انتقاد از حقوق کارگران/ معیشت اسفبار کارگران یک هفته هم دوام ندارد

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی با تاکید بر اینکه شورای عالی کار باید بر کاهش شکاف دستمزد کارگران و کاهش تورم تمرکز کند، گفت: جامعه کارگری با حقوقی که به تصویب شورای عالی کار می رسد معیشت یکساله خود را اداره می کند. مشاوره

انتقاد از حقوق کارگران/ معیشت اسفبار کارگران یک هفته هم دوام ندارد

فتح الله بیات در ارزیابی جلسه دیشب شورای عالی کار و بلاتکلیف بودن تکلیف دستمزد، اظهار داشت: دستمزد یکی از موضوعات مهم هر سال است و باید به نتیجه برسد. اینطور نیست که حقوق موضوع کوچکی باشد و با بی تفاوتی از کنار آن بگذریم. نمایندگان دولت، کارفرما و کارگر باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند چرا که جامعه کارگری یک سال با حقوقی که شورای عالی کار تعیین می کند معیشت خود را اداره می کند.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در سال جاری در مورد دستمزد مطرح می شود از جمله اینکه دستمزد کارگران در سال گذشته 57 درصد افزایش یافته و به دلیل اینکه مبلغ زیادی بوده تورم را تحت تاثیر قرار داده است که باعث شد شورای عالی کار حقوق پایین را تصویب کند. برای کارگران در حالی که این کار با هیچ منطقی سازگار نیست و مبنای علمی ندارد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی با بیان اینکه نباید دستمزد را به گونه ای تعیین کنیم که باعث نارضایتی و تحریک جامعه کارگری شود، گفت: افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد در ظاهر درصد بالایی است اما از برج دوم امسال با عملیات و تغییر اقتصادی بزرگ. قیمت های ثابت، افزایش تورم و نوسانات بازار ارز تاثیری بر زندگی کارگران نداشت. حتی اگر دستمزدها را 100 درصد افزایش دهیم، باز هم بین دستمزد و تورم فاصله وجود دارد. بنابراین ما باید پایه دستمزد را تقویت کنیم تا این شکاف ناعادلانه به تدریج از بین برود.

وی تصریح کرد: وقتی امروز به گفته کارشناسان و با محاسبات دقیق و تحلیل های کارشناسی، سبد معیشتی بالای 20 میلیون تومان است، نمی توانیم دستمزد کارگران را دور از واقعیت تعیین کنیم. چرا شورای عالی کار ایجاد می شود و نمایندگان کارفرما درباره چه موضوعی مذاکره می کنند؟ طبق ماده 41 و بندهای آن، دستمزد تعیین می‌شود و طبق سنوات گذشته کمیسیون مزد با کار کارشناسی سبد معیشت را خارج می‌کند، اما سبد معیشت به‌دست‌آمده عددی است که با محاسبات این سازمان فاصله زیادی دارد. گروه کاری.

این مقام کارگری نرخ های 20 و 24 درصدی را برای افزایش دستمزد و معیشت خانواده های کارگری مناسب نیست و اظهار داشت: دولت به عنوان یک مرجع نظارتی و کارفرمای بزرگ باید با نگاه عقلانی به این موضوع نگاه کند. و منطق و دستمزد باید به گونه ای تصویب شود که کارگران از پس هزینه های زندگی در سال آینده برآیند و زنده بمانند.

وی در نهایت با بیان اینکه نمی توان با هیجان و هیجان و دستورات و برنامه های از پیش تعیین شده دستمزد و دستمزد کارگران را تعیین کرد، افزود: با دستمزدهای ناگوار حتی یک هفته هم معیشت کارگران دوام نمی آورد. بنابراین اکیداً اعلام می‌کنیم که حقوق‌های موجود در شورا باید بر اساس واقعیت‌های جامعه و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، تورم و نوسانات بازار ارز تعیین شود، در غیر این صورت عادلانه بودن حقوق‌ها اعمال نمی‌شود. سرکوب دستمزدها

دیدگاهتان را بنویسید