انتقاد از تصمیم دولت برای مالیات از اموال مردم

انتقاد از تصمیم دولت برای مالیات از اموال مردم

روز جدید لایحه بودجه 1401 که هم اکنون در انتظار بررسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، نواقص زیادی دارد که انتظار می رود با همت مشترک دولت و مجلس مرتفع شود و در شرایط خاص این دوره به بودجه ای مناسب برای کشور تبدیل شود.

پیام اصلی دولت سیزدهم برای توجیه لایحه بودجه کل کشور در سال 1401 این است که این بودجه می تواند زمینه خنثی سازی تحریم ها را فراهم کند. برای دستیابی به این هدف، لایحه بودجه 1401 شامل حذف 4200 تن و مالیات بر دارایی است که غیرکارشناسی و حتی بسیار خطرناک است. چنین اقداماتی مستقیماً بر معیشت مردم تأثیر می گذارد و توده کوچک فقرا را کوچکتر می کند.

نویسندگان بودجه 1401 برای توجیه لغو ارز ترجیحی، از یارانه جدیدی به نام کارت اعتباری صحبت می کنند، تجربه ای که در دو دهه گذشته ناکارآمد بوده و حتی با پرداخت یارانه های مختلف مفسده داشته است. به نظر می رسد گروه اقتصادی دولت سیزدهم از تجربه تلخ یارانه ها در سال های اخیر و آثار منفی آن، از تبعیض تا تورم و تداوم زیان فقرا، کاهش ارزش پول ملی را نادیده گرفته است. احتمال دیگر این است که از آنجایی که خود بودجه نویسان ضعیف نیستند، بدون در نظر گرفتن پیامدهای منفی این گونه تصمیمات، از مشکلات این گروه ها آگاهی ندارند و جذب چنین طرح هایی می شوند.

مالیات بر اموال با این مصوبه که در بودجه 1401 پیش بینی شده است، در صورت اجرا علاوه بر اینکه نوعی نوآوری مالیاتی است، مشکلات عدیده ای را برای جامعه ایجاد می کند که می تواند انفجار اجتماعی گسترده و غیرقابل کنترلی را به دنبال داشته باشد.

مالیات بر درآمد اخذ می شود نه دارایی. اگر مکانیزمی وجود داشته باشد که شامل جمع آوری مالیات بر دارایی باشد، منطقی است. این روشی است که امروزه در دنیا رواج یافته و تاکنون در ایران ما ناقص اعمال شده است. با استفاده صحیح و کامل از این روش می توان درآمدهای مالیاتی دولت را حتی تا 61 درصد افزایش پیش بینی شده در لایحه بودجه 1401 به دست آورد، اما اخذ مالیات از دارایی های موجود نه منطقی است و نه امکان پذیر.

کارمندی را در نظر بگیرید که در سال های قبل از کاهش ارزش پول ملی با مشقت فراوان، خانه های قسطی خرید و حالا با سقوط پول ملی، همان خانه 20 میلیارد تنی می شود و صاحبخانه از آن راضی است. حقوق یا حقوق بازنشستگی کارمند. چگونه می خواهید از خانه این کارمند مالیات بگیرید؟ این مالیات را از کجا می آورد؟ مگر شما ممیزان مالیاتی را نمی شناسید که به دعواها و آه و ناله های مردمی که واقعاً نمی توانند چنین مالیاتی بپردازند بی توجه باشند؟ آیا می دانید چنین شیوه ای از اخذ مالیات چه خیزشی در جامعه ایجاد می کند؟

واضح است که این روش ها به جای خنثی کردن افراد، آنها را خنثی می کند. چرا دولت برای شهرداری ها بودجه اختصاص می دهد؟ چرا او می خواهد برای دستگاه های آویزان و بدون علامت بودجه تامین کند؟ این بودجه ها را حذف کنید تا مجبور نباشید ارز مورد علاقه خود را حذف کنید یا از دارایی مردم مالیات بگیرید. نمایندگان مجلس مسئولیت سنگینی برای اصلاح لایحه بودجه 1401 دارند.

دیدگاهتان را بنویسید