الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای یکی از آثار سند همکاری 25 ساله با چین بود.

ساعت: 13:03
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797174

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین امضای سند همکاری ایران و چین را نشان دهنده تعداد شرکای جهانی ایران دانست. پس از توافق 25 ساله ایران و چین، روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به سرعت تصویب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، سند 25 ساله ایران و چین را حاصل مذاکرات دو ساله دو کشور دانست. همکاری طولانی مدت با امضای این سند، جامعه بین المللی را مطلع کرده است.

وی با بیان اینکه متن اصلی دارای جزئیاتی بود که بعداً اصلاح شد، افزود: این متن که حاوی نقاط مشترکی است، به دنبال تبدیل زمینه های همکاری تعریف شده بین دو کشور به یک معاهده در یک جدول زمانی مشخص است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با رادیو گفت و گو با بیان اینکه از منظر چین اسناد امضا شده با سایر کشورها دارای سطوح مختلفی است، گفت: بر اساس این طبقه بندی، همکاری ایران و چین یک سند راهبردی است. یک پله پایین تر، در واقع اگر بخواهیم به سطح یک سند راهبردی برسیم، باید مراحل دیگری را در این روند ببینیم و با چینی ها به تفاهمات دیگری برسیم.

وی از دستاوردهای امضای سند جامع 25 ساله همکاری ایران و چین خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از 40 سال به ثبات و اطمینان برای انعقاد سند همکاری بلندمدت با کشورهای خارجی دست یافته است. به نظر من کافی است، زیرا در 40 سال گذشته تقریباً هر روز با دنیا سروکار داشتیم، اما اکنون شرکای سیاسی و اقتصادی خود را در سراسر جهان داریم.

حریری با اشاره به مخالفت ها و شایعات مطرح شده درباره سند همکاری ایران و چین گفت: این موضوع به شرایط سیاسی ایران در جهان مربوط می شود. متحدان ایران از جمله چین بر محرمانگی تاکید دارند تا بر روابط آنها با سایر کشورها تأثیری نگذارد، زیرا ایران تحت تحریم های همه جانبه آمریکا قرار دارد.

وی افزود: درگیری هایی که در سال های اخیر بین چین و آمریکا به وجود آمده، زمینه را برای همکاری ایران با چین و همچنین امضای یک سند 25 ساله فراهم کرده است. پس از توافق 25 ساله ایران و چین، روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به سرعت تصویب شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید