امکان بازگرداندن طرح تنظیم فضای مجازی به جلسه علنی مجلس وجود ندارد / فضای مجازی باید طبق قانون مدیریت شود


ساعت: 10:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814173

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعید است طرح دفاعی به جلسه علنی برگردد، گفت: به کمیسیون مشترک رأی داده شد، اما در آیین نامه نواقصی وجود دارد که باید بررسی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید البرز حسینی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی در خصوص وضعیت اجرای طرح مدیریت فضای مجازی یا طرح حفاظت گفت: در حال حاضر تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و موضوع حل نشده باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به سمتی رفت که تصمیم جالبی گرفته نشد و در زمان انتشار باید مدیریت بیشتری می شد.

حسینی افزود: ممکن است کمیسیون مشترک بررسی طرح دفاعی حدود 50 جلسه در این زمینه برگزار کرده باشد و کار آنها قابل نقد نباشد، اما مسیر این طرح در جامعه به درستی مدیریت نشده است و در غیر این صورت من معتقدم فضای مجازی است. باید چگونه مدیریت کرد.

یکی از اعضای کمیسیون مدنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از موارد منتشر شده در فضای مجازی غیرواقعی است، گفت: در برخی حوزه ها باید گشایش یابد اما در برخی حوزه ها باید حکمرانی کاملا شفاف شود تا مردم بدانند.

وی با تاکید بر اینکه برخی از آنچه در خارج گفته می شود صحت ندارد، گفت: آنچه در مجلس شورای اسلامی گفته می شود کمی با آنچه در خارج گفته می شود متفاوت است، اما این الگوی کار در دنیا و کشور است. «ما باید این باشیم که فضای مجازی از نظر تولید محتوا نیز مدیریت شود، زیرا سنین مختلف جامعه با این حوزه مرتبط هستند و درگیر هستند.

حسینی گفت: فضای مجازی باید رصد و کنترل شود اما نه به این معنا که گفت و گوها و رفت و آمدهای مردم کنترل شود و فضای مجازی باید حساب و کتاب داشته باشد تا فردی بتواند مطالب غیراخلاقی ارسال کند یا شرمنده شود یا اکاذیب منتشر کند. در مقابل قانون پاسخگو است، در حالی که آنچه در بیرون گفته می شود نشان می دهد که او می خواهد مردم را کنترل کند.

وی با تاکید بر اینکه طرح حفاظتی کنترل مشکلات شخصی مردم نیست، گفت: فضای مجازی در سراسر جهان بهبود یافته و محافظت شده است تا آسیبی به مردم وارد نشود و با توجه به اینکه بیشتر جامعه ما جوان و آینده است، رشد و تبدیل شود. این وظیفه دولت است که در فضای بی‌پایان سایبری فضای مناسب به‌ویژه برای جوانان ایجاد کند.

حسینی افزود: اگر فضای مجازی مدیریت و کنترل نشود می تواند باورها و سرنوشت نسل جوان را تغییر دهد و فضای مجازی موضوع مهمی است که باید خودبه خود کنترل شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: من به طرح حفاظت رای موافق دادم اما به طرح سال 85 یعنی رفتن به کمیسیون مشترک رای منفی دادم زیرا معتقدم این طرح باید باشد. به صورت عمومی ارائه شد.

وی با بیان اینکه بعید است این طرح به صحن علنی برگردد، گفت: رای گیری برای رفتن به کمیته مشترک انجام شده است، اما خلأهایی در قوانین وجود دارد که باید درباره آن بحث شود.

حسینی گفت: یکی از کاستی های طرح حفاظت این است که با وجود اینکه حجم طرح بسیار بزرگ و مرتبط با مسائل اجتماعی است، اگر در صحن علنی توضیح داده نشود، اطلاعات غلط داده می شود و ایرادی که نیاز به بازپرس دارم این است که در این صورت باید با جامعه به خوبی صحبت کرد و بندهای آن را در جامعه روشن کرد و تصویب این طرح نباید دیگران را به خاطر چیزی که ذهنیت جامعه را خراب می کند مجبور به غذا دادن به جامعه کند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب طرح استحفاظی لزوماً به معنای بی عیب و نقص بودن آن نیست، گفت: قطعاً کاستی هایی دارد اما مزیت های زیادی در مقابل آن دارد.

وی افزود: پلتفرم ها در جامعه ما اصلاً مسئولیت پذیر نیستند در حالی که همین تریبون ها در دنیا کار می کنند و مسئولیت پذیر هستند که باید در جامعه ما مسئولیت پذیر باشد بنابراین باید قوانین محکمی با آنها وجود داشته باشد که البته منطقی است. او همچنین می گوید.

حسینی با تاکید بر اینکه این فضا را نمی توان بدون کنترل در اختیار جامعه قرار داد، گفت: حتی کشورهایی که این بسترها را ایجاد کرده اند در جامعه خود قوانینی برای رعایت موضوع با اولویت برای سنین مختلف و جوامع هدف مختلف دارند و این کاملا واضح است.

وی ادامه داد: در نهایت چون اطلاع رسانی خوبی انجام نداده ایم تصور می شود فضای مجازی محدود و کنترل شده است در حالی که اصلا چنین چیزی وجود ندارد.

حسینی بیان کرد: بداخلاقی های زیادی در فضای مجازی می تواند رخ دهد اما اگر طرح حفاظتی به خوبی تبیین شود می تواند فضای مناسبی برای مسائل تجاری و اجتماعی ایجاد کند و بستر مناسبی را برای رشد و توسعه فراهم کند.

وی گفت: در حال حاضر مطالب مختلفی بدون حساب و کتاب در فضای مجازی منتشر می شود و معتقدیم باید قوانینی برای مدیریت این فضا و جلوگیری از بداخلاقی ها و تخلفات تصویب شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید