امیر عبدالخیان درباره خبر خروج دولت از توافق با عربستان: عده ای به دنبال تولید دوقطبی جدید هستند/ اتفاقی که افتاده با هماهنگی کامل مسئولان نظام و رئیس جمهور است.

امیر عبدالخیان درباره خبر خروج دولت از توافق با عربستان: عده ای به دنبال تولید دوقطبی جدید هستند/ اتفاقی که افتاده با هماهنگی کامل مسئولان نظام و رئیس جمهور است.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه درباره عملکرد وزارت امور خارجه در رابطه با روابط ایران و عربستان گفت: برخی کشورها به طور مداوم در تلاش هستند تا قطب های جدیدی ایجاد کنند، آنچه در حوزه سیاست خارجی اتفاق افتاد با هماهنگی کامل مسئولین ارشد نظام و شخصیت آیت الله رئیسی و رئیس جمهور به عنوان مسئولیت اصلی در میان مشکلاتی که حکومت می کنند.

وی افزود: وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه هایی که به نوعی وظایف ذاتی در حوزه سیاست خارجی دارند باید با هماهنگی وزارت امور خارجه با سفرهای آقای شمخانی این کار را انجام دهند. تمرکز این روزها جنبه امنیتی دارد و در موضوع ایران و عربستان با توجه به پیشنهاد طرف سعودی، با برگزاری دور نهایی مذاکرات امنیتی در سطح عالی موافقت کردیم.

وی تاکید کرد: طبق گفته مقام امنیتی که طرف سعودی را معرفی کرد، ما هم طرف خود را معرفی کردیم و برای طرف سعودی این امکان وجود داشت که آخرین دور مذاکرات قبل از ورود به روند نهادهای دیپلماتیک دو طرف، امنیت رسمی در سطح کشور با شخص دیگری داشته باشیم و نماینده ایران را در همان سطح معرفی کردیم.

امیر عبدالخیان افزود: در خصوص موضوع امارات با امارات مسائل امنیتی داریم. بارها در این سفر، چه در گفت‌وگو با وزیر امور خارجه امارات و چه در آخرین سفر آنها به امارات، نگرانی‌های امنیتی خودمان از جمله در مورد هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی از داخل امارات را مطرح کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: آقای شمخانی قرار بود 4 ماه پیش این سفر را انجام دهند و در آن زمان این سفر انجام شد. در مذاکرات امنیتی که امروز آقای شمخانی به عراق رفت، ابعاد دیگری نیز لحاظ شد. شما از 4 ماه پیش مطلع شدید. برای دومین بار در دو دهه اخیر، تهدیدات از خاک منطقه شمال عراق متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است. از طریق مجاری دیپلماتیک و امنیتی به مقامات منطقه شمال عراق و به برادران دولت ما ابلاغ شده است که جمهوری اسلامی هیچ گونه تهدیدی را برای امنیت ملی کشور از سرچشمه همسایه و دوست خود تحمل نخواهد کرد. و برادر عراقی

دیدگاهتان را بنویسید