اقدام مهم بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز

اقدام مهم بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز

سیاست های جدید بانک مرکزی تحت عنوان سیاست تثبیت با رویکرد مدیریت کیفی ارز می تواند جلوی رشد نرخ ارز در بازار را بگیرد و ثبات نسبی را به بازار بازگرداند.

پس از رشد اخیر بازار ارز، تیم اقتصادی دولت تصمیم گرفت تا سکان هدایت بانک مرکزی را به عنوان سکان بازار ارز تغییر دهد که در این راستا از اواخر آذرماه برخی سیاست های کلان بانک مرکزی اتخاذ شد. بانک برای مدیریت بازار ارز تغییر کرده است.

دلیل اینکه دلار از آذرماه وارد یک رالی صعودی شد و از کانال 30 هزار تومانی به کانال 40 هزار تومانی صعود کرد، ظاهراً ناشی از اتخاذ سیاست جدید بانک مرکزی در دولت قبل است.

لازم به ذکر است در آن زمان بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد اقدام به تشکیل بازار توافقاتی کرد که منجر به عرضه ارزهای مرغوب به صورت اسکناس دلاری در این بازار شد. اتخاذ یک تکنیک جدید که پس از چند هفته می توان آن را اشتباه تشخیص داد زیرا باعث افزایش نرخ ارز شد.

به عبارت دیگر، بانک مرکزی در دوره قبلی حاکمیتی، به صادرکنندگان اجازه می‌داد تا ارز (اسکناس) خود را از طریق سامانه نیما و مطابق با نرخ تک نرخی (تقریباً قیمت ارز صادراتی به قیمت ارز) به بازار توافقی تحویل دهند. ارز در بازار آزاد) این امر باعث عدم کیفیت ارز در سامانه نیما و در نتیجه جهش نرخ ارز در بازار آزاد شد. فرزین پس از روی کار آمدن پیش از این در روزهای نخست سیاست هایی را اعلام کرد که حداقل تا کنون رشد نرخ ارز را متوقف کرده و توانسته آن را در محدوده 42 هزار تومان تثبیت کند.

اینجا ابهام بزرگی می تواند وجود داشته باشد که وقتی دلار از 30 هزار تومان شروع به رشد کرد، طبیعتا در چنین حدودی تثبیت شد و سیاست بانک مرکزی دلیل اصلی عدم رشد بیشتر نرخ ارز نیست. اما موضوعی که در اینجا به آن اشاره می شود عوامل جدیدی بود که می توانست نرخ ارز را به چرخه صعودی بازگرداند که به نظر می رسد این بار هوشمندی بانک مرکزی و اعلام سیاست های جدید توانسته رشد را متوقف کند. جلوگیری از نرخ ارز

از جمله این عوامل، یکی از راه‌های تنفس ارزی کشور از طریق عراق به دلیل ادامه سیاست خصمانه فشار حداکثری محدود است، رسانه‌ها نشان می‌دهند که پارلمان اروپا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی می‌خواند و تغییرات و اتفاقاتی دیگر که مستقیما با افزایش انتظارات تورمی می‌توانند منجر به رشد جدید نرخ ارز شوند.

بانک مرکزی چگونه جلوی رشد نرخ ارز را گرفت؟ در چنین شرایطی بانک مرکزی با رویکرد جدیدی که تحت عنوان سیاست «بازگرداندن ثبات» در پیش گرفت، سه اقدام مهم را برای تثبیت بازار ارز در دستور کار خود قرار داد. اولین اقدامی که بانک مرکزی با عبرت از سیاست قبلی، با اعلام سیاست جدید شروع به تغییر کرد، مدیریت ارزهای باکیفیت بود. بانک مرکزی چندین استراتژی را به صورت همزمان برای مدیریت این ارزها به شرح زیر اجرا کرد.

صدور تاییدیه تخصیص “یوان” ظرف 24 ساعت

1- بانک مرکزی همچنین در روز سوم بهمن ماه با عنایت به گشایش ارز و تمهیدات اخیر در تعامل با چین، تمامی تجار که قصد پرداخت ارزی به ذینفعان شرکای تجاری خود در چین را دارند، اعلام کرد. ، به محض ثبت درخواست تخصیص ارز یوان در سامانه جامع مبادلات ارزی، می توانند در مدت 24 ساعت تاییدیه تخصیص ارز را از سامانه دریافت و نسبت به آماده سازی حواله ارز اقدام کنند.

امکان تغییر ارز درخواستی از درهم امارات به سایر ارزهای تجاری

2- در قسمت درخواست خرید ارز، اگر ارز تخصیصی درهم امارات باشد، امکان ثبت درخواست خرید ارز با هر نوع ارز وجود دارد و اگر ارز تخصیصی درهم امارات نباشد، امکان ثبت درخواست وجود دارد. به هر ارزی غیر از درهم امارات.

دیدگاهتان را بنویسید