انتقاد خبرگزاری حامی دولت به دلیل عدم توانایی آموزش و پرورش در رتبه بندی معلمان

انتقاد خبرگزاری حامی دولت به دلیل عدم توانایی آموزش و پرورش در رتبه بندی معلمان

خبرگزاری تسنیم نوشت: پرداخت حقوق اسفند ماه معلمان با حذف معوقات در رتبه بندی همراه بود، همچنین حقوق اسفند ماه تا آخرین روز اسفند پرداخت نشد و پرداخت شد. پروسه تا اول فروردین به تعویق افتاد واریز ناقص!

به عنوان مثال یکی از معلمان در توضیح نحوه واریز حقوق اسفند خود به تسنیم گفت: حقوق من 6 میلیون و 800 هزار تومان است اما برای اسفند ماه در دو مرحله واریز ابتدا یک میلیون و 600 هزار تومان. و بار دوم فقط 700 هزار تومان واریز کردند!

اعدادی که مطابقت ندارند

هفته گذشته بیش از 100 بار با شماره های اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش تماس گرفتم اما هیچکس پاسخگو نبود.

من دو فرزند دارم و به امید پرداخت حقوق اسفند ماه در کنار معوقات رتبه بندی، برایشان خرید کردم، اما حالا نه تنها معوقات را نکول کرده اند، بلکه حقوق اسفند را هم به طور کامل پرداخت نکرده اند!»

پیگیری های ناموفق

اما معلم دیگری از شهرستان جویبار که حقوق اسفند ماه او 4 میلیون تومان کمتر پرداخت شده بود در تماس با تسنیم گفت: روز شنبه 14 فروردین به گفته مسئولان آموزش و پرورش برای پیگیری خود به آموزش و پرورش منطقه مربوطه مراجعه کردم. حقوق و دستمزد اما گفتند از پرداخت حقوق کمتر در اسفند اطلاعی ندارند چون از وزارتخانه پاسخی دریافت نکرده اند!

در حالی که قبلا یوسف نوری; وزیر آموزش و پرورش گفته بود: شنبه یا یکشنبه هفته جاری طی جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، معوقات رتبه بندی معلمان مشخص می شود اما فعلا وضعیت آن جلسه و تصمیمات احتمالی اعلام نشده است.

اما مطالبات 5 معلمی که هنوز پرداخت نشده و وضعیت ودیعه آنها ابلاغ نشده است به شرح زیر است:

1. باقیمانده حقوق اسفند ماه برخی فرهنگیان

2. معوقات ارزیابی معلم از آوریل 1401

3. 6 ماه تحصیل مربوط به ماه های مهر تا اسفند 1401

4. 6 ماه حقوق از مهر تا اسفند 1401 برای معلمان قراردادی

5. 4 یا 5 ماه حقوق معلمان پرداخت نشده برای خرید خدمات

معلمان خریدار خدمات آموزشی و معلمان با قرارداد کار ثابت جزو معلمان غیررسمی آموزش و پرورش هستند، در تمام سال هایی که معلم هستند مسئولیت آموزش کودکان را در این کشور بر عهده دارند و “گاهی سابقه تدریس آنها به 9 سال می رسد” از حقوق.از بیمه های کافی و کامل محرومند!

6 ماه تدریس بدون یک ریال حقوق!

معلمی که در شهر کرچک تدریس می کند و امسال به عنوان معلم تدارکات شروع به کار کرده است در تماس با خبرگزاری تسنیم حاکی از آن است که برخی از معلمان تدارکات به صورت قراردادی درآمده اند که هنوز برخی از آنها هنوز تغییر نکرده اند. وی گفت: مراحل تبدیل وضعیت من از معلمی به قراردادی از 1401 آغاز شد و در 4 اسفند وزارت آموزش و پرورش شماره حساب را اعلام کرد چون در حال تبدیل وضعیت من به قراردادی هستید و در نهایت در 6 اسفند کد پرسنلی به من اختصاص داده شد پیدا شد اما دستورات صادر شده از سیستم حذف شد!

بر اساس آنچه در این مصوبه آمده بود، حقوق من 6 میلیون و 600 هزار تومان است، اما از ابتدای مهر تا «سوم فروردین 1402» حتی یک ریال حقوق دریافت نکرده ام. با این حساب آموزش و پرورش فقط حدود 36 میلیون تومان به من بدهکار است در حالی که رتبه بندی شامل حال ما نمی شود و تحقق آن را آرزوی دست نیافتنی می دانیم، اگر دستمزد را بدهند خدمت بزرگی کرده اند!

به گفته این معلم، ادعای مسئولان آموزش و پرورش از جمله وزیر و صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع رئیس جمهور در خصوص پرداخت حقوق معلمان، خرید خدمات مربوط به این دسته از معلمان است که وضعیت آنها تغییر نکرده است. شایان ذکر است که حقوق معلمان برای خرید خدمات برای ماه های مهر و آبان پرداخت شده و 4 ماه باقی مانده از 1401 حقوق هنوز به آنها پرداخت نشده است.

دو شیفت تحصیلی بدون حقوق!

همین ماجرا برای بسیاری از معلمان دیگر نیز تکرار شد که با خرید خدمات آموزشی و قراردادی قراردادی شدند و به گفته خودشان از مهر تا اسفند 1401 ریال حقوق دریافت نکردند و حتی برخی معلمان قراردادی در دو شیفت صبح و عصر تدریس می کردند. یا روزی سه ساعت از محل سکونت خود در شهر تا مدرسه روستا را طی می کنند اما از مهرماه حقوق دریافت نکرده اند.

به گفته برخی از این معلمان بر اساس حکم صادره باید ماهانه 6 میلیون و 600 هزار تومان به آنها پرداخت می شد که تا به امروز رخ نداده و هر بار موضوع پرداخت حقوق را از سوی مسئولان آموزش و پرورش پیگیری کرده اند. فقط گفتند بودجه باید تامین شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است!

خداحافظی با معلمان، خرید خدمات پس از 9 سال!

برای برخی از معلمان، خرید خدمات فقط برای دو یا سه ماه است و حداقل مبلغ ممکن پرداخت می شود، یعنی. اعلام کرد که باید در آزمون استخدامی فروردین ماه حاضر شوند. تو ماه شرکت کن اگه قبول نشدی تا مهر 1402 قراردادت تمدید نمیشه به همین سادگی بعد از 9 یا 7 سال تدریس به ما میگن خوش اومدی!

در همین رابطه یکی از معلمان سیستان و بلوچستان که از سال 94 در مدارس روستاهای مرزی تدریس می کند به تسنیم گفت: معیار استخدام معلمان دانشگاه علوم پزشکی در این استان چندان مشخص نیست به عنوان مثال