امیرعبدالیان: هیچ پیش شرطی از آمریکایی ها دریافت نکردیم. نمی دانم چه خبر به نقل از رابرت مالی / ما به دنبال توافق محدود و بلند مدت نیستیم

امیرعبدالیان: هیچ پیش شرطی از آمریکایی ها دریافت نکردیم.  نمی دانم چه خبر به نقل از رابرت مالی / ما به دنبال توافق محدود و بلند مدت نیستیم

روز جدید ما هیچ پیش شرطی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم و اساساً این مذاکرات انجام می‌شود.» روندی وجود دارد که موضوع پیش‌شرط مطرح نمی‌شود و من نمی‌دانم این مرد (رابرت مالی) چه خبرهایی را نقل می‌کند. تا جایی که ما صحبت می کنیم، موضوع هیچ پیش شرطی وجود ندارد و قطعا این مذاکرات بر اساس دیدگاه ها و توافقات کارشناسی خواهد بود که نتیجه نهایی آن یک توافق خوب و تضمین کننده منافع کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خبر امضای برخی معافیت‌ها از تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا، گفت: ابتکار جدی و قابل توجهی از سوی آمریکا ندیده‌ایم. آنچه برای ما مهم است عمل طرف مقابل است.»
حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما گفت: آنچه برای ما مهم است اقدام طرف مقابل است و ما به دنبال این هستیم که ببینیم در صحنه چه خواهد شد، رفتار عملی آمریکایی ها در رفع تحریم ها چه خواهد شد. آخرین اخبار از مذاکرات تحریم ها در وین یک فرد عینی و ملموس را ببینید.

امیرعبداللهیان در خصوص اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مبنی بر اینکه واشنگتن برای احیای برجام شروطی برای تهران گذاشته است، گفت: ما هیچ پیش شرطی از آمریکا دریافت نکرده ایم و این مذاکرات عمدتاً یک فرآیند است. پیش شرطی در آن نیست و نمی‌دانم چه خبری از این مرد (رابرت مالی) نقل شده است، اما تا آنجایی که به ما مربوط می‌شود، موضوع فرضیه مطرح نشده و هیچ متن یا پیشنهادی به ما نرسیده است. پیش شرط این مذاکرات بر اساس دیدگاه ها و توافقات کارشناسی است که نتیجه نهایی آن یک توافق خوب و تضمین کننده منافع کشور است.

وزیر امور خارجه در خصوص گزارش‌هایی مبنی بر امضای چندین معافیت از تحریم‌ها به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: بازگشت به وضعیت موجود پس از خروج آمریکا از برجام، امری خوب تلقی می‌شود. و لغو تحریم ها؛ اما آنچه برای ما اهمیت دارد، عمل طرف مقابل است. ما به دنبال این هستیم که ببینیم در صحنه چه می گذرد و رفتار عملی آمریکایی ها در رفع تحریم ها را عینی و ملموس ببینیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: برای ما نتیجه مذاکراتی که در جریان مذاکرات در وین انجام می دهیم و همچنین توافقی که در آنجا حاصل می شود مهم است. البته آمریکایی ها از طریق برخی واسطه ها به ما پیام های تکراری می دهند و مدعی می شوند که ما نیت خیر داریم. اما ما در روند مذاکرات کنونی شاهد ابتکار جدی و قابل توجهی از سوی ایالات متحده نبودیم. ابتکاراتی که باید در مذاکرات 1+5 و از طریق تبادل سند غیررسمی بین ما و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا قابل مشاهده باشد یا اینکه در عمل شاهد لغو برخی از تحریم ها باشیم. بنابراین برای ما ملاک رفتار عملی آمریکاست.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا می توانیم یک قرارداد بلندمدت (مثلا دو ساله) امضا کنیم، گفت: ما به دنبال یک توافق خوب هستیم نه محدود.

دیدگاهتان را بنویسید