امتیاز و میزان افزایش حقوق بر اساس رتبه معلمان اعلام شد

رتبه بندی معلمان یکی از پرتکرارترین درخواست های فرهنگیان است که پس از کش و قوس های فراوان در 10 سال گذشته سرانجام در 4 اسفند 1397 در قالب لایحه ای از سوی دولت وقت به مجلس ارسال شد و محتوای آن به شرح زیر بود. مصوب 18 خرداد 1400 وصول شد، اما به دلیل تغییرات قابل توجه نمایندگان مجلس و کمبود بودجه، ماه ها در مجلس رو به رو شد و یک بار توسط شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگردانده شد.

امتیاز و میزان افزایش حقوق بر اساس رتبه معلمان اعلام شد
با اصلاحاتی که مجلس در اوایل اسفند ماه انجام داد، رتبه بندی به تصویب شورای نگهبان و در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ توسط رئیس مجلس برای اجرای دولت و در ۲ اسفند به تصویب رئیس سازمان برنامه و آموزش و پرورش رسید. و بودجه کل کشور و سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد. دولت موظف شد ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون آیین نامه اجرایی را تنظیم و تصویب کند.

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز دوشنبه ۲۲ تیرماه در گفت وگو با ایسنا، درباره اجرای رتبه بندی گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران، دستورالعمل نهایی قانون رتبه بندی معلمان تدوین شده است. این آیین نامه عملکرد شامل جزئیاتی است که کمیته های حسابرسی باید روی آن کار کنند. تلاش ما بر این است که انشالله با همکاری برنامه و بودجه و ستادی سازمان های اداری ظرف یک هفته آینده دستورالعمل اجرایی قانون رتبه بندی و رتبه بندی نهایی معلمان در داخل وزارتخانه اجرایی شود.

در زیر به بررسی مفاد مهم آیین نامه اجرایی ابلاغی می پردازیم:

طبق ماده 1 آیین نامه اجرای قانون مذکور، طبقه بندی معلمان بر اساس قانون نظام ارزشیابی معلمان و این آیین نامه به منظور افزایش کیفیت فرآیند آموزشی، افزایش منزلت و منزلت اجتماعی معلمان. معلمان، ایجاد نظام پرداخت، مبتنی بر تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی منابع انسانی، توسعه مستمر و سیستماتیک شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت کار معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی و ارتقای تعهد. و تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس نقشه کلی علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می شود.

ماه 3 آیین نامه به موضوعات رتبه بندی می پردازد که بر اساس آن مشمولان این آیین نامه مشمول طرح طبقه بندی پست های معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی هستند که در حال حاضر فقط در آموزش و پرورش به صورت تمام وقت استخدام می شوند. و واحدهای آموزشی

موضوعات لایحه استفاده از کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم منصوب می شوند، مشمول طرح طبقه بندی پست های معلمان در کشور و احتساب سنوات آنها – مصوب شورای انقلاب. جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 و اصلاحات بعدی آن.

کارکنان اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوطه به یکی از سرفصل های طرح طبقه بندی معلمان گمارده می شوند از بدو تغییر پست و شروع به کار معلمی در نظام رتبه بندی قرار می گیرند. . در صورت بازگشت به کار در پست های اداری، با توجه به شرایط مربوطه، دارای نمرات فوق العاده نخواهند بود.

همچنین نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کار کشور، کارکنان منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی (با یا بدون حفظ پست سازمانی)، کارکنان مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونینی که دریافت مزد از آموزش و پرورش)، نیروهای مازاد یا در اختیار آموزشگاه، مشمولان حقوق بگیران بیش از یک صندوق، مشمولان مرخصی بدون حقوق، انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افراد منصوب به تحصیل نمی‌شوند. در این آیین نامه

امتیاز لازم برای کسب رتبه های پنج گانه رتبه بندی معلمان
در ماده 4 آیین نامه امتیازات لازم برای کسب رتبه های پنج گانه بیان شده و مشمولان مرحله استقرار با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر ارزیابی و درجه بندی می شوند و بر اساس امتیازات کسب شده در یکی از آنها قرار می گیرند. پنج رتبه

در تبصره 1 این ماده آمده است که بسته های ارزشیابی با معیارهای کیفی متفاوت که با توجه به هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار است، برای هر یک از رتبه ها به تفکیک و بر اساس سهم حداکثر امتیاز بر اساس توزیع تب. شماره 1 مرکز سنجش و نظارت بر کیفیت آموزش وزارت با همکاری دستگاه های ارزشیابی مندرج در جدول شماره 2 انجام می شود:

جدول شماره 1 سهم اثربخشی هر یک از بسته ها (ابزار) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبه ها به درصد:

بر اساس تبصره 2، حداقل امتیاز لازم برای کسب هر یک از رتبه های واجد شرایط، بر اساس نسبت امتیاز تعیین شده در جدول شماره 1 برای هر یک از صلاحیت های این آیین نامه به شرح جدول شماره 3 می باشد.

همچنین در تبصره 3 آمده است که مصادیق و شاخص‌های رفتار و عملکرد برای ارزشیابی برای کسب عناوین اعم از مدارک تحصیلی، سابقه کار، گواهینامه‌ها، آثار، پروژه‌ها و همچنین اندازه و ضریب تأثیر هر کدام با رعایت شیوه نامه خواهد بود. که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارتخانه تهیه و به تصویب وزیر آموزش و پرورش می رسد.

بر اساس تبصره 4 ماده 4، در ارزیابی صلاحیت‌های عمومی بند (3-1) ماده 2 قانون، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی یک فرد اعم از باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر ارزش‌ها. نظام فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشی کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه فراهم کند و پایبندی به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی و قوانین و مقررات را نمایان سازد، ملاک بازنگری خواهد بود.

شوراهای بازرسی برای کسب این دسته از صلاحیت ها در طول خدمت مشمول موظف به استعلام از مراجع ذیصلاح قضایی می باشند.

در تبصره 5 نیز آمده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوط، بازنشستگی کارکنان در صلاحیت وزارتخانه باشد، اعمال رتبه منوط به حداقل دو سال سابقه کار در آموزش و پرورش از تاریخ اعمال این قانون است. مقررات.

تعیین انتصاب معلمانی که به رتبه اول نرسیده اند

اما ماده 5 آیین نامه فوق تکلیف معلمانی را که موفق به کسب رتبه آموزشی معلمی نمی شوند ذکر می کند: کسانی که پس از اولین ارزیابی حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشی معلمی را کسب نکنند. به مدت یک سال از تاریخ عدم احراز رتبه به آنها درجه ویژه معلمی پرداخت می شود. این دسته از مشمولان می توانند با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد ظرف یک سال در یکی از رتبه ها قرار گیرند.

شرط کسب رتبه فوق العاده برای هر یک از مقاطع تحصیلی و همچنین شرط کسب هر یک از آنها حداقل امتیاز مربوط به مدارک عمومی همان رتبه مندرج در جدول شماره 3 خواهد بود.

شرط تغییر وضعیت معلمان جدیدالورود

کلیه مشمولان جدید (به استثنای مشمولان مشمول قانون خاص) به صورت پیمانی استخدام خواهند شد و با توجه به کسب امتیاز رتبه مربی معلم و رعایت سایر قوانین و ارزیابی آنها وضعیت آنها تغییر خواهد کرد. فقط پس از دو دوره ارزیابی سالانه انجام می شود.

بر اساس ماده 7 آیین نامه، مرکز نظارت و ارزیابی کیفیت آموزش وزارتخانه موظف است برای هر یک از شرکت کنندگان گزارش صلاحیت با محتوای نقاط ضعف و قوت آنها به همراه الزامات آموزشی و توصیه ها و برنامه های توانمندسازی در قالب تا کل سیستم مسیر رشد معلم را به آنها ارائه دهیم. شرکت در ارزیابی دوره های بعدی منوط به انجام موفقیت آمیز الزامات مندرج در این آیین نامه توسط ارزیابان است.

ماده 8 مکلف است وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت سازمان اداری و کار کشور نسبت به اجرای فرآیند ارزشیابی معلمان در ارتباط با طراحی و استقرار نظام رتبه بندی، اخذ مدارک و مستندات مطابق با مقررات مربوط حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه. کلیه فرآیندهای مرتبط اعم از ارائه اسناد و مدارک توسط ذینفعان و همچنین ارزیابی و اعمال امتیاز توسط کمیته حسابرسی و همچنین اعتراضات و رسیدگی به آنها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه فوق انجام خواهد شد.

در ماده 13 به صراحت اشاره شده است که شرکت در مرحله رتبه بندی معلمان هیچگونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی کند و تنها با کسب حداکثر امتیاز تعیین شده بر اساس ضوابط قانونی و کسب رتبه در هر یک از رتبه بندی ها با تصویب هیأت بازرسی مربوطه، معلم از مزایای قانونی برخوردار خواهد شد. رتبه بندی خواهد شد.

تعیین مهلت 10 روزه برای ارسال اعتراض

مهلت 10 روزه اعتراض پس از ابلاغ رتبه در خصوص نحوه رسیدگی، ارزشیابی و رتبه اختصاصی در ماده 14 آیین نامه ذکر شده است و بر اساس آن معترضان می توانند درخواست خود را از طریق سامانه به سامانه مذکور ارسال کنند. دبیرخانه هیأت حسابرسی از سطح بالاتر. در صورت ثبت اعتراض متقاضی، رتبه وی توسط کمیته حسابرسی رسیدگی کننده به اعتراض تعیین می شود و تاریخ اجرای حکم وی از تاریخ استحقاق خواهد بود.

اعلام افزایش حقوق به دلیل رتبه بندی

اما در ماده 15 میزان افزایش حقوق ناشی از طبقه بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام می شود. هنگام تعیین رتبه درج شده توسط هیئت کنترل مربوطه، فوق طبقه بندی مطابق با هنر. 6 قانون برای 5 رتبه آموزشی معلمان، استادان، دستیاران، اساتید و اساتید به ترتیب 45، 55، 65، 75 و 90 درصد از کل مبلغ مزایای حق کار، حق الزحمه می باشد. به کار و اضافه کاری کارکنان واجد شرایط به صورت جداگانه درج شده و ماهیانه پرداخت می شود.

بر اساس ماده 21، وزارت آموزش و پرورش موظف است هر سه سال یک بار ارزیابی مجدد انجام دهد و در صورتی که مشمولان ارزیابی مجدد حداقل امتیاز لازم را برای کسب رتبه فعلی کسب نکنند، به مقاطع پایین تر تنزل داده می شوند. با توجه به امتیازات کسب شده ابتدا ملزم به گذراندن دوره بازآموزی در مراکز آموزشی زیرمجموعه وزارتخانه خواهند بود. تنزل رتبه دوم منجر به تخلیه مشاغل طرح طبقه بندی معلمان می شود.

در ماده 22 آمده است: پس از گذشت دو سال از اجرای نظام رتبه‌بندی در مرحله استقرار، وزارت آموزش و پرورش موظف است تأثیر آن را بر کیفیت نظام آموزشی و بر اساس سند تحول بنیادین ارزیابی و میزان آن را ارزیابی کند. اهداف قانون، اقدامات و آئین نامه محقق شده است تا افزایش نمرات معلمان طبق مفاد ماده 9 قانون به هیأت وزیران ارائه شود.

همچنین بر اساس ماده 23 آیین نامه اجرایی، وزارت آموزش و پرورش موظف است این آیین نامه را در حدود اعتبارات بودجه مندرج در قانون بودجه اجرا کند و ایجاد تعهد بیش از منابع تامین شده ممنوع و فاقد اعتبار است.

سازمان برنامه و بودجه کشور نیز موظف است نسبت به ارزیابی بودجه لازم برای اجرای این آیین نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط در حساب های بودجه سنواتی اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید