امنیت غذایی ایران در بیش از 119 کشور جهان است


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840809

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (سازمان خواربار و کشاورزی) ایران را در رتبه ۷۶ جهان در شاخص امنیت غذایی قرار داد و اعلام کرد ۱۱۹ کشور جهان از امنیت غذایی کمتری نسبت به ایران برخوردارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یکی از شاخص هایی که اقتصاددانان برای تعیین امنیت غذایی کشورها استفاده می کنند، نسبت ارزش واردات مواد غذایی به کل صادرات هر کشور است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ارزش واردات مواد غذایی از 195 کشور را نسبت به کل صادرات آنها اندازه گیری کرد و آنها را از نظر امنیت غذایی رتبه بندی کرد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران سالانه حدود 11 درصد از ارزش غذایی کل خود را وارد می‌کند که کمتر از 119 کشور جهان است.

بر این اساس، مردم 119 کشور از امنیت غذایی پایین تری نسبت به ایرانی ها برخوردار هستند و ایران از این نظر رتبه 76 را در جهان دارد. نسبت واردات مواد غذایی به کل صادرات در 75 کشور کمتر از ایران است و این کشورها امنیت غذایی بیشتری نسبت به ایران دارند.

چین کمترین سهم واردات مواد غذایی را در کل صادرات دارد. ارزش سالانه واردات مواد غذایی تایوانی معادل 3 درصد از کل صادرات آن برای یک سال است. سنگاپور، سوئیس، تایلند، برزیل، هنگ کنگ، چین، جمهوری چک، قطر، آرژانتین، آلمان، نروژ، امارات، هند، ژاپن و روسیه از جمله کشورهایی هستند که در رتبه بندی امنیت غذایی فائو از ایران بالاتر هستند.

ایالات متحده در این رتبه بندی در رتبه 63 قرار دارد. 8 درصد از کل صادرات کشور صرف واردات مواد غذایی می شود.

کشورهایی که امنیت غذایی کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از پرتغال، لوکزامبورگ، لتونی، یونان، الجزایر، قبرس، پاکستان، اردن و مصر.

سومالی کمترین امنیت غذایی را در جهان دارد. واردات مواد غذایی سومالی 372 درصد از کل صادرات این کشور در هر سال را تشکیل می دهد. نسبت واردات مواد غذایی به کل صادرات به افغانستان 305 درصد برآورد شده است.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید