امیر عبدالخیان: حکم عفو رهبری در راستای لطف و رحمت ایشان بود/ بازداشت ۶۳ خبرنگار؟ در جریان این ناآرامی ها هیچ خبرنگاری دستگیر نشد

امیر عبدالخیان: حکم عفو رهبری در راستای لطف و رحمت ایشان بود/ بازداشت ۶۳ خبرنگار؟  در جریان این ناآرامی ها هیچ خبرنگاری دستگیر نشد

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه ای موافقت رهبر انقلاب اسلامی با طرح عفو محکومان حوادث اخیر را در راستای توجه به موضوع رأفت و رحمت اسلامی توصیف کرد.

«حسین امیرعبدلاخیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با «رادیو ملی آمریکا» در پاسخ به سوالی مبنی بر موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه برای عفو و تخفیف مجازات برخی از متهمان و محکومان حوادث اخیر توضیح دادند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع «رحمت و رحمت» توجه ویژه دارند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: بسم الله، رحمان، رحیم، اجازه دهید در همان ابتدا اشاره کنم که وقتی می گویید ده ها هزار نفر دستگیر شده اند، کاملا درست نیست.

شرکت کنندگان در آشوب های خیابانی دستگیر شدند

وی در همین رابطه ادامه داد: و این را قاطعانه می گویم. اول اینکه هیچ دانشجوی دانشگاه یا کالج در جریان شورش ها دستگیر نشدند. در واقع کسانی که دستگیر شدند افرادی بودند که در اغتشاشات خیابانی شرکت داشتند. همانطور که گفته شد، صدها نفر هیجان زده شدند و کنترل خود را از دست دادند و شورش به راه انداختند».

رهبر انقلاب به موضوع احسان و انفاق توجه ویژه دارند

امیر عبداللهیان با این توضیحات سپس به عفو رهبری اشاره کرد و گفت: به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی این افراد – صدها نفر از بازداشت شدگان – مورد عفو قرار گرفتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به موضوع رأفت و رحمت دارند و لذا دستور آزادی همه بازداشت شدگان به جز کسانی که مرتکب قتل یا جرایم سنگین شده اند، می باشد.

این روزنامه نگار آمریکایی پس از سخنرانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به نقل از سازمان حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: در ناآرامی های اخیر در ایران هزاران نفر دستگیر و صدها نفر کشته شده اند.

آمار و ارقام مربوط به ناآرامی های ایران اغراق آمیز است

امیر عبدالخیان نیز به خبرنگار NPR گفت: «فکر می‌کنم در این اعداد و ارقام اغراق می‌بینیم، حتی اگر از سوی گروه‌های حقوق بشری باشد. تعداد کشته شدگان در جریان اغتشاشات نیز به درستی بیان نشده است. می بینید که در جریان اغتشاشات اتفاق مهمی افتاده است.» «با وجود تنش شدید در جریان اغتشاشات، پلیس اجازه حمل سلاح گرم را نداشت.»

وزیر امور خارجه ایران گفت: «اما تسلیحات آمریکایی و اسرائیلی از طریق برخی از کشورهای همسایه کم ثبات ما وارد شده است. حالا کاری که آنها کردند ایجاد هرج و مرج در میان جمعیت و توده ها بود و در واقع به سلاح های مورد نظر متوسل شدند.

گزارشگر رادیو ملی آمریکا همچنین مدعی شد که در جریان ناآرامی های 93 خبرنگار دستگیر شده اند که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال گفت: نمی توانیم دستگیری خبرنگاران در ایران را تایید کنیم. برچسب زدن فرد دستگیر شده بسیار آسان است. هر لحظه می توانید فرد مورد نظر را فعال حقوق بشر، روزنامه نگار و … خطاب کنید.

داستان شیادی که خود را معترض نامید

امیر عبداللهیان در این خصوص توضیح داد: در جریان اغتشاشات حتی یک خبرنگار دستگیر نشد. ببینید همین دو هفته پیش در ایران اتفاقی افتاد. کلاهبردار از ایران فرار می کرد. کاری که او برای فرار انجام داد این بود که ویدئوهایی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد که در آن نوشت و ادعا کرد که یک معترض است و شکنجه می شود، اما در واقع او یک شیاد بود و در نهایت مورد تهدید قرار گرفت. او توسط پلیس دستگیر شد.»

چرا رسانه های غربی قتل شیرین ابواکلا را با حجم وسیعی از اخبار پوشش ندادند؟

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این موارد ادامه داد: ببینید غرب در حال بررسی دقیق اغتشاشات است. بگذارید این سوال را از شما بپرسم. ببینید رسانه های غربی روی موضوع مهسا امینی مانورهای زیادی کردند، اما وقتی صحبت از شیرین ابوعکل (خبرنگار الجزیره که توسط نظامیان رژیم صهیونیستی کشته شد) به میان می آید، آیا واقعا چنین پوششی در اخبار وجود داشت؟ “

از کلمه درست استفاده کنید، رژیم درست نیست، ما یک حکومت مستقل و قانونی هستیم

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به خبرنگار رادیو ملی آمریکا که رژیم ایران را رژیم خوانده بود، گفت: اولاً این رژیم در ایران نیست. ما یک حکومت مستقل، قانونی و قانونی داریم. بنابراین من می خواهم به شما توصیه کنم که از کلمات مناسب نیز استفاده کنید.”

همه جای دنیا مشکل داره نه فقط ایران

امیر عبداللهیان سپس در تشریح وضعیت معیشتی در ایران گفت: به هر حال ما می دانیم که در ایران نیز مانند همه جای دنیا مشکلاتی وجود دارد. در ماه سپتامبر، زمانی که در نیویورک بودم، اتفاقاً این فرصت را داشتم که کمی در نیویورک قدم بزنم و ایستگاه های مترو را بعد از نیمه شب ببینم. من در واقع با چند شهروند صحبت کردم. و پاسخ هایی که من از شهروندان آمریکایی گرفتم بدتر از پاسخی بود که شما از آن ایرانی گرفتید.»

او به NPR گفت: «و بنابراین بستگی زیادی به این دارد که کدام نمونه از جمعیت را برای داده های خود انتخاب کنید. این بخش مهمی از دموکراسی در ایران است. مردم در بیان عقاید خود آزادند.”

دیدگاهتان را بنویسید