انتقاد این روزنامه از دادستان کل کشور: اگر شما مسئول رسیدگی به گزارش آتش سوزی ساختمان متروپولیتن هستید پس چه کسی مسئول است؟

انتقاد این روزنامه از دادستان کل کشور: اگر شما مسئول رسیدگی به گزارش آتش سوزی ساختمان متروپولیتن هستید پس چه کسی مسئول است؟

روزنامه اطلاعات می نویسد: ساختمان کلانشهر آبادان نمونه ای از هزاران ساختمان خطرناک و خطرناک کشورمان بود که برای لحظه ای فرو ریخت و خانواده های زیادی را داغدار کرد.

پس از این حادثه دردناک و همچنین بسیاری از حوادث دیگر، قوه قضاییه به عنوان پرچمدار مجازات عاملان آن وارد میدان شد و اقدام به دستگیری سطوح مختلف مدیریت شهری و مجریان کرد.

در این بین دادستانی کل کشور که در قانون نیز دادستانی نامیده می شود، با عاملان این جنایت جلسه دادگاه تشکیل داده و دستورات لازم را صادر کرد. اگر احکام قبل از حادثه با استعلام از آتش نشانی آبادان و مدیریت شهری صادر می شد، امروز همه قربانیان در کنار سایر اعضای خانواده بودند و کل این فاجعه گریبان همه را نمی گرفت.

موضوعی که باید در نظر داشت این است که قبل از وقوع حادثه، وظیفه خطیر برخورد با عاملان چنین حوادثی را بر عهده نگیریم. وظیفه ای که قوه قضائیه بر اساس تفسیری که از قانون دارد انجام نمی دهد، بلکه تنها مجازات مجرمان پس از قربانی شدن افراد بی گناه در دستور کار است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری که اکنون سرپرستی دادستانی کل کشور را بر عهده دارد در گفت وگو با سیما در پاسخ به این سوال که آیا دادستانی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در کلانشهرها وارد بحث ساختمان های خطرناک شده است؟ گفت: قوه قضائیه چه باید بکند؟ ایمن سازی یا تخلیه ساختمان ها؟ قوه قضائیه این تکلیف را ندارد!

دادستان کل کشور در این گفت وگو نگفته چرا قوه قضاییه در سال های اخیر به گزارش های آتش سوزی مبنی بر وجود چندین ساختمان خطرناک در تهران پاسخ نداده است، اما از مجموع اظهارات وی می توان به این نتیجه رسید که دادستان به عنوان دادستان و قوه قضائیه است. مسئولیت رفع خطر ساختمان های ناامن مانند کلان شهرها که به گفته معاون اول رئیس جمهور «محصول فساد گسترده» است و صرفاً اعلام آتش سوزی نیست.

با احترام به نظرات جناب حجت الاسلام والمسلمین منتظری این سوال پیش می آید که کدام ارگان و افکار عمومی کشور باید این سوال را دنبال کنند؟ به راستی اگر رسیدگی به تخلفات و فساد در مدیریت شهری وظیفه قوه قضائیه نیست، پس کدام یک از سه قوه و مؤلفه حکومتی عهده دار این وظیفه خطیر است؟ آیا این درست نیست که دادستان وظیفه دارد حقوق بشر را رعایت کند، پس چرا قبل از از بین بردن حق اساسی همه انسانها یعنی زندگی اقدامی نمی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید