اما جشنواره فیلم فجر چطور

اما جشنواره فیلم فجر چطور

چهل و یکمین جشنواره جهانی فیلم فجر از فردا آغاز می شود. در همین رابطه مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر در نشست خبری که روز گذشته در پردیس سینمایی ملت برگزار شد به تشریح جزئیات این رویداد پرداخت. وی درباره برخی از هنرمندانی که در جشنواره فیلم دارند اما تمایلی به حضور در جشنواره ندارند، گفت: شاید مشکلات اجتماعی یا شخصی وجود داشته باشد اما حواشی تاثیری در صحت نمایش فیلم ها نخواهد داشت و ملاک ما نظر تولید کننده . ما صلاحیت تهدید و تشویق تهیه کنندگان را نداریم، این موضوع مربوط به وزارت مدیریت و سازمان سینمایی است.» منتخبی از مطالب ذکر شده در این جلسه را در ادامه به نقل از ایسنا می خوانید.

مجتبی امینی از آغاز جشنواره فیلم از 12 بهمن ماه و آغاز این رویداد به یاد مردم زلزله زده خوی خبر داد و گفت: مشکلات و التهابات اخیر روند تولید را کند کرد اما آثاری که به دبیرخانه رسید. نسبت به سال های قبل قابل توجه بود.» امسال مخاطب با گرافیک خاصی از سینمای ایران مواجه خواهد شد. با انواع ژانرها رضایت مخاطبان را جلب کنیم و پکیج خوبی برای اکران سال آینده خواهیم داشت.خانواده سینما پس از مشکلاتی که بعد از دوران کرونا با آن مواجه شدند از این فیلم ها خسته خواهند شد.این فیلم ها نشان دهنده روح جدیدی است که وارد سینما شده است. از بین آثار رسیده 30 فیلم خوب داشتیم و در نهایت به 24 فیلم رسیدیم و امیدوارم فیلم آقای مسعود جعفری جوزانی به زودی آماده شود تا به بخش مسابقه اضافه شود. بخش رزرو
دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: 588 فیلم خارجی برای حضور در جشنواره درخواست دادند و هیئت مشورتی 26 فیلم از 25 کشور را انتخاب کرد که تعدادی از آنها برای اولین بار در منطقه اکران می شوند.

ملاک نظر سازنده است

وی در خصوص هنرمندانی که تمایلی به حضور در جشنواره فیلم فجر ندارند، گفت: تهیه کننده مسئول تصمیم گیری برای یک اثر است و تصمیم می گیرد در جشنواره حضور پیدا کند و آن را اکران کند. برخی با سازنده هستند و برخی نه. ممکن است مسائل اجتماعی یا شخصی دخیل باشد اما حاشیه ها تاثیری در عادلانه بودن نمایش ندارد و ملاک ما نظر تهیه کننده است. در دوره های قبلی وقتی گروهی برای پرسش و پاسخ حاضر نمی شد، کاری به آن سوال نداشتیم. ما در تلاش هستیم تا بستری مناسب برای فیلم ها ایجاد کنیم تا بعداً توسط هیئت داوران داوری شوند. وی همچنین در حاشیه ای که گفته می شود جشنواره یک سری مشوق ها و تنبیه ها در نظر گرفته است، گفت: ما مراسمی به عنوان جشنواره داریم که از هنرمندان دعوت کرده ایم، بنابراین هیچ اختیاری برای تهدید و تشویق تولیدکنندگان نداریم، این موضوع مربوط به آن است. وزارت مدیریت و سازمان سینمایی. ما جشنواره ای را بر اساس پروتکل ها برگزار می کنیم، بنابراین آنچه در این مدت مطرح شده جنگ عنوان است.

امسال شرایط فرق می کند

امینی تاکید کرد: به ما حق بدهید که امسال شرایط فرق می کند. خط مشی بنده حقیر این است که ابلاغیه امسال به این صورت باشد تا بی سر و صدا پیش برود.

قابلیت حذف سیمرغ محبوب

دبیر جشنواره فیلم فجر در بخشی دیگر از وضعیت سیمرغ پرطرفدار جشنواره بعد از حواشی سال قبل با اشاره به درخواست مدیران برای زمان بیشتر برای آماده سازی آثارشان صحبت می کند. با کیفیت، اما امسال 6 فیلم با تولیدات بزرگ داریم، بنابراین منتظر ماندیم و با توجه به ترافیک استودیوها را همراهی کردیم. با این حال، تعدادی از آثار برای نمایش در اواسط جشنواره به ناوگان اضافه شده است، بنابراین آنها عدالت را در بخش رای مردم رعایت نمی کنند. در حال حاضر نمی توانیم 24 اثر را در سبد قسمت رای مردمی قرار دهیم، اما همچنان جلسه ای برای تصمیم گیری در مورد سیمرغ مردمی داریم.

امسال فرش قرمز نداریم

وی درباره فرش قرمز جشنواره گفت: معتقدم جشنواره باید با سبک اسلامی ایرانی هماهنگ باشد و نباید تحت دیکته کشورها و فرهنگ غربی کار کرد. البته فرهنگ هر کشوری محترم است اما اساس ما این است که در چارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی قدم برداریم و امسال فرش قرمز نخواهیم داشت.

ما باید با هم کار کنیم تا همه چیز بهتر شود

وی پاسخ داد آیا کسانی که اعلام کرده اند در جشنواره شرکت نمی کنند تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت؟ وی گفت: جشنواره متعلق به خانواده سینماست و از این 40 بار گاهی همه خوب بوده اند و گاهی نه. ما مهمان اهالی فرهنگ و هنر و رسانه هستیم و این آثار برای مردم خلق می شود نه برای یک شخص یا یک جریان. باید تلاش کنیم انرژی خوبی بدهیم و چرخه اقتصادی صنعت سینما را احیا کنیم. من مشکلی نمی بینم و دلسوزانه این حال خوب را به خانواده ها منتقل می کنیم. دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: من بچه سینما هستم و شاید با عده ای اختلاف فکری داشته باشیم. در این ماه ها با دوستان خوبمان، کارگردان، بازیگر و تهیه کننده جلساتی داشته ایم و این التهاب اخیر تاثیری در آن دوستی ها ندارد. الان هم از حضور همه استقبال می کنیم. ما باید دست به دست هم دهیم تا همه بهتر شوند و همه بتوانند تمام تلاش خود را برای امید و آگاهی به کار گیرند.

انتقاد از نحوه گزارش جشنواره

مجتبی امینی در بخشی دیگر از نشست خبری این رویداد، در پاسخ به انتقاداتی که درباره شیوه گزارش جشنواره وجود دارد و اینکه آیا این تصمیم با توجه به سابقه تولید سریال «گاندو» ناشی از رویکرد امنیتی اوست؟ وی گفت: در رسانه ها تهیه کننده «گاندو» زیاد تکرار می شود و باید بگویم ژانری از پلیس امنیت در دنیا وجود دارد اما این سریال سر و صدای بیشتری به پا کرد در حالی که دیگر کارهایم و زندگی نامه ام به فراموشی سپرده شد. سینما. در نحوه اطلاع رسانی با توجه به التهاباتی که برای سایرین پیش آمده بود با احتیاط و دقت عمل کرد تا صدمه ای به صاحبان آثار وارد نشود. ما باید مراقب خانواده سینما باشیم. مثلاً اگر دو ماه پیش نام فیلم‌ها را می‌گفتیم، فشار روحی زیادی به دوستانمان وارد می‌شد، اما کاری که کردیم رعایت ایمنی بود. بدنه سینما به دلیل التهاب به کندی پیش می رفت، بنابراین امسال ما و مدیران در شرایط استاندارد نبودیم، بنابراین باید توقعات سال های گذشته را کم کرد.

خودی و غیر خودی نداریم

وی تصریح کرد: دوستان ما از اپوزیسیون که اکنون در خارج از کشور هستند در دوره های مختلف جشنواره حضور داشته اند و هیچکس نمی تواند بگوید در هیچ کدام از آن 40 دوره حضور نداشته اند. کسانی که هنوز درگیر این 24 فیلم هستند از بدنه سینمای ایران هستند و حرفی به نام خودی و غیرخودی نداریم. ما هنرمندی از کره دیگر نیاورده ایم و همه هنرمندان اینجا هستند. اگر به عقب برگردیم، نام 75 فیلم متقاضی و بعد از آن 24 فیلم را زودتر اعلام نمی‌کردیم، زیرا می‌خواستیم با آرامش به کار خود ادامه دهند.

توقف پیش فروش بلیت های سینمای فجر

در زیر یکی از مواردی که در این جلسه مطرح شد اختلال در سایت های پیش فروش جشنواره فجر بود که امینی در پاسخ گفت: ماه هاست روی این سه سامانه کار می کنیم اما شرایط اینترنت و دیتاسنترها در کشور گاهی اوقات این گونه است. کند و تداخل ایجاد می شود که وزارت ارتباطات باید بررسی و کمک کند. وی در پایان این نشست تاکید کرد که فشار رسانه های خارجی بر ما تاثیری نداشته است و با اقتدار در حال پیشروی هستیم تا فصل جدیدی برای سینمای ایران ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید