امیر عبداللهیان: بایدن به جای پیام گفت‌وگوی مستقیم تحریم‌ها را بردارد/ راه دیپلماسی را دنبال می‌کنیم تا به توافقی آبرومندانه و پایدار برسیم.

امیر عبداللهیان: بایدن به جای پیام گفت‌وگوی مستقیم تحریم‌ها را بردارد/ راه دیپلماسی را دنبال می‌کنیم تا به توافقی آبرومندانه و پایدار برسیم.

حسین امیرعبداللهیان در نخستین نشست ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «بررسی راهکارهای تقویت تولید دانش بنیان و اشتغال در دیپلماسی اقتصادی» گفت: از چند موضوع کلیدی در جلسه اول تشکر می کنم. با توجه به شعار سال این موضوع مورد توجه است و با توجه به بحثی که در دیدار با سران شرکت های دانش بنیان داشتم، فناوری ایرانی نیاز به دیده شدن در بازارهای منطقه دارد. سوال علما

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم در این زمینه به شرکت های دانش بنیان در دستگاه دیپلماسی کمک کنیم. بسیار مهم است که موضوع امنیت غذایی در نظر گرفته شود و مردم نگران قیمت مواد غذایی باشند.

وی افزود: آقای رییسی در جلسات هیئت دولت تاکید کرد که وزارت امور خارجه باید با جدیت به کار خود در مذاکرات وین ادامه دهد، اما چشمش به وین نباشد و همه دستگاه ها برای خنثی کردن تحریم ها تلاش کنند. اگر مذاکرات در هر مرحله به نتیجه برسد، این امر می تواند به عنوان یک دستاورد مهم، اقدام اقتصادی را سرعت بخشد.

او گفت: «چند هفته از توقف مذاکرات می گذرد. در بحث فنی با سه کشور اروپایی که بحث بحران اوکراین مطرح شد، به نقطه خوبی رسیده بودیم، هرچند در بالاترین سطح موضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام کردیم. قبل از سفرم به مسکو با همتای اوکراینی خود صحبت کردم و پیام او را رساندم.

وی ادامه داد: در مقطعی غربی ها به ما گفتند که اگر به دلیل بحران اوکراین به توافق برسیم، روسیه این توافق را همراهی نمی کند، اما در سفر من به صراحت اعلام شد که اگر خطوط قرمز ما در وین رعایت شود، مسکو. مذاکرات هیچ مانعی برای توافق وجود نخواهد داشت و وزیر خارجه روسیه در چین نیز بر این موضع تاکید کرده است. در سفر ما به تونس، چین بار دیگر بر حمایت خود از این توافق تاکید کرد.

وی افزود: امروز ما در مورد اختلافات با کشور آمریکایی صحبت می کنیم که در هفته های اخیر بسیار مطالبه گر بوده و موضوع تحریم این بیماری را در کاخ سفید مطرح کرده است که معتقد است می تواند منافع خود را از طریق مطالبات یک جانبه دنبال کند. آنها بارها لزوم گفتگوی مستقیم را مطرح کردند، اما ما نیازی به توافق ندیدیم. چون اقدام قابل توجهی در صحنه انجام ندادند و ما گفتیم که برای شروع گفت و گو که بخشی از آن می تواند آزادسازی پول های بلوکه شده ایران باشد، اراده خوبی نشان دهیم. ما وام نمی خواهیم و آن پول ملت ایران است.

امیر عبداللهیان گفت: آقای بایدن به جای اینکه چندین بار پیام گفت و گوی مستقیم بدهد، می تواند با چندین دستور اجرایی چندین تحریم را لغو کند. البته ما از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا پیام های خود را به صورت نان به آمریکا می فرستیم. به مردم عزیزمان بفهمانیم که برای رسیدن به توافقی آبرومندانه و پایدار به دیپلماسی ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید