. بنابراین باید هرچه زودتر اقدامات لازم برای تکمیل راه آهن شرق کشور برای اتصال آسیای میانه به آب های آزاد تسریع شود. اهداف صادراتی و ارز بیایید نزدیکتر شویم

دیدگاهتان را بنویسید