انار در اوج بی‌نظیرترین میوه‌ها/خواص انار برای سلامت بدن انسان است.


ساعت: 13:45
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915348

انار یکی از میوه های سالم فصل پاییز است که فواید بسیاری برای بدن انسان دارد و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ انار یکی از میوه های ذکر شده در قرآن است که در راس بی نظیرترین میوه ها قرار دارد. از نظر علم این میوه یکی از سالم ترین و بهترین میوه های روی زمین است که هزاران سال است که به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفته است و نیاکان ما آن را میوه باروری و فضل می دانسته اند.


f19c406f 3d52 4b84 af65 ee81bb59bfd2 خبر خاکستری

خواص انار

انار یکی از میوه های سالم فصل پاییز است که فواید زیادی برای بدن انسان دارد و خطر ابتلا به برخی بیماری ها را کاهش می دهد که در ادامه به آن می پردازیم:

خواص انار برای کمک به هضم غذا

مصرف انار در رژیم غذایی روزانه می تواند یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از نیاز روزانه بدن به فیبر باشد. انار کامل حاوی ۴۵ درصد نیاز روزانه بدن و میزان مصرف توصیه شده این ماده است که می تواند به بهبود هضم غذا نیز کمک کند.

خواص انار برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

انار دارای پلی فنول خاصی به نام پونیکالاگین است. کارشناسان معتقدند که این ترکیب منبع اصلی خواص ضد التهابی انار است. یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش هایی که از انار تغذیه می کردند سطوح پایین تری از پلاک های آمیلوئید را تجربه کردند. پلاک آمیلوئید نوعی پلاک است که بین سلول های عصبی مغز ایجاد می شود و ویژگی اصلی بیماری آلزایمر است. استفاده از انار باعث بهبود عملکرد این افراد در برخی فعالیت های ذهنی می شود.

خواص انار برای سلامت قلب

آب انار از طریق خاصیت ارتجاعی شریانی و کاهش التهاب عروق به حفظ سلامت قلب کمک می کند. همچنین باعث کاهش بیماری می شود. این عصاره به کاهش خطر گرفتگی عروق، کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب کمک می کند.

خواص انار برای سلامت استخوان ها

با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی موجود در انار دارای خواص ضد التهابی هستند، ممکن است در درمان آرتروز مفید باشند.جالب است که مطالعات آزمایشگاهی عصاره انار می تواند آنزیم هایی را که به مفاصل آرتروز آسیب می رسانند، تحت تاثیر قرار داده و آنها را مسدود کند.

خواص انار برای سرماخوردگی

خوردن انار پخته، علاوه بر درمان درد سینه، گلودرد و تب را در بدن برطرف می کند. از آنجایی که انار سرشار از ویتامین است، در درمان سرماخوردگی نیز بسیار موثر است.

خواص کاهش استرس انار

انار علاوه بر کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، در کاهش استرس روحی در زندگی شخصی و شغلی نیز موثر است. طبق تحقیقات، مصرف روزانه آب انار می تواند هورمون های استرس را در شرایط استرس زا کاهش دهد.

خواص انار برای باروری

میوه انار در بهبود زندگی جنسی زوجین نیز موثر است. این میوه باعث افزایش سطح تستوسترون، هورمون جنسی در مردان و زنان و افزایش جریان خون در دستگاه تناسلی می شود.

خواص انار در دوران بارداری

یکی از این میوه های مفید در دوران بارداری انار است که ویتامین K، کلسیم، فولات، آهن، پروتئین و فیبر مورد نیاز زنان باردار را تامین می کند. همچنین انار منبع خوبی برای تامین انرژی است و آهن موجود در آن از کم خونی جلوگیری می کند. ویتامین K موجود در این میوه برای سلامت استخوان زنان باردار و جنین آنها نیز مفید است. طبق تحقیقات، نوشیدن آب انار تازه می تواند به کاهش خطر آسیب جفت کمک کند.

خواص انار برای کاهش وزن

انار می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و می تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا فیبر بالایی دارد و مصرف آن باعث احساس سیری در افراد می شود. بنابراین، مصرف انار باعث می شود فرد غذای کمتری بخورد و به مرور زمان وزن کم کند. هنگامی که از میوه ای مانند انار به عنوان آب نبات یا شیرینی استفاده می شود، می تواند برای کاهش وزن بسیار مفید باشد.

خواص انار برای کنترل سرطان سینه

یکی از شایع ترین سرطان ها در بین خانم های دوست داشتنی متاسفانه سرطان سینه است. تحقیقات آزمایشگاهی گسترده ای در مورد خواص انار بر روی این سرطان انجام شده است. نتایج نشان دهنده تاثیر این میوه بهشتی در کنترل و حتی کاهش حجم سلول های سرطانی است. تاکنون این آزمایشات در سطح آزمایشگاهی باقی مانده و هنوز وارد فاز انسانی نشده است، اما نتایج امیدوارکننده ای از خواص انار بر روی این سرطان گزارش می شود.

خواص انار برای بیماران دیابتی

انار برای بیماران دیابتی مفید است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است و این آنتی اکسیدان ها با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و بیماری های مزمن مانند دیابت مبارزه می کند. آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی پونیکالاژین موجود در انار دارای خواص زیادی برای کاهش التهاب و کاهش علائم دردناک قند خون بالا مانند درد و خستگی عضلانی است.

خواص انار بر کنترل فشار خون

از دیگر خواص انار می توان به تاثیر آن در کنترل فشار خون به دلیل وجود مقادیر زیادی پتاسیم در آن اشاره کرد. علاوه بر این، این ماده مغذی مفید جریان آن را به قلب بهبود می بخشد و مصرف آن باعث سلامت رگ های خونی می شود.

خواص انار بر رشد مو

انار حاوی ویتامین های B6 و B12 است. این ویتامین ها نقش موثری در داشتن موهایی سالم و زیبا دارند. همچنین از آنجایی که انار از پوست سر شما محافظت می کند، می تواند به داشتن موهای قوی و زیبا کمک کند.

خواص انار برای پوست

انار نه تنها 30 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین می کند، بلکه حاوی آنتی اکسیدان های دیگری مانند آنتوسیانین، الاژیک اسید و تانن است. همه این آنتی اکسیدان ها آسیب رادیکال های آزاد را که عامل مهمی در پیری پوست هستند، مسدود می کنند.

انار به محافظت از اپیدرم (لایه بیرونی پوست) و بازسازی سلول های پوست در اپیدرم و درم (لایه داخلی)، افزایش گردش خون و تقویت پوست، حمایت از ترمیم بافت و بهبود زخم کمک می کند.

خواص انار برای کودکان

انار میوه ای ایده آل برای کودکان است. دانه های انار سرشار از فیبر، ویتامین های B، C و K، روی (روی) و بیش از 150 نوع آنتی اکسیدان مختلف است که می تواند برای رشد کودکان بسیار مفید باشد. آب انار طبیعی گزینه خوبی برای کودکان است، اما بهتر است از دادن نوشیدنی های شیرین شده با شکر مصنوعی به کودکان خودداری کنید. آب انار حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن ما آن را به ویتامین A برای بهبود سلامت چشم، سیستم ایمنی و پوست تبدیل می کند. با این حال، آب انار دیگر اثرات مفید فیبر و سایر ترکیبات گیاهی را فراهم نمی کند.

خواص آب انار برای آکنه

خوردن روزانه یک لیوان آب انار خون و کبد را تصفیه می کند و در نتیجه سموم بدن را دفع می کند و جوش ها و آکنه های صورت را از بین می برد.


9d730433 b34b 47d6 a46a 4adbf9907779 خبر خاکستری

عوارض مصرف انار و خطرات احتمالی سلامتی

انار و آب انار به طور کلی بسیار سالم و بی خطر هستند، اما این احتمال وجود دارد که برخی از افراد هنگام خوردن آنها واکنش آلرژیک داشته باشند. از جمله علائم آلرژیک به انار و فرآورده های آن می توان به خارش چشم یا مشکل در تنفس اشاره کرد.

آب انار همچنین ممکن است با برخی داروها از جمله رقیق کننده های خون و داروهای کلسترول بالا و فشار خون تداخل منفی داشته باشد. بنابراین لازم است قبل از مصرف انار و هر فرآورده انار با پزشک خود مشورت کنید.


بیشتر بخوانید:

خواص پرتقال و تاثیر آن بر سلامت بدن / از تقویت سیستم ایمنی تا درمان سرطان

خواص لیمو شیرین برای سلامتی و درمان بیماری ها / کدام افراد لیمو شیرین نخورند؟

فواید سلامتی/ غذای خام مضر است

خواص لب در درمان بیماری ها و استقامت بدن

دمنوش های مناسب فصل زمستان برای پیشگیری از بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید