امضای قرارداد ساخت راه آهن شلمچه – بصره / پروازهای ایران و عراق دو برابر می شود

ساعت: 12:42
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1795467

وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهم نامه بین ایران و عراق برای اتصال راه آهن شلمچه – بصره خبر داد و از دوبرابر شدن پروازهای دو کشور با توافق رئیس جمهور عراق خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رستم قاسمی با تشریح جزئیات سفر خود به عراق برای اتصال راه آهن شلمچه – بصره به طول 32 کیلومتر از تلویزیون خبر داد که روز گذشته با وزیر حمل و نقل عراق برای امضای توافق مذاکره کرده است.

وی افزود: نزدیک به 20 سال است که مذاکرات زیادی با عراق برای اجرای موضوع راه آهن شلمچه – بصره داشته ایم و حتی در مقاطع مختلف توافقات زیادی صورت گرفته که به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار داشته است، افزود: بند این است که عملا عملیات اجرایی از ماه آینده آغاز می شود.

وی گفت: توافق کلی این است که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق به صورت مشترک این پروژه را اجرا کنند و تا دو ماه دیگر شرکت مشترک تشکیل شود.

آغاز تحقیقات و اجرای پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره از ماه آینده

قاسمی افزود: منتظر تشکیل یک شرکت مشترک در دو ماه آینده نبودیم و قرار شد ماه آینده عملاً در کنار پل مستقر شده و تحقیقات و اجرای این طرح را آغاز کنیم که در واقع یک اتفاق بزرگ بین ایران است. تجارت، بار و مسافر برای هر دو طرف مهم است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع حمایت نخست وزیر عراق منجر به امضای این قرارداد شد.

حضور شرکت های ایرانی در بازسازی عراق رو به افزایش است

وی افزود: در این نشست درباره روابط و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث های مختلفی صورت گرفت. امروز عراق در حال بازسازی است و تصمیم بر این شده است که شرکت های ایرانی در بازسازی عراق مشارکت بیشتری داشته باشند.

قاسمی گفت: در دیدار با رئیس جمهور عراق در خصوص مسائل مشترک روابط دو کشور و افزایش سطح مبادلات تجاری و حمایت از پروژه شلمچه – بصره و همچنین موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور، امروز حدود 100 پرواز از هر دو کشور داریم. «مذاکرات انجام شده است، قرار شد به زودی این تعداد پرواز دو برابر شود و به حدود 200 پرواز برسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید