الزام دستگاه ها به استفاده از پورتال ملی صدور مجوز برای حذف امضاهای طلایی / فرآیند صدور مجوز باید هوشمند باشد


ساعت: 09:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۳
کد خبر: 1821429

این کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم حذف امضاهای طلایی گفت: فرآیند صدور مجوز باید هوشمندانه باشد و تمامی دستگاه های اجرایی موظف به استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور و صدور بدون مجوز باشند.

حامد مجیری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا; وی در خصوص لزوم استفاده یکپارچه از پرتال ملی مجوز گفت: قانون باید منفعت دستگاه ها را در این موضوع قرار دهد که در اسرع وقت از درگاه ملی مجوز استفاده کنند و فرآیند صدور مجوز را شفاف کنند در این صورت دستگاه ها تشویق می شوند. . این قانون را رعایت کنید.

بزرگترین موانع بر سر راه کسب و کار دانش بنیان

مجیری خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین موانع کسب و کار دانش بنیان، قوانین و مقررات دست و پاگیر است. به همین دلیل است که ما باید گرفتن مجوزها و رفع موانع دیگر را تسهیل کنیم. با استفاده از پرتال ملی مجوزهای کشور تا حد زیادی حذف می شود و گرفتن مجوز آسانتر می شود. به این ترتیب می توان شاهد افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان و توسعه کسب و کارهای موجود بود. همه اینها در راستای شعار سال مبنی بر تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال خواهد بود.

وی در خصوص امضای طلایی مدیران دستگاه ها و عدم تمایل برخی از آنها به استفاده از درگاه ملی صدور مجوز کشور، تصریح کرد: ضمانت های اجرای قانون الزام دستگاه ها به استفاده از درگاه ملی مجوز کشور باید هوشمند باشد. همچنین قانون باید در اسرع وقت دستگاه هایی را که از پورتال ملی مجوز کشور استفاده می کنند و فرآیند صدور مجوز را شفاف کند، مورد توجه قرار دهد. در این صورت دستگاه ها این قانون را رعایت خواهند کرد.

از ضمانت‌های اجرایی هوشمند برای الزام دستگاه‌ها به رعایت قوانین صدور مجوز استفاده کنید

وی ادامه داد: من ضربه زدن را در این زمینه موثر نمی دانم، دلیلش هم این است که در کشور ما معمولا از این گونه برخوردها پرهیز می شود. به عنوان مثال، اگر وزارتخانه ای از رعایت قانون خودداری کند و به پورتال نپیوندد، بعید است قوه قضاییه یا وزارت اقتصاد که مسئول اجرای قانون مورد نظر است، اقدام قانونی و قاطعانه علیه آن وزارتخانه انجام دهد. ; بنابراین به نظر می رسد روش های چکشی تضمینی برای عدم اعمال قوانین باشد. اما اگر از ضمانت های اجرایی هوشمند در این زمینه استفاده کنیم به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.

این کارشناس اقتصادی افزود: قانون دستگاه ها را موظف به استفاده از درگاه ملی مجوز کشور کرده است. دوستت دارم. یا اینکه در صورت عدم موافقت دستگاه ها با استفاده از پورت ممکن است وزارت اقتصاد این اختیار را داشته باشد که شرایط را مشخص کند. یا فرض بر این است که اگر دستگاهی در مدت زمان مشخص شده مجوز صادر نکند، گیت وی به صورت خودکار مجوز صادر می کند. اینها ضمانت‌های عملکردی هوشمند هستند که به دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا از پورتال ملی مجوز کشور استفاده کنند.

مزایای پورتال ملی برای مجوزهای کشور

وی درباره مزایای پورتال ملی مجوز کشور تصریح کرد: در حال حاضر مردم نمی دانند برای دریافت مجوز باید به کدام دستگاه ها مراجعه کنند. در مرحله بعد نمی دانند دستگاه ها چگونه برخورد می کنند، سلیقه ای با آنها برخورد می شود یا طبق قانون آیین دادرسی. بعد نمی دانند مجوز تا کی صادر می شود. پرتال ملی مجوز کشور مردم را سردرگم می کند و می دانند برای گرفتن مجوز به کجا مراجعه کنند. شرایط اخذ مجوز را هم می دانند و می دانند چه مدارکی را باید ارائه کنند. از طرفی تضاد سلیقه ها از بین می رود و همه چیز طبق قانون پیش می رود. از آنجایی که همه چیز به صورت آنلاین در این پورتال نظارت می شود، روند صدور مجوز شفاف می شود. اگر حقوق مردم ضایع شود، ممکن است تحت تعقیب قرار گیرند.

حامد مجیری، کارشناس اقتصادی در پایان گفت: به وضوح عزم ملی برای تسهیل صدور مجوز در کشور وجود دارد. گفتمانی وجود دارد، مطالبه عمومی در این زمینه وجود دارد و نمایندگان مجلس به آن جفا می کنند. همه اینها نوید تغییر وضعیت را می دهد.

به گزارش راه دانا؛ مشکلات فضای کسب و کار ایران آشکار است. آنطور که احسان هندوزی وزیر اقتصاد در این خصوص گفت: فرآیند پیچیده اخذ جواز کسب، دست فعالان اقتصادی را می بندد و منشاء فرآیندهای ناسالم و فاسد در اقتصاد است. به منظور رفع مشکلات کشور در زمینه صدور پروانه کسب و تسهیل در این فرآیند، پنجره واحدی به نام پورتال ملی صدور مجوز کشور تهیه شده و کلیه مجوزها از طریق این درگاه صادر می شود. این پورتال منجر به شفافیت بیشتر در فرآیند صدور مجوز می شود و البته مقاومت هایی نیز در برابر آن وجود دارد، اما به نظر می رسد ادامه روند فعلی صدور مجوز امکان پذیر نیست و اصلاح آن اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید