امید آفرینی به عاشورا و آثار فراگیر آن در جهان / مقاومت صبورانه و مبارزه با مفسدان اقتصادی مهمترین وظیفه حامیان عاشورا است.


ساعت: 08:46
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887800

حجت الاسلام خسروی گفت: صحت واقعه عاشورا و آثاری که امروز بر جهان دارد بسیار امیدوارکننده است و امروز وظیفه ای که بر دوش یاران عاشورایی اباعبدالله الحسین علیه السلام است. مقاومت صبورانه در مسائل اقتصادی و مبارزه موثر و همه جانبه با مفسدان اقتصادی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛خجت الاسلام حبیل خسروی مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار . شرق وی گفت: مکتب عاشورا، مکتب اعتقاد به خدا، توحید، عزت مداری و غیر ذلت بار است.
وی با اشاره به اینکه امروز می توانیم از مکتب عاشورا امام حسین (ع) درس های بزرگی برای زندگی خود بیاموزیم، افزود: مسئولیت پذیری در برابر جریان حق و سکوت نکردن در برابر جریان باطل از مهمترین درس های عاشورا است.

به گفته وی یکی از درس های مهم عاشورا که امروز برای ما بسیار مفید است، رعایت اولویت ها در راه رسیدن به اهداف عالی است. گاهی در مسیر این اهداف باید از مال و ناموس و جان خود دست برداریم و از امام خود الگو برداریم. گاهی باید از امام و ولی خدا گذشت تا راه امام و ولایت الهی باقی بماند.

وی تاکید کرد: برای برپایی نظام اسلامی و برپایی انقلاب بزرگ و الهی در این کشور از همه چیز گذشتیم و پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مسیر تمدن نوین اسلامی، بر مشکلات امنیتی فائق آمدیم و صیانت کنیم. ما در حفاظت از عتبات عالیات و حفاظت از حرم از پول و جان خود دریغ نکردیم و امروز میوه شیرین امن ترین کشور در ناامن ترین نقطه جهان را هر روز با تمام وجود درک می کنیم.


پیگیری اهداف عاشورا

خسروی ادامه داد: اما تمام روز عاشورا و تمام ارض کربلا امروز ادامه دارد، امروز باید همان اهداف متعالی را دنبال کرد.
به گفته وی، امروز وظیفه یاران عاشورایی اباعبدالله الحسین علیه السلام مقاومت صبورانه در مسائل اقتصادی و مبارزه مؤثر و همه جانبه با مفسدان اقتصادی است.
به گفته وی وظیفه امروز این است که در جنگ های ترکیبی و چند بعدی دشمن بصیر باشد، جنگی که هم لایه فرهنگی و هم اقتصادی دارد، هم بعد امنیتی و هم رسانه ای.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: امروز دشمن برای تحریف حقایق، دستاوردها، پیشرفت ها و اقدامات حماسی نظام اسلامی، برای سرپوش گذاشتن بر این واقعیت ها یا وارونه جلوه دادن آن ها، جنگی چند لایه به راه انداخته است. نقاط ضعفی که وجود دارند را بزرگتر کنند.

به گفته خسروی، امروز اگرچه نباید از تلاش برای رفع نقاط ضعف موجود غافل شد، اما باید اقدامات بزرگ انجام شده در این دهه ها را در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، مدنی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، صنعتی، مذهبی و فرهنگی ادامه داد. دیپلماسی و شرایط سیاسی، دفاعی و امنیتی را ببینیم و به دیگران نشان دهیم.

وی تاکید کرد: توجه به نقاط ضعف موجود مسیر ما را به آینده روشن می کند و توجه به کارهای انجام شده امید ما را برای دستیابی به آینده ای بهتر افزایش می دهد.

وی صحت واقعه عاشورا و تأثیر آن بر جهان امروز را بسیار امیدوارکننده عنوان کرد و ادامه داد: روزی که امام حسین (علیه السلام) در کربلا به شهادت رسید و اهل بیت ایشان به اسارت درآمدند، شاید کمتر کسی باور داشت که یاد و نام این بزرگوار باید در تاریخ بماند، اما چون کار برای خدا بود خداوند آن را برای همیشه الگوی بشر قرار داد و در گذر زمان عظمت عمل امام حسین(ع) و آثار آن در بیداری فطرت های خفته. بشریت بیشتر نمایان می شود.


عقلانیت امر به معروف و نهی از منکر

این کارشناس مسائل دینی در خصوص تبیین و ترویج امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مبنای قیام امام حسین علیه السلام نیز گفت: با کنار هم قرار دادن این دو نکته، عقلانیت امر به معروف و نهی از منکر و آن است. تأثیر مستقیم بر او زندگی فردی و اجتماعی انسان را نشان می دهد، زیرا انسان موجودی اجتماعی است، یعنی زندگی مردم با یکدیگر معنا می یابد و نیازهای متقابلی بین افراد وجود دارد.

خسروی ادامه داد: بنابراین نوع زندگی هر فرد و رفتار او بر جامعه اطراف او تأثیر می گذارد; البته میزان این تأثیرگذاری با توجه به شرایط متفاوت است، به طوری که بخشی از سرنوشت ما را همسالان ما رقم می زنند، رفتار خوب دیگران برای ما سرنوشت خوبی را رقم می زند و رفتار بد آنها سرنوشت بدی را برای ما رقم می زند.

وی با بیان مثالی گفت: رفتار ظالمانه یک ظالم باعث رنجش و ناراحتی برخی مظلوم می شود یا رفتار مجرمانه یک جنایتکار زندگی بخشی از مردم را تحت الشعاع قرار می دهد و یا تصمیمات نادرست یک مسئول تاثیر مستقیمی بر روحیه مردم دارد. زندگی و همچنین رفتار نابهنجار فرد زمینه را برای بدآموزی و ترویج نابهنجاری در جامعه فراهم می کند.

به گفته خسروی، از سوی دیگر، رفتار عادلانه انسان، آسایش و آرامش را برای همنوعان به ارمغان می آورد و تصمیمات درست و خردمندانه یک مسئول، زندگی مردم را در مسیر درست قرار می دهد.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که هر انسانی به اقبال خود علاقه دارد و دوست دارد به سمت سعادت و سعادت کامل حرکت کند، بنابراین بسیار منطقی است که هر انسانی نسبت به رفتار دیگران حساس باشد و آنها را از این کار باز دارد. بدرفتاری یا تشویق و ترغیب به انجام رفتارهای پسندیده و این همان چیزی است که در اسلام از آن به عنوان امر به معروف و نهی از منکر یاد شده است.


تأثیر فرهنگ حسینی در حفظ ایران زمین

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی در خصوص تاثیرات فرهنگ حسینی و مکتب حسینی در حفظ و تحقق ایران قدرتمند نیز گفت: در سوال از ایران قوی یاد می شود، خوب است بدانیم مهمترین مؤلفه صلابت و قدرت چیست و چرا مردم به دنبال قدرت و اقتدار هستند برای پاسخ به این سوال چند نکته وجود دارد
اولین نکته این است که انسان ذاتاً به زندگی علاقه دارد و از نابودی می ترسد، بنابراین برای کسب قدرت می کوشد تا موجودیت خود را حفظ کند و دچار زوال و نابودی نشود.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که بدیهی است که هیچ انسانی به تنهایی چنین قدرتی ندارد، بنابراین به دنبال تکیه گاهی می رود که چنین قدرتی داشته باشد و بتواند او را از خطر حفظ کند.

وی گفت: نکته سوم این است که اگرچه همه انسان ها در طول تاریخ به دنبال چنین نیروی بازدارنده ای بوده اند، اما بسیاری نتوانسته اند چنین پایه محکمی پیدا کنند. آنها آن را منبع قدرت می دانند، برخی دیگر انواع سلاح ها و تجهیزات نظامی را برای محافظت از خود آماده می کنند، اما هیچ یک از آنها چنین قدرت بازدارندگی برای محافظت از مردم ندارند.

خسروی تاکید کرد: آنچه از مکتب حسینی و معارف عالی عاشورا می آموزیم این است که تنها راه رسیدن به قدرتی که می تواند انسان را جاودانه کند تکیه بر قدرت لایزال الهی است.
به گفته وی، یاد و نام خداوند در دل مؤمنانی آرامش می بخشد که برای رسیدن به لقاء پروردگار بزرگ ترین سختی ها و ناملایمات را صبورانه تحمل می کنند و عاشقانه برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کنند.

وی ادامه داد: مجاهدت یاران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلا و مجاهدت امروز یاران آن حضرت در دفاع از مقدسات و پاسداری از حریم و حریم نظام مقدس اسلامی حقیقت دارد. شواهد این سخنان

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید