امیر عبداللهیان بر تعریف مناطق آبی و محدود کردن کف و کف دریای خزر تاکید دارد


ساعت: 18:34
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879342

وزیر امور خارجه در نشست وزرای امور خارجه سواحل دریای خزر در عشق آباد بر تعریف مناطق آبی و تعیین حدود کف دریای خزر و روده های آن تاکید کرد و از پیشنهاد برگزاری دومین «کنفرانس اقتصادی خزر» در روسیه حمایت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه دریای خزر به عشق آباد پایتخت ترکمنستان سفر کرده است، امروز (سه شنبه 6 تیرماه) از ترکمنستان قدردانی کرد. برای میزبان در اجلاس وزیران. وی گفت: برگزاری جلسات وزرای امور خارجه سواحل خزر فرصت مغتنمی برای اجماع در مورد دریای خزر و مسائل منطقه ای و بین المللی فراهم می کند. گسترش همکاری های پنج جانبه در دریای خزر.

وزیر امور خارجه افزود: چهار سال از امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر می گذرد. اگرچه گام مهمی در این زمینه برداشته ایم، اما موضوعات بسیار مهم «تعیین مناطق آبی» و «تعیین مرزها» در قعر دریای خزر باقی مانده است. پس از امضای کنوانسیون، «گروه کاری متشکل از مقامات ارشد دریای خزر» تشکیل شد تا ابعاد مختلف همکاری در دریای خزر را بررسی کند و کار تهیه پیش نویس توافقنامه پایه را در اولویت قرار دهد.

* تاکید بر انعقاد قرارداد پایه

امیرعبدالیان خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته چهار جلسه کارگروه برای نهایی شدن پیش نویس توافقنامه مبدا تشکیل شده و مذاکرات همچنان ادامه دارد. همچنین جلسات متعددی برای تهیه و نهایی شدن اسناد تخصصی پنج نفره به صورت مجازی برگزار شد و مذاکرات در حال انجام است. البته در این مدت با وجود گسترش تاج، تلاش ها و اقدامات بسیار زیادی برای ارتقای همکاری های پنج جانبه در دریای خزر صورت گرفت. با این حال تاکید می کنیم که برای بهره مندی از مزایای کنوانسیون، تسریع در توافق خط مبدا باید تسریع شود.

به گفته وزیر امور خارجه، مشخص است که شناسایی خطوط مبدا منجر به اجرای کنوانسیون خواهد شد.

امیر عبداللهیان ادامه داد: سازوکار همکاری های جمعی در زمینه حفظ ثبات و امنیت و گسترش همکاری های اقتصادی پنج جانبه در دریای خزر همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده است. این موضوع از نظر امنیت و منافع ملی همه کشورهای حاشیه خزر بسیار حائز اهمیت است. در این راستا، ما از سازوکارهای پنج ماده‌ای از جمله پیشنهاد اخیر روسیه برای توسعه و ایجاد ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم و معتقدیم این ابتکار باعث نظام‌مندسازی و تقویت همکاری‌ها در دریای خزر می‌شود.

* حمایت از پیشنهاد روسیه

وی گفت: از پیشنهاد برگزاری دومین کنفرانس اقتصادی خزر در روسیه حمایت می کنیم و معتقدیم توجه ویژه کشورهای ساحلی به دو حوزه تجارت و حمل و نقل در دریای خزر به عنوان دو محرک رشد، توسعه و توسعه دریای خزر است. رونق و پیشرفت کشورهای این دریا باید همواره توجه ویژه ای به کشورهای ساحلی دریای خزر داشته باشند.

رئیس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: موضوع حفاظت از محیط زیست و منابع زنده دریای خزر باید در دستور کار قرار گیرد و اقدامات بعدی کشورهای ساحلی خزر به عنوان یکی از موضوعات اولویت دار در دستور کار قرار گیرد. محیط زیست دریای خزر در عشق آباد در سال 1393 با توجه به ایجاد دبیرخانه کنوانسیون تهران در منطقه، این تصمیم هنوز اجرایی نشده است، بنابراین مدیریت صحیح محیط زیست دریای خزر و تشکیل کنوانسیون دبیرخانه موقت تهران در منطقه ای که ما هستیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید