انتظارات سی و شش کشاورز برای خرید تضمینی محصولات + تصاویر

ماه های شهریور، مهر و آبان فصل برداشت سیب در سی هارد است که به بازارهای روستاها و شهرهای اطراف تزریق می شود و بخشی از آن در خارج از کشور نیز مصرف می شود.

هر ساله با شروع فصل برداشت، برای هزاران نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می شود و در نتیجه درآمدهای بالایی ایجاد می شود که نقش مهمی در اقتصاد و معیشت شهروندان دارد.

باغداری و کشاورزی از جمله مشاغل پر زحمت و پرهزینه ای است که اکثر مردم روستاهای استان کهگیلویه و بیراحمد به آن اشتغال دارند و از این طریق امرار معاش می کنند.

شهر سی شراد به دلیل آب و هوای مطبوع و زمین حاصلخیز دارای کشاورزی و باغداری است و بیشتر مردم به خصوص در روستاهای اطراف به باغداری مشغول هستند.

هر ساله حجم زیادی از محصولات باغی استان به شهرستان سیشرد و روستاهای اطراف آن متصل می شود که سهم بسزایی در رونق اقتصادی استان دارد.

سیب، هلو، گردو، آلو، زردآلو، انگور و گیلاس از جمله میوه هایی هستند که سالانه در سی کارت تولید و وارد چرخه بازار می شوند.

کمبود سبد در زمان برداشت میوه به ویژه برداشت سیب یکی از مشکلاتی است که هر ساله گریبانگیر کشاورزان و باغداران می شود.

تنها یک کارخانه سبد میوه در شهر سیشرد با حجم بالای تولید میوه وجود دارد که پاسخگوی نیاز باغداران نیست و باغداران باید پول زیادی بیاورند و سبدهایی را از شهرهای دیگر و حتی خارج از روستا تحویل دهند.


e3de5701 320e 474e b521 4f660769d0e4 خبر خاکستری

افزایش قیمت سبد میوه نیز بر مشکلات عرضه آنها افزوده است، به گونه ای که برخی باغداران با وجود استهلاک مجبور به چندین بار استفاده از سبد میوه شدند.

کمبود سبد یکی از مشکلات عمده این باغداران برای برداشت محصول است و از سوی دیگر قیمت گزاف این سبدها در بازارهای آزاد نگرانی این باغداران را افزایش داده و در مواردی منجر به ضرر و زیان این باغداران شده است. .

لازم به ذکر است کارخانه سبد سازی واقع در “دشت بازار” سیشاد به صورت شبانه روزی کار می کند و تولید سبد را انجام می دهد، اما با وجود این و به دلیل حجم بالای محصولات، باغداران این منطقه هستند. آنها در حال حاضر با کمبود سبد در این شهر مواجه هستند.

وجود سردخانه برای محصولات باغی یکی از نیازهای اساسی صنعت کشاورزی است که در شهرستان شی مورد بی توجهی قرار گرفته و با وجود حجم بالای تولید میوه در این شهرستان متاسفانه سردخانه ای برای نگهداری میوه وجود ندارد. .


2b351824 3af0 402a 9873 ac82ce51a202 خبر خاکستری

باغداران مجبورند محصولات خود به ویژه سیب را برای نگهداری در سردخانه های شهرهای همجوار استان نگهداری کنند و میوه های خود را در آنجا نگهداری کنند که این امر موجب رونق اقتصادی در این شهرها می شود که این گردش مالی و رونق اقتصادی مردم را هدف قرار داده است. استان.

با توجه به اینکه حجم تولید سیب در سیشرد زیاد است و میادین میوه و تره بار ظرفیت کافی را ندارند، از طرفی باغداران برای عرضه میوه در شب عید، سیب های خود را در سردخانه نگهداری می کنند. فشرده شده است که عدم وجود آن می تواند ضربه ای به رقم تولید وارد کند.

سالانه بیش از 130 هزار تن محصولات باغی اعم از سیب و انگور در شهرستان دانا تولید می شود و در صورتی که دولت میزان مصرف استان را صرف احداث سردخانه محصولات کند، شاهد رضایت باغداران و باغداران خواهد بود. مشکلات و هزینه ها در بایرام وجود دارد و در سایر روزهای سال نیز مشکلی برای تامین میوه وجود ندارد.

امروز کشاورزان دنا نشاین با همه رنج ها و مشکلات باغداری، در زمان برداشت محصول، از دست رفتن درآمد خود را می بینند و می بینند که چگونه میوه های چند ساله محصولاتشان که در گرمای تابستان و سرمای زمستان زجر کشیده است، دلال ها سیاه نمایی خواهند کرد

نبود صنایع تبدیلی مانند کارخانه های آب میوه، کمپوت و کنسانتره در سی شید و نبود آنها از دیگر مشکلات باغداران است که باعث هجوم دلالان به سی شید در فصل برداشت میوه می شود.

راه اندازی صنایع تبدیلی و کارخانه های کمپوت سازی با مشارکت بخش خصوصی و یا با همکاری تعاونی ها می تواند بخشی از تولیدات باغداران را نجات دهد.

اکنون باغداران و کشاورزان سیشرد و روستاهای اطراف با مشکل نبود بازار واحد میوه و تره بار و وجود دلال و دلال و همچنین عدم عرضه مستقیم محصولات باغی دست و پنجه نرم می کنند.

5190e3cd c1c4 4624 bc26 3ace1e1199e3 خبر خاکستری

باغداران به دلیل نبود میدان میوه و تره بار مناسب برای عرضه محصولات و حجم بالای تولید سیب در این منطقه، ناگزیر به دلالان و دلالان مراجعه می کنند و مجبورند با شرایط آنها دست و پنجه نرم کنند و محصولات خود را به بیش از پیش بفروشند. کمتر از نصف قیمت برای فروش آنها مصرف.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید