الگوی کشت، اولویت جدی گرفته نشد/ رونق کشت برنج در اوج تنش آبی!


ساعت: 08:50
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880068

این روزها برخی از زمین های کشاورزی و شالیزارها غوطه ور در آب دیده می شود، در حالی که کمی دورتر روستاها تشنه آب هستند. یعنی الگوی کشت درست اولویتی است که با توجه به بحران خشکسالی جدی گرفته نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، کمبود باران و بارندگی در سال های اخیر باعث تغییراتی در زندگی در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی شده است، به طوری که نحوه آبیاری و کشت برخی از محصولات آب دوست تغییر کرده است، آبیاری با هدف به سمت آبیاری قطره ای هدایت می شود. صرفه جویی صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدر رفتن آن یکی از مسائل مهم در بخش کشاورزی است که هر ساله درصد زیادی از اراضی تحت پوشش این نوع آبیاری قرار می گیرد.

از طرفی برنامه ریزی در کشت محصولات کشاورزی به عنوان الگوی کشت موضوعی است که تقریباً از یک دهه قبل به آن اشاره شده است که در این الگو، کشاورزان می توانند تنها 10 درصد از زمین خود را به محصولات آب دوست و مابقی را به محصولات آب دوست اختصاص دهند. به سایر محصولاتی که می خواهند کشت کنند، اما متأسفانه در آن سال ها الگوی کشت به درستی رعایت نشد و در فصل کاشت و برداشت، الگوی تعیین شده با محصولات رطوبت پسند برداشت شده مطابقت نداشت.

اگرچه همین کشت 10 درصدی محصولات آب دوست مانند برنج، هندوانه، چغندر، سیب زمینی، پیاز و خیار می تواند پاسخگوی نیاز یک استان باشد، اما عدم رعایت این الگوی کشت منجر به تنش آبی در اکثر استان های کشور شده است. سال های اخیر .کشت محصولات آب دوست در آب غرق می شود و کمی دورتر مردم روستایی منتظر رسیدن تانکر برای نوشیدن آب هستند.

اما در استان لرستان تعداد زیادی از مردم به کار کشاورزی مشغول هستند، از سوی دیگر در بسیاری از روستاها شاهد بحران کم آبی هستیم که بی توجهی به الگوی کشت با وجود ممنوعیت کشت برنج در استان لرستان این تنش را دو چندان می کند. اما این هر روز شاهد غرق شدن شالیزارها در آب هستیم که گویی این ممنوعیت و رعایت رژیم کشت که در اولویت بخش کشاورزی است چندان جدی گرفته نمی شود.

بدون شک سود اقتصادی نهفته در برنج باعث می شود کشاورزان تمایل بیشتری به کشت این محصول داشته باشند، قیمت تمام شده این محصول با سایر محصولات کشاورزی قابل مقایسه نیست و به دلیل مشکلات اقتصادی بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند به جای کشت محصولاتی که سود چندانی ندارند، اقدام کنند. آنها باید برنج بکارند.


39fc4605 c1b9 4fd5 b481 aff6373b8830 خبر خاکستری


دو راه برای سود بردن از بحران آب و برنج

اکنون بحث دو راه کسب برنج و آب باقی است و مردم کم کم به برنج روی می آورند، اما اینکه این محصول چگونه می تواند آب خود را تامین کند، سوالی است که هر ساله شاهد حفر چاه های غیرمجاز، محصولات غیرمجاز هستیم. آب از رودخانه ها، وضعیت آب را حتی بحرانی تر می کند.

با توجه به قیمت بالای برنج محلی، مزیت اقتصادی این کشت کشاورزی، کشاورزان زیادی را به فعالیت در این منطقه ترغیب می کند، هرچند به گفته متولیان امر، کشت برنج در سال جاری نسبت به سال قبل اندکی کاهش یافته است، اما همچنان آمارها حاکی از افزایش است. تعداد اراضی نشان می دهد که زیر کشت برنج رفته اند.

هر چند یک تکه هندوانه آبدار خنک در فصل تابستان یا بوی برنج محلی بسیار با طراوت است، اما در نهایت کشت بی رویه این محصولات و بی توجهی به الگوی کشت، لب تشنه زمین را ترک می کند و تشنگی آن را بیشتر می کند. .


ad626ab8 2ec5 4e7f 85ab f6ce0e51eea7 خبر خاکستری


کاهش کشت برنج در لرستان

مجتبی میر معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک گفت: از مدت ها قبل به همه کشاورزان اطلاع داده شده است که با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود آب باید به کشت محصول توجه کنند. محصولات کم مصرف که امسال مقرر شد در استان شش انجام شود یک هزار و 250 هکتار سیب زمینی باید کشت شود که تاکنون 3 هزار هکتار آن کشت شده است.

وی افزود: همچنین کشت 15 هکتار چغندر را به کشت پاییزه انتقال دادیم تا از آب باران برای آبیاری استفاده شود اما امسال کشت برنج ممنوع شد و سال گذشته 9 هزار هکتار برنج در استان کشت شد اما امسال امسال این رقم کمتر از هفت هزار هکتار است. کاهش کشت برنج در همه شهرستان ها کاهش یافته است اما در برخی موارد کشاورزان به کشت برنج می پردازند.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان گفت: برای رعایت الگوی کشت هزار و 300 پیامک برای کشاورزان ارسال شد و 93 ساعت وقت گذاشتیم.


8580023e 1ae1 4c08 937c 224e7fe78b5c خبر خاکستری


شناسایی 85 کشاورز غیر بومی استان

وی گفت: یکی از مشکلات استان واگذاری زمین به کشاورزان غیربومی است که 85 کشاورز غیربومی شناسایی شدند.

وی خاطرنشان کرد: به کشاورزان گفته ایم به جای کشت برنج به کشت علوفه روی بیاورند و تمام تلاش خود را در این راستا برای کاهش کشت این محصولات انجام داده ایم.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سیستم های نوین آبیاری گفت: البته عمده کشت هندوانه و گوجه فرنگی از طریق سیستم های نوین آبیاری انجام می شود و با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی استان را دیم تشکیل می دهد، تلاش شده است. برای اجرای سیستم های آبیاری کاری ساخته شده است که با صرفه جویی همراه است.


50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی با روش های نوین آبیاری می شود

میر تصریح کرد: در حال حاضر 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با روش های نوین آبیاری می شود اما برای برخی محصولات کشاورزی این امر با آبیاری تاپ انجام می شود و در این راستا 270 هزار متر نوار به این نوع آبیاری اختصاص داده شده است. آبیاری آبیاری در بین کشاورزان استان رایج است که در این نوع آبیاری قطرات آب فقط روی گیاه و محصول ریخته می شود و باعث صرفه جویی زیاد در مصرف آب می شود.

وی گفت: امسال 12 هزار هکتار از اراضی گندم استان به این روش آبیاری شد که یکی از اهداف و برنامه ها استفاده از روش های تلفیق آبیاری با صرفه جویی و کاهش سیلاب است.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی لرستان افزود: امسال هشت هزار هکتار چغندر، شش هزار هکتار سیب زمینی، هزار و هفتصد هکتار پیاز، هفت هزار هکتار برنج، یک هزار هکتار هندوانه و یک هزار و چهارصد. هكتار خيار كشت شده و كشته شدگان از طريق آبياري مدرن و متعارف انجام مي شود.


3df336fc 742e 49ac 98f4 8696ba428cd5 خبر خاکستری


هزار و 371 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد

داریوش حسن نژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: در سه ماهه نخست امسال 167 کنتور هوشمند بر روی چاه های آب نصب شد و تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در استان به یک هزار و 638 دستگاه رسید.

وی با اشاره به مشکل چاه های غیرمجاز افزود: یک هزار و 371 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد که از ابتدای سال تاکنون 15 حلقه چاه مسدود شده و در سال جاری 11 دستگاه حفاری غیرمجاز و 30 دستگاه موتور پمپ غیرمجاز توقیف شده است.

حسن نژاد با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان گفت: حجم کل سدهای ماروک، ایوشان، تنگ هاله، خان آباد، کزنار و حوضیان 208 میلیون و 710 هزار مترمکعب است و اکنون 36 درصد از مخازن سدهای لرستان پر است. از استان 95/74 میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد کاهش نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان تصریح کرد: در حال حاضر کل آب ورودی به شش سد استان 0.26 متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی آب از سدها یک هزار و 375 متر مکعب در ثانیه است و بر اساس میزان بارندگی تا این نقطه و کاهش احتمالی آن. باید میزان آب موجود در پشت سدها را در نظر گرفت، الگوی کشت را رعایت کرد و میزان استحصال منابع آب و مصرف بهینه را مدیریت کرد.

به هر حال الگوی کشت شعاری نیست، مشکلی است که تعادل کشاورزی و آب را تضمین می کند و بی توجهی به آن منجر به بحران در یکی از دو حوزه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید