امتیاز استقلال و سپاهان برمی گردد؟

امتیاز استقلال و سپاهان برمی گردد؟

تصمیم کمیسیون انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد گل گهر بازیکن گابنی هفته گذشته واکنش های زیادی را در پی داشت تا جایی که حتی صدری، سرپرست مدیرعاملی پرسپولیس به فدراسیون فوتبال رفت و با عزیزی هادم، رئیس فدراسیون فوتبال دیدار کرد. فدراسیون در میان واکنش ها و اظهارنظرهای هفته گذشته چند مورد مهم وجود دارد که در این گزارش به سه مورد از آنها پرداخته شده است. لازم به ذکر است که دعاوی مطروحه در این گزارش با مشورت وکلای ورزشی مطرح شده است.

بی اطلاعی گلگوتا برای جعل اسناد بازیکنان گابنی

یکی از موضوعات مهم مطرح شده بی اطلاعی باشگاه گل گهر از جعل مدارک این بازیکن گابنی بود. این باشگاه مدعی است چون اطلاعی از تقلبی نداشت، در این مورد نباید با چنین تصمیمی مواجه می شد. ضمناً در رای کمیسیون انضباطی آمده است که هویت جاعلان هنوز مشخص نشده و پرونده تشکیل شده است.

برای حل این مشکل دو موضوع باید در نظر گرفته شود. بحث جرم و بحث تخلفات. برای وقوع جرم سه رکن لازم است که شامل رکن قانونی، رکن مادی و رکن معنوی است. رکن قانونی می گوید این اقدام غیرقانونی بوده است یا خیر. عنصر مادی ارتکاب فعل غیر قانونی است و عنصر معنوی قصد ارتکاب فعل غیر قانونی است.

باشگاه گل گهر می گوید که دو رکن اول را ساخته اند، اما چون نمی دانستند این اسناد جعلی بوده و این کار بدون قصد بوده است، نباید تا این حد محکوم شوند. اما در این مورد یک نکته مهم وجود دارد و آن بحث تخلفات است. زیرا حقوق فوتبال و ورزش به موضوع سوء استفاده می پردازد و جرم مربوط به مسائل خارج از فوتبال است.

در کلاس های حقوق ورزشی از مثال رانندگی برای آموزش بزهکاری استفاده می شود. بنابراین، اگر از چراغ قرمز عبور کنید، جریمه می شوید و قانون مهم نیست که چراغ را دیده اید یا نه، بیمار بوده اید یا نه. بر این اساس ادعای بی اطلاعی باشگاه گل گهر به استناد حقوق ورزشی مردود بوده و مطرح نمی شود.

احتمالاً در هفته گذشته بارها با «تحریف رقابت» مواجه شده اید. یکپارچگی مسابقات یا به عبارت دقیق تر سلامت و یکپارچگی مسابقات (Integrity) موردی است که فیفا برای آن کلاس ها و دوره های زیادی برگزار می کند اما در فوتبال ایران مورد توجه قرار نمی گیرد.

باشگاه گل گهر و هوادارانش می گویند رای کمیته انضباطی باعث نقض صحت مسابقات شده است، مشکلی که نصیرزاده، یکی از اعضای هیات مدیره سازمان لیگ فوتبال نیز آن را برجسته کرده و از واژه درستکاری استفاده کرده است. اما همین سوال در مورد صحت و سلامت مسابقات می تواند برای باشگاه گل گهر باشد چرا که از این پس هر باشگاهی ادعا می کند که از تخلف اطلاعی ندارد و نباید به آن رای منفی داد. این به سلامت مسابقات لطمه می زند.

به عنوان مثال، می توان از آن برای یک توافق مخفیانه در یک مسابقه فوتبال استفاده کرد. ممکن است بازیکنی در مسابقه ای موافقت کرده باشد که سایر هم تیمی هایش از آن اطلاعی نداشته باشند. مقامات انتظامی نمی توانند با هم تیمی های توطئه گر برای آسیب نرساندن به سلامت مسابقات برخورد کنند چرا که در این صورت سلامت مسابقات زیر سوال می رود.

آیا بازیکن گلگوتا نمونه ای از بازیکن غیرقانونی است؟

از دیگر مواردی که باشگاه گل گهر به آن پرداخته، بند 8 ماده 8 قانون نقل و انتقالات مصوب 1372 است که می گوید: ثابت کنید قانونی نیست، استفاده از بازیکن دیگر مجاز نیست.

برای بررسی صحت ارجاع ها ابتدا باید تاپیک دیگری باز کنیم. فیفا و AFC قوانین انضباطی خاص خود را دارند. این در حالی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقاتی به نام لیگ قهرمانان آسیا برگزار می کند که قوانین و مقررات خاص خود را دارد و عملکرد را تضمین می کند. به عنوان مثال، اگر مربی بعد از بازی به کنفرانس خبری نرود، 10 هزار دلار جریمه می شود.

با این حال، قوانین مسابقه ممکن است مشخص نکند که در صورت وقوع جعل چه اتفاقی می افتد؟ به طور کلی رسیدگی به مشکلی مانند جعل در صلاحیت برگزارکننده مسابقه و قوانین آن نیست و این موضوع باید توسط کمیته انضباطی و بر اساس قوانین انضباطی مانند قوانین بالادستی بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید