الزامات پاسخگویی در نظام اسلامی


ساعت: 14:24
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822929

رهبر معظم انقلاب اسلامی 1364 مسئولیت پذیری و پاسخگویی را یکی از ویژگی های اصولگرایی دانستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، ما کارگزاران جمهوری اسلامی را «مسئول» می خوانیم. ما می گوییم مسئول؛ مسئولیت پذیری یعنی چه؟ یعنی ما در حال بازجویی هستیم. از چی؟ از ما می پرسند چه کار کردیم و چه نکردیم. مقام معظم رهبری 23/01/1401


مسئولیت پذیری از ویژگی های بنیادگرایی است


»“مسئولیت و پاسخگویی”؛ هر جا که هستیم، مسئولیت کاری که انجام می دهیم را بپذیریم. زیر مجموعه، زیر مجموعه ما، احساس مسئولیت کنید. در جایی که مسئولیت خاصی وجود دارد، باید این مسئولیت را پذیرفت. 13/06/06

رهبر معظم انقلاب اسلامی 1364 مسئولیت پذیری و پاسخگویی را یکی از ویژگی های اصولگرایی دانستند.


مسئولیت پذیر یعنی مسئول

پاسخگویی حقیقت اسلامی است. این مسئولیت است. مسئولیت به این معناست که هر انسانی در هر سطحی که باشد، ابتدا باید از خود بپرسد که چه چیزی در رفتار، گفتار و تصمیم گیری او تأثیر داشته است; عاقلانه و مبتنی بر تقوا بود یا برای شهوات و اهداف شخصی خودخواهانه بود. اگر انسان بتواند وجدان خود را آرام کند و به ندای درون خود پاسخ دهد، می تواند به دیگران پاسخ دهد. شنوایی، بینایی و منفعت همه در این امر مسئول هستند».

همان چشمی که شما دارید – که می تواند ببیند، تشخیص دهد و تشخیص دهد – همان تلفنی که دارید – که می تواند حقیقت را بشنود و به قلب شما منتقل کند و روی مفاصل شما تأثیر بگذارد – همان قلبی که شما دارید – که می تواند احساس کند، تصمیم بگیرد و تصمیم بگیرد. راه را انتخاب کن (که از هویت واقعی انسان به «قلب» تعبیر می شود) وسیله ای است که خداوند متعال شما را به وسیله آن پاسخگو می داند.

همه ما باید به آنچه به چشم خود دیده ایم پاسخ دهیم. دیدیم؟ دقت کردیم؟ می خواستیم ببینیم؟ آیا می خواهید بشنوید؟ می خواستیم تصمیم بگیریم و عمل کنیم؟ این پاسخ است. گفت: من شبان و مسئول رعیت هستم; همه شما مسئولید

البته کسى که با قلم و زبان و تصميم خود تحت تاثير گستره وسيعى از زندگى انسان قرار مى گيرد، به همان اندازه مسئول است; به همین دلیل است که گفتم همه مقامات عالی کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری گرفته تا افسران و مدیران، باید پاسخگو باشند. مسئول کار خود، مسئول تصمیم خود، مسئول آنچه که گفته اند و انجام داده اند. این به معنای پاسخگویی است. این حقیقت اسلامی است و همه باید به آن پایبند باشیم.

هر کس وقتی می خواهد چیزی بگوید، اگر بداند که باید مسئول آن باشد، همین طور می گوید; اما اگر بداند که مطلق است و مسئول نیست، جور دیگری صحبت می کند. وقتی انسان می خواهد تصمیم بگیرد و عمل کند، اگر بداند که مسئول عملش خواهد بود، همین طور عمل می کند; اما اگر احساس کرد نه، مطلق است و مورد سؤال و سؤال نیست، طور دیگری عمل می کند. ما کارمندان باید در اظهارات و تصمیمات خود بسیار مراقب باشیم.

