امیر عبدالخیان: ما در منطقه خود دموکراسی قوی داریم/ به خواسته های مسالمت آمیز مردم گوش می دهیم و به آنها پاسخ می دهیم، اما اجازه شورش و ترور را نمی دهیم.

امیر عبدالخیان: ما در منطقه خود دموکراسی قوی داریم/ به خواسته های مسالمت آمیز مردم گوش می دهیم و به آنها پاسخ می دهیم، اما اجازه شورش و ترور را نمی دهیم.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا و چند کشور غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق به آشوب و ترور در ایران هستند، تصریح کرد: ما خواسته های مسالمت آمیز مردم را می شنویم و به آنها پاسخ می دهیم، اما اجازه نمی دهیم ناآرامی و وحشت در ایران به ما بدهد. داخل کشور ما در هر کشوری

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که شب گذشته (یکشنبه 13 آذرماه) برای نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه صربستان به بلگراد سفر کرده بود، گفت: سفر من به بلگراد در پاسخ به دعوت رسمی از بلگراد انجام شد. وزیر امور خارجه صربستان و من می خواهیم هشتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را به مردم خوب دو کشور تبریک بگوییم.

به گزارش فارس، وی افزود: روابط دو کشور مبتنی بر همکاری های سازنده و توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه های فرهنگی، علمی، تجاری، اقتصادی و پارلمانی است. روسای جمهور دو کشور در شهریورماه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و در دیدار امروز با همکار خوبم، علاوه بر ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور کشورم به رئیس جمهور، دیدار مهمی داشتند. صربستان، دعوت رسمی جمهوری اسلامی ایران توسط آقای رئیس جمهور من در سفری به تهران می روم و امیدوارم به زودی شاهد سفر آقای رئیس جمهور به تهران باشم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: انتصاب مجدد داچیچ به عنوان معاون اول نخست وزیر و وزیر خارجه صربستان را تبریک می گویم. امروز ما در مورد طیف گسترده ای از همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی صحبت کردیم. به همکارم گفتم که ما صربستان را یک کشور شرقی در غرب و یک کشور غربی در شرق می دانیم. ما خوشحالیم که حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش یافته است. طرفین بر این باورند که با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، حجم مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی باید چندین ده برابر افزایش یابد.

امیر عبدالاخیان ادامه داد: در دیدارهایی که در بلگراد با مقامات کشور دوست صربستان دارم، تا حد امکان راهکارهای توسعه روابط تجاری و اقتصادی را بررسی خواهیم کرد. آمادگی برگزاری شانزدهمین دور کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک داریم. دو کشور در کنار همکاری های خوب دوجانبه، همکاری در مجامع بین المللی، در زمینه دیپلماسی پارلمانی، روابط قوی و پایداری دارند.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: ما آرزوی توسعه، رشد، ثبات، پیشرفت و همبستگی هرچه بیشتر کل منطقه بالکان غربی را داریم. با توجه به عمق تاریخی روابط ایران با منطقه بالکان، دست دوستی را به سوی همه کشورهای منطقه دراز می کنیم. جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی کشورها از جمله کشور دوست صربستان حمایت کرده است و ما به شدت بر تمامیت ارضی و حاکمیت ملی صربستان تاکید داریم. در مورد مسئله کوزوو، ما از تلاش های صلح صربستان حمایت می کنیم.

وی گفت: از جمله موضوعاتی که من و همکارم در مورد آن صحبت کردیم، مذاکرات وین و برجام بود. ابتدا به وزیر امور خارجه صربستان توضیح دادم که ناآرامی های اخیر در ایران مربوط به سوء استفاده و مداخلات چند لایه خارجی و جنگ ترکیبی است. ملت ما از این جنگ توام با بصیرت، سربلندی و موفقیت بیرون آمد. برای ما کاملاً قابل درک بود که آمریکا و چندین کشور غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق به هرج و مرج و ترور در ایران هستند. یکی از اهداف آمریکا این بود که ایران را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکرات هسته ای کند تا امتیازات بزرگی به نفع آمریکا بگیرد.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: دریغ نکنید، ما در منطقه خود دارای دموکراسی قوی هستیم و خواسته های مسالمت آمیز مردم بزرگ ایران را در موضوعات مختلف می شنویم و به آن پاسخ می دهیم. اما اجازه ناآرامی و ترور در داخل کشورمان را توسط هیچ طرفی نخواهیم داد.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: دو شب پیش با آقای بورل درباره موضوعات مختلف از جمله مذاکرات گفتگو کردم. من به آقای بورل گفتم که توافقی که به نفع منافع ملت ما باشد و با ثبات باشد برای ایران ارزشمند است. ما از تلاش‌های آقایان بورل و مورا و تعدادی از وزرای خارجه که برای رسیدن به نقطه پایانی توافق و بازگرداندن همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام تلاش می‌کنند، سپاسگزاریم.

با یک کشور اروپایی در حوزه انرژی قرارداد بستیم

وزیر امور خارجه همچنین با قدردانی از استقبال خوب همتای صربستانی خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با کشور دوست صربستان قائل نیست، افزود: در زمینه همکاری های اقتصادی و انرژی ایران و صربستان، ما آماده ایم که سندی را بین دو کشور امضا کنیم.” رسیده در حوزه انرژی، قراردادی بین ما و یک کشور اروپایی امضا شده است، در صورت درخواست صربستان، آن را بررسی می کنیم. نگرش مثبت مطمئن باشید که همه چیز در ایران در چارچوب دموکراسی و آزادی های موجود خوب پیش می رود.

داچیچ وزیر امور خارجه صربستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات مداخله جویانه نخست وزیر انگلیس درباره ایران در واکنش به اعتراضات داخلی در انگلیس گفت که ما این اعتراضات، ارضی و حاکمیت کشورمان را تحمل نمی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید