اقدام عجیب و بی سابقه در سازمان هلال احمر

اقدام عجیب و بی سابقه در سازمان هلال احمر

روز جدید روزنامه اعتماد در گزارشی از ورود بزرگ ترین نهاد بشردوستانه کشور برای «ترویج عفاف و حجاب» خبر داد.

در این گزارش می خوانیم:

*دبیرکل جمعیت هلال احمر از ورود به عرصه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بر اساس تمایل داوطلبانه این نهاد مسئول خدمات بشردوستانه و نیاز به اعتبارات دولتی برای طرح های بزرگ ترویج فرهنگی کشور خبر داد. عفاف و حجاب

*یعقوب سلیمانی در جلسه کارگروه عفاف و حجاب هلال احمر که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور برگزار شد، گفت: ما به زمین نیازمندیم. هلال احمر بر اساس حساسیت و علاقه خود به حوزه عفاف و حجاب فعالیت می کند، اما علاوه بر وحدت رویه، فرهنگ و اتفاق نظر، نیازمند اعتبار کافی برای اجرای پروژه های بزرگ در این زمینه هستیم.

در ادامه این سخنان محمد گلفشان رئیس سازمان جوانان هلال احمر و رئیس کارگروه عفاف و حجاب هلال احمر نیز مهمترین اقدامات این سازمان در حمایت از عفاف و حجاب در یک سال گذشته را تشریح کرد. و «روش شناسی توسعه فرهنگ عفاف و حجاب» را اعلام کرد.

* ورود این سازمان امدادی و موظف به ارائه خدمات بشردوستانه در شرایط صلح و بحران در زمینه ترویج عفاف و حجاب است، در حالی که در اساسنامه این جامعه حمایتی چنین تعهدی در وظایف و مسئولیت ها تعریف نشده است. جمعیت هلال احمر یا جمعیت هلال احمر در فهرست نهادها و نهادهای مسئول ترویج فرهنگ عفاف و حجاب قرار دارد و حتی در قوانین مصوب جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی در این زمینه ذکر نشده است.

* جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سازمانی با قدمت 100 ساله است که در سال 1301 با عنوان «جمعیت شیر ​​و خورشید سرخ ایران» تأسیس شد و بعداً به عضویت فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر درآمد.

  • با توجه به رسوایی‌های مطرح شده در سال‌های اخیر در خصوص برخی فعالیت‌ها و فعالیت‌های جمعیت هلال احمر، البته به نظر می‌رسد که این هفت اصل اتخاذ شده از سوی شعب بین‌المللی هلال احمر به‌طور کامل در بخش بشردوستانه ایران اجرا نشده است. ورود به عرصه عفاف و حجاب بر اساس منافع شخصی است. ما هنوز باید در حمایت کامل این سازمان برای کمک به تاکید بر هفت اصل ذکر شده توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ تردید داشته باشیم.

اقدام عجیب و بی سابقه در سازمان هلال احمر

* با نگاهی به ساختار جمعیت نیز این سوال مطرح می شود که کدام یک از وظایف سازمانی این سازمان حمایتی – سازمان امداد و نجات، سازمان داوطلبان، سازمان جوانان، سازمان تامین پزشکی، معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی، معاونت آموزشی و … پژوهشی / موسسه آموزش عالی ایران هلال، معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه، مرکز پزشکی حج و عبادت، مجتمع دارویی و پزشکی هلال ایران، شرکت نساجی ایران هلال و حتی بیمارستان نورافشار – سمت مرتبط یا سمت مدیریتی تعریف شده توسط ترویج عفاف و حجاب؟

در حالی که دبیر انجمن معتقد است ورود به عرصه عفاف و حجاب یک فعالیت داوطلبانه مبتنی بر منفعت شخصی خواهد بود، حتی در فهرست فعالیت های داوطلبانه جامعه که منحصراً با خدمات بشردوستانه (حمایت و خدمات نجات بخش) سروکار دارد. مجوز اقدامات مربوط به توسعه و ترویج عفاف و حجاب.

* در فهرست تعهدات جمعیت هلال احمر درباره مجوز ورود این موسسه خیریه غیردولتی به عرصه ترویج عفاف و حجاب حرفی زده نشده است. در حالی که هرگونه تغییر در وظایف این نهاد حمایتی باید به تصویب مجلس برسد، در آخرین جلسه رئیس جمعیت هلال احمر در سال 1400 با رئیس مرکز پژوهش های مجلس، پیرحسین کولیوند؛ رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 1400 به تصویب مجلس رسید. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به مشکلات ساختاری و حقوقی این سازمان حمایتی یادآور شد: جمعیت هلال احمر یک نهاد عمومی غیردولتی است که وظیفه خدمات رسانی به مستضعفین، مستمندان و آسیب دیدگان کشور را بر عهده دارد.

*البته اضافه شدن برخی مسئولیت های مدیریتی بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، ضرورت اصلاح اساسنامه و مقررات را در این جمعیت ایجاد کرده است. در حال حاضر نیاز به اصلاح ساختار سازمانی بر اساس فعالیت ها و نیازهای جدید جمعیت داریم، نیروی انسانی جمعیت در مشکل است و قانون واحد مشخصی در حوزه مدیریت منابع انسانی نداریم. وی ادامه داد: به جز اساسنامه جمعیت هلال احمر مصوب 1382 آیین نامه مدون اداری و کاری در جمعیت وجود ندارد و تنها در این سال ها بندهایی تغییر کرده و به روز رسانی عمده و کلی در این اساسنامه صورت نگرفته است. به روز. “

* ملاحظه می شود که حتی در درخواست های رئیس جمعیت هلال احمر نیز اشاره ای به درج وظیفه عفاف و حجاب در فهرست وظایف این خیریه بشردوستانه که به مسائل بشردوستانه می پردازد، نشده است. شاهد دیگری تأیید می کند که در دو دهه اخیر و پس از تصویب قانون «راهبردهای اجرایی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» در سال 1384، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهادی مسئول و یا حتی تشویق شده است. بنابراین چنین چیزهایی – که اصل بی طرفی را نقض می کند. از داوطلبان فعال در این سازمان – بدون نام – حمایت می شود – متن قانونی مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴ در چهارصد و بیست و هفتمین جلسه شورای عمومی فرهنگی با عنوان «راهبردهای اجرایی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» است.

* در متن این قانون و در بند وظایف تخصصی دستگاه ها و نهادهای قوه مجریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، کشور. سازمان جوانان (وزارت ورزش و جوانان)، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت علوم، مرکز امور زنان و خانواده (معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری، وزارت بهداشت، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، کشور مجمع، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه (سازمان برنامه و بودجه)، قوه قضائیه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری (وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، نیروی مقاومت بسیج و در نهایت وزارت راه و ترابری. کلیه نهادها مسئول اجرای وظایف مربوط به توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و حتی در شرح وظایف وزارت بهداشت هستند (جمعیت هلال احمر با ارائه پیشنهادی وزیر بهداشت به رئیس جمهور) به عنوان بالاترین نهاد این خیریه نیز هیچ نامی از جمعیت هلال احمر به عنوان نهادی موظف به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نیست.

*در این قانون تنها سازمان عمومی غیردولتی شهرداری‌ها هستند، زیرا بخشی از سالن‌های ورزشی، فرهنگسراها و سرای محله‌ها و تفرجگاه‌های عمومی متعلق به شهرداری‌های کشور است و از این رو شهرداری‌ها مسئول ترویج و اجرای فرهنگ هستند. واحدهای تحت مسئولیت آنها

* تا به امروز نزدیک به 4 دهه از فعالیت جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با اساسنامه جدید می گذرد.و به نفع شخصی. حتی ارزشمندترین دبیران جمعیت هلال احمر نیز که بسیار بیشتر از امروز تسلیم آرمان های انقلاب بودند، در اساسنامه عمل کردند. امروز نیز نمایندگان مجلس باید از رئیس جمهور (به عنوان آخرین فرد تایید کننده رئیس فعلی جمعیت هلال احمر) بپرسند که آیا و قبل از هرگونه تغییر مادی، معنوی، ارزشی، ماهوی و اساسی در اساسنامه جماعت، آیا مجاز است؟ به رؤسای شعب این سازمان کمکی که بنا به سلیقه و علاقه شخصی خود، امور را تغییر دهند یا به عهده بگیرند؟

* آیا رهبر جامعه می تواند چشم خود را بر فعالیت برخی از رهبران زیردستان خود که از روی علاقه و تمایل شخصی انجام می دهند، ببندد، حتی اگر خدمتی به نظر این رهبر زیردستان با حمایت از ارزش های جامعه سازگار باشد؟ در حالی که در اساسنامه جمعیت هیچ سخنی در رابطه با استحباب اعمال بر اساس میل و سلیقه شخصی ذکر یا حمایت یا تشویق نشده است؟

* آیا این اقدام برخلاف دستورات دبیر جمعیت هلال احمر تخلف مدیریتی نیست، حتی اگر این فعالیت خدمتی در راستای حفظ ارزش ها باشد؟ برای متخلفانی که قبل از زیر پا گذاشتن شعار این موسسه خیریه و قبل از تغییر و اصلاح اساسنامه جمعیتی که باید از کدام مرجع قضایی تشکیل جلسه دهد و برای این جرم – هرچند از نظر روحی – دست به اعمال خودسرانه – هرچند ارزشمند، معنوی و لذت بخش می زنند. ?

دیدگاهتان را بنویسید