به همین دلیل مسئولیت رعایت می شود و به همین دلیل است که مردم به مسئول احترام می گذارند. زیرا پشت کار و تصمیم گیری او دنیایی از مسئولیت است که می پذیرد. اگر این شخص مسئول شناخته شود، واقعاً سزاوار این احترام و احترام است; اما اگر مسئول نداند همه چیز سخت می شود. 1383/01/26


به خدا و مردم پاسخ دهید

البته این «پرسش» در ادبیات عادی و سیاسی جهان، «پرسش مردم» نامیده می شود، اما بالاتر از آن و مهمتر از آن، «سؤال خدا» است; این در جمهوری اسلامی اهمیت بیشتری دارد. البته مسئله مردم هم مهم است و یکی از ارکان مردم سالاری دینی است، احساس مسئولیت در قبال مردم یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری است، اما خیلی مهمتر احساس مسئولیت در برابر خداوند است. .

خدای رحمان اگر حجت و تمام جوابها را بر زبان بیاوری و به سؤال بر لب بنگر. در قیامت چنین است: می پرسند، جوابی نداریم; ما ادله ای آورده ایم، می گوییم ادله را باطل می کند، آنجا می فهمیم که استدلال صحیح نیست. [مثلاً اگر بپرسند] چرا این کار را کردی؟ چرا این کار را نکردی؟ ما یک دعوا داریم، آن را در آنجا مطرح می کنیم، [امّا] بدون پاسخ. این در دعای خالصانه ابوحمزه است – حتی در جایی که مسؤول دسترسی مردم به موضوع باشد، خداوند از دسترس مردم دور است و جای سؤال نیست. تقریباً شبیه کاری است که انجام می دهید، چه خدماتی انجام می دهید. من بارها به گروه های رسمی دستگاه های مختلف مدیریت کشور گفته ام که با من مقابله کرده اند. گفتم در آن نیم ساعت که مدت مسئولیت را اضافه می کنید، هیچکس نمی فهمد، حتی رئیس شما هم مطلع نمی شود، یک کلمه تشکر زبانی نمی کند، ولی خدا می بیند. در مورد گناهکاران هم همینطور است، در مورد گناهکاران هم همینطور. 1401/01/23

رهبر فرزانه انقلاب سال 83 را سال پاسخگویی نامیدند و در اوایل سال 1363 فرمودند: هدف اصلی طرح، سال پاسخگویی نامیده شد. چون روی سکه مسئولیت است، بازجویی. یکی از اهداف اصلی این شعار در سال 1362، احیای روحیه تحقیق و تفحص در اذهان مردم ایران و احساس مسئولیت مسئولان در برابر مردم بود. مسئولیت و روحیه تحقیق و احساس مسئولیت کارکنان در قبال مطالبات ملت مختص سال 1362 نیست. هر سال همین کیفیت را دارد.


ما مسئولیم چون در پیشگاه خدا هستیم

این جمله امام بزرگوار ما که «دنیا در پیشگاه خداست» حرف بسیار مهمی است! خداوند متعال واقعاً این دلهای پر معرفت را بالا ببرد. دنیا حضور خداست، محل حضور خداست; «حضور» به معنای محل حضور خداوند است. خدا همه جا هست؛ هر جا که هستیم تنها هستیم، با هم هستیم، در قلبمان، خیالمان، خیالمان، نیتمان، همه در پیشگاه خداوند متعال. اساس مسئولیت این است: حضور الهی; این اساس مسئولیت اجتماعی و مسئولیت سیاسی است. بدان که تصمیمی که می گیری، امضایی که می گیری، امضایی که نمی کنی، کاری که می کنی، کاری را که نمی کنی، همه در پیشگاه حضرت حق است:

اگر مقامات در تصمیم گیری؛ هنگام امضای دستور یا تعیین و اطلاعیه؛ یا اقدام کنید؛ چه با امتناع از تصمیم گیری و یا امضاء و یا اعلام و دستور در پیشگاه خداوندی که از نیت و باطن آنها آگاه است، حتماً درست و به جا عمل خواهند کرد و مورد تهدید قرار خواهند گرفت.


الزامات پاسخگویی در نظام اسلامی


رعایت شعائر دینی

من و شما که در نظام جمهوری اسلامی مسئولیم، اگر حتی در زندگی شخصی مان هم باید چنین باشیم -الان مثلاً گاهی آدم چندان پایبندی ندارد- وقتی وارد دلالی می شویم دغدغه مان باید باشد. افزایش یافت. مثلاً به نماز شب و نماز شب و سحر و مانند آن اعتنا نکرده اید; [امّا] اکنون که یک مدیر قوی هستید، باید مراقب باشید. 1401/01/23

معظم له به بسیاری از محدودیت های دیگر مانند همراهی با خدا و قرآن، نماز خواندن، قیامت، نشر با محرومان، ساده زیستی و دوری از اشراف توصیه می کنند. صداقت، سخاوت، دعا برای اولین بار – مراقبت از خانواده

حفظ بیت المال – تواضع و خشوع – و غیره، زیرا مردم از مسئولان خود الگو می گیرند.


نقطه ارتباط با خدا را تقویت کنید

شما باید آنچه را که شما را به خدا وصل می کند در طول دوره مسئولیت خود افزایش دهید.


دانستن خدا مراقب اعمال شماست

من و شما باید حضور پروردگار را در اعمال و عدم عمل خود احساس کنیم. چگونه می توانیم از دوربین مداربسته در اداره و محل کار بترسیم و سعی کنیم در مقابل دوربین اشتباه نکنیم و از دوربین الهی که حتی مقاصد درونی ما را نیز به تصویر می کشد، چشم پوشی کنیم؟ مسئولی که کار امروز و فردای مردم را انجام می دهد و وقت اداری خود را صرف امور شخصی می کند یا می تواند کاری انجام دهد اما تنبل و معطل است، آشکارا شک دارد که خداوند ناظر اعمال اوست و فکر می کند نباید. عهده دار شدن.


نتیجه انطباق با الزامات مسئولیت

در صورت احراز شرایط فوق، برکات الهی نازل می شود.

همان آیه شریفه از سوره هود که برکات بهشت ​​بر ما نازل می شود. (یُرسِلِ السَّماءَ عَلَیُکُم مدرارا؛ یعنی خداوند متعال بر شما صلوات بهشتی می فرستد؛ سپس [میفرماید]: وَ یَزِدکُم قُوَّةً ِلی قٰ‌وَّتِکُم; قدرتت را هم زیاد می کند، توانت را زیاد می کند) نعمت های بهشت ​​فقط باران نیست; همه چیز، [از جمله] رحمت الهی: خَیرُکَ ِلَینَ نازِل (صحیف سجادی، دعای چهل و ششم) دل خود ما را به معنویت نزدیک می کند، به حیات طیبه الهی نزدیک می کند. 1401/01/23

برای ما مفید است چون از سؤال الهی خجالت نمی کشیم و سر به وجدان می سپاریم و احساس سبکی می کنیم و احساس دین نمی کنیم و مشمول الطاف و عنایات الهی هستیم و آبرو و حیثیت ما در جامعه محفوظ است. و فرزندان و عزیزانمان به ما افتخار می کنند که به حیات طیبه الهی نزدیک می شویم و به خدا نزدیک می شویم.

به نفع مردم است زیرا اعتماد آنان به نظام و رضایت آنان از رهبری و سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می دهد و ایمان آنان را به اسلام و دعای خیرشان عمیق می کند.

برای نظام جمهوری اسلامی مفید است زیرا کارآمدی خود را در اداره خوب جامعه ثابت می کند و طعم شیرین حکومت عادل را به مردم می چشاند و به الگوسازی نظام برای جامعه بشری کمک می کند.

برای کشور مفید است زیرا باعث رشد و توسعه می شود. او عاری از فساد، کم کاری، تبعیض و رفاه انسانی بود و شاخص های توسعه ایران را در بین کشورهای دیگر ارتقا می داد.

یادداشت حمیدرضا ترگی، کارشناس سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید