امام صادق (ع) مبلّغ و نماينده مذهب شيعه بود / امام صادق (ع) استاد و الگوي جهاد است.


ساعت: 13:11
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841720

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) را نباید پایه گذار مذهب تشیع دانست، گفت: امام صادق(ع) بنیانگذار مذهب تشیع نیست، بلکه نماینده، شاخص، مبین و بیانگر مذهب تشیع است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد نظری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) خدمات علمی زیادی به مسلمانان ارائه کرده است و در کتاب های داستان مشخص است که حدود 4000 شاگرد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: چون در ایام براندازی بنیامین و تأسیس اولیه بنی عباس بود و بنیامین ها ضعیف شدند و بنی عباس نیز با شعار حمایت از اهل بیت(ع) به قدرت رسیدند و انجام دادند. خیلی سخت است، زمینه برای انتشار مکاتب اهل بیت(ع) و علم واقعی و اسلام توسط امام صادق(ع) فراهم شد.

حجت الاسلام نظری تصریح کرد: همه اهل بیت(ع) یک نور و عالم هستند و علم آنها نیز الهی و الهی است، اما امام صادق(ع) این فرصت را دارند که معارف خود را نسبت به اهل بیت گسترش دهند. (عج)).


* عه مذهب شیعه اسلام ناب و اصیل است

این مدرس حوزه در خصوص اینکه چرا امام صادق(ع) را رئیس مذهب تشیع نامیده اند، گفت: این لقب به معنای ایجاد مذهب تشیع توسط امام صادق(ع) نیست.

وی با بیان اینکه مذهب شیعه اسلام ناب و اصیل است، آفریده خداوند متعال است و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز اخبار موثقی از اسلام ناب داده و فرمودند که امامت را خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آفریده اند. ائمه معرفی شده توسط خداوند تبدیل شده اند.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه به امام صادق(ع) فرصت داده شد تا مذهب تشیع را گسترش دهد و به همین دلیل به ایشان رئیس مذهب تشیع لقب داده اند، گفت: آیت الله یوسفی گراوی و آیت الله هویی بیاناتی دارند که از شیعیان کیسانیه بودند. شیعیان کیسانیه به امام محمد حنفیه بعد از امام حسین (ع) معتقدند و علت را جویا شدند.

وی با بیان اینکه صادق(ع) در پاسخ به این کیسانیه شیعه گفت که دین شما صحیح نیست، افزود: امام به طور معجزه آسایی آن را بر سر قبر محمد حنفیه عرضه کرد و به معجزه و کرامت امام صادق(ع) قیام کرد. و امامت امام صادق (ع) شهادت داد و فرمود: به دین جعفر بن محمد وارد شدم.


*امام صادق(ع) مبلّغ و بیانگر مذهب شیعه بود

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه این همان شیعه ای است که امام صادق(ع) تشویق می کند، گفت: این فرصت برای ترویج اسلام واقعی فراهم شد و این نقطه شروع شیعیان جعفری از اینجاست.

وی با بیان اینکه برخی از جریان های مردمی سازی شیعه در حال بازگشت به بحث فقه هستند، گفت: امام صادق(ع) فرصت بسیار خوبی برای بیان احکام و فقه پیدا کردند و همین نکته باعث شد که ایشان به عنوان رئیس مذهب تشیع انتخاب شوند و جعفری.

حجت الاسلام نظری با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) را نباید پایه گذار مذهب تشیع دانست، تصریح کرد: امام صادق(ع) بنیانگذار مذهب تشیع نیست، بلکه نماینده، مبین، بیانگر و مبین مذهب تشیع است.

وی با بیان اینکه به همین دلیل می توان گفت که امام صادق(ع) در تبیین جایگاه والایی دارند، خاطرنشان کرد: همان جهاد تبییناتی که امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند، امام صادق(ع) یک پیشگام در زمان خود..


* ریشه ولایت فقیه به فرمان امام صادق (ع) برمی گردد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی های امام صادق(ع) ولایت و امام است، گفت: این موضوع مربوط به زمان غیبت و حتی زمان ظهور و حضور حضرت معصومه(س) در مکان هایی است که مردم در آنجا حضور پیدا می کنند. به امام معصوم (ع) دسترسی ندارند. .

محدثی است به نام مقبله عمر بن حنظله که حقوقدانان او را مصدر صحیح دانسته اند، گفت: به امام صادق (ع) گفت من رفتم و اموالش را به تصمیم قاضی از دولت بنی عباس یا بنی امیه گرفتم. از طرف من در در حالی که امام (ع) می فرماید این حرام است.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه حنظله می گوید می دانم مال من است، گفت: امام صادق(ع) فرمودند تحریم شد چون با تصمیم قاضی جذب شدی. سپس امام صادق (ع) فرمود: از علما که حلال و حرام اهل بیت (ع) را می داند و می داند، او را حاکم بر شما قرار دادم.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه این موضوع به فرزندخواندگی عمر بن حنظله معروف است، ادامه داد: ریشه ولایت فقیه نیز به این جریان برمی گردد.


* امام صادق (ع) استاد و الگوی جهاد تبیین شده بود

این کارشناس مذهبی گفت: علم امام جعفر صادق (ع) تنها در احادیث و فقه نیست، بلکه شاگردانی چون جابر بن حیان را در رشته های شیمی، ریاضی و نجوم تربیت کرده است که او را پدر علم شیمی می نامند.

وی با بیان اینکه چهار امام اهل سنت نیز شاگردان امام صادق(ع) بودند، گفت: مالک بن انس و ابوحنیفه نعمان بن ثابت شاگردان مستقیم و محمدبن ادریس شافعی و احمد بن حنبل از شاگردان مستقیم امام بودند.

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه در زمان امام صادق(ع) فرصت تبیین پیش آمد و ایشان استاد و الگوی جهاد تبیین بودند، گفت: انجام دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید