امیر عبداللهیان: قطار مذاکرات هسته ای به ایستگاه های سخت و نقطه پایانی رسیده است

امیر عبداللهیان: قطار مذاکرات هسته ای به ایستگاه های سخت و نقطه پایانی رسیده است

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران، بعدازظهر پنجشنبه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تهران گفت: «ما دیدار خوبی با آقای لاوروف داشتیم.» دو کشور وجود داشتند. این ایده کمی قبل از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو و دیدار با پوتین در دستور کار قرار گرفت و در این سفر نظرات وزارت امور خارجه و نهادهای ذیربط روسیه را در این خصوص دریافت کردیم. امیدواریم نشست های کارشناسی دو کشور در این زمینه به زودی برگزار شود و در آینده شاهد تصویب این توافقنامه در دولت و مجالس دو کشور باشیم.

وی افزود: دو سند دیگر که سند اصلی همکاری ما در راه اندازی و راه اندازی مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت اطلاعات بین المللی بین دو کشور است، خوشبختانه طی روزهای اخیر به تصویب دولت ایران رسیده است. . و برای تصویب نهایی تقدیم مجلس شد.
امیر عبدالهیان همچنین با بیان اینکه در مذاکرات امروز با برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه موافقت شد، گفت: در خصوص همکاری‌های دو کشور در سایر حوزه‌های تجاری، فرهنگی، اقتصادی، علمی و فناوری و غیره. موضوعاتی که در دستور کار دو طرف قرار دارد در این نشست توافقات خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: دو کشور در مورد پروژه راه آهن از جمله تکمیل راه آهن رشت و آستارا به توافقات خوبی دست یافته اند و امیدواریم با سرمایه گذاری های مشترک بتوانیم هر چه زودتر این پروژه را نهایی کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه در زمینه همکاری های علمی با راه اندازی مرکز نوآوری های فناوری موافقت کرده ایم، گفت: این موضوع در سفر اخیر آقای ستاری به روسیه مطرح شد و در اسرع وقت مجدداً امروز اجرایی می شود. این توافقنامه.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار، همکاری های دو کشور در زمینه لغو روادید متقابل بود، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران آماده لغو روادید متقابل بین دو کشور هستیم، اما در مرحله ابتدا لغو روادید تجاری به منظور افزایش همکاری ها و حجم مبادلات ایران و روسیه را مورد بحث قرار دادیم و دپارتمان های تخصصی ایران و روسیه در این زمینه رایزنی و تبادل نظر خواهند کرد تا این ایده ها نهایی شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ظرفیت ترانزیتی ایران گفت: ایران امروز یک مسیر ترانزیتی مطلوب در جهان است و قرار گرفتن ایران در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب به ایران امتیاز ویژه ای در این زمینه می دهد. “اولین محموله روسیه به هند اخیرا از طریق کریدور شمال-جنوب منتقل شد و تلاش موفقیت آمیزی بود. این انتقال بخشی از راه آهن و بخشی از طریق دریا انجام شد. این آزمایش مسیر ترانزیتی شمال-جنوب را با این ظرفیت جدید آزمایش کرد. تلاش موفقی بود

دیپلمات کشور در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد با توجه به کنترل ویروس کرونا در جهان در آینده نزدیک شاهد برگزاری اجلاس سران روسیه، ترکیه و ایران در اجلاس آستانه در تهران باشیم. بخشی از این نشست به صورت دوجانبه و بخشی دیگر در قالب آستانه برگزار می شود.

امیر عبدالهیان گفت: در گفت‌وگوهای امروز درباره تحولات منطقه از جمله سوریه، افغانستان و یمن نیز گفت‌وگو کردیم.

وی گفت: در جریان گفتگوهای امروز با آقای لاوروف، وضعیت بازی وین در مورد لغو تحریم ها را بررسی کردیم. من از روسیه برای حمایت مستمرش از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از منافع و مواضع منطقی ایران تشکر می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مذاکرات برای رفع تحریم ها و از سرگیری برجام از سر گرفته شود که نقطه پایان توافق از سوی روسیه است.

امیر عبدالهیان با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در جلسه امروز حوادث اوکراین بود، افزود: در مورد اوکراین معتقدیم که اقدام آمریکا با ابزار ناتو ریشه شرایط فعلی است و ما جنگ را نمی بینیم. به عنوان یک تصمیم جنگی در مورد اوکراین و ما از گفتگوی سیاسی برای حل بحران اوکراین استقبال می کنیم.

وی افزود: در این زمینه من بار دیگر پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به همتای روس خود می رسانم و در نهایت امیدواریم هرچه سریعتر در بحران اوکراین شاهد بازگشت کشورها به میز مذاکره باشیم و این بحران با مذاکره حل خواهد شد.»

وی با بیان اینکه در این نشست درباره بمب گذاری های اخیر رژیم صهیونیستی که بالاتر و بالاتر از این رژیم است صحبت کردیم، افزود: در این زمینه تاکید کردیم که منطقه اجازه نمی دهد رژیم صهیونیستی امنیت و ثبات را تهدید کند. در منطقه.”

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره اقدامات آمریکا در تحریم ایران و روسیه و اینکه ایران و روسیه چه برنامه‌ای برای تقویت همکاری‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها دارند، ادامه داد: در دولت سیزدهم دو مسیر موازی را بر اساس تحریم‌ها دنبال می‌کنیم. راهبردی که ما تعیین کرده‌ایم قدم اول تلاش برای خنثی کردن تحریم‌ها است و راه دوم که با بار اول دست به دست می‌شود، مذاکره برای رفع تحریم‌ها است، این دستگاه دیپلماسی است.

وی گفت: در این زمینه تلاش کرده ایم سیاست گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه و افزایش همکاری های اقتصادی، علمی، تجاری، دفاعی و گردشگری با این کشورها از جمله روسیه را دنبال کنیم. پوتین نقطه عطفی را در گسترش همکاری‌های دو کشور و اجرای توافق‌های همکاری مهم و استراتژیک و همچنین این موضوع در جریان تبادل هیئت‌های بین دو کشور از جمله سفر اخیر معاون نخست‌وزیر روسیه ذکر کرد. وزیر یک هیئت عالی‌رتبه در تهران مورد توجه قرار گرفت و رایزنی‌ها و توافق‌های خوبی در این زمینه به نفع دو طرف صورت گرفت که ناکارآمدی تحریم‌ها یکی از موارد مورد توافق دو کشور است.

امیر عبدالهیان همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره امنیت غذایی و بحرانی که در نتیجه رویدادهای اخیر در صحنه جهانی از جمله بحران اوکراین و اقدامات ایران در زمینه امنیت غذایی به وجود آمده است، گفت: که ما با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه کشورهای مختلف از جمله روسیه مخالفیم. در بحث امنیت غذایی، دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه اقدامات جدی انجام داده اند و دولت ایران اقدامات چندجانبه ای را در بالاترین سطح برای تامین امنیت غذایی در داخل کشور انجام داده است و هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی افزود: در موضوع مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه باید بگویم که در ماه های اخیر توافقات مهمی برای خنثی سازی تحریم ها داشته ایم و باید این توافقات را اجرا کنیم و شاید نیازی به ارائه آن به رسانه ها نداشته باشیم. “

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه دو هفته پیش اعلام کردید که بسته پیشنهادی جدیدی برای مذاکرات وین و لغو تحریم ها به آمریکا ارائه کرده اید و با توجه به اینکه در سخنرانی خود گفتید، اکنون وضعیت چگونه است. امروز، مذاکرات در وین در اسرع وقت از سر گرفته می شود. در نظر داشته باشید که گاهی این درخواست از طرف طرف مقابل برای توقف انجام می شود و گاهی باید به این نتیجه برسیم که باید چند روز وقفه در مذاکرات ایجاد شود.

وی گفت: سه گام مهم برای اتخاذ تدابیر فوق العاده در برابر صدور قطعنامه نادرست و غیرعادی مورد تایید آمریکا در شورای حکام علیه ایران برداشته ایم از جمله انتشار 27 دوربین برجامی که به گفته مسئولان انرژی اتمی گفت، این دوربین ها از مدار خارج شده اند.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده از جمله نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای ادامه مذاکرات، گفت: در این زمینه طی ساعات اخیر آقای باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، ارتباط مستمری با دریا داشته است. من و آقای بورل چند روز بعد.

وی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم قطار مذاکره کننده را دوباره در مسیر درست خود در قطار نگه داریم، همانطور که قبلا هم گفتم ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار جدی است و ما در راه هستیم. ما به کار درست ادامه می دهیم و در این زمینه باز هم از آمریکا می خواهیم که در رسیدن به مرحله نهایی مذاکرات واقع بین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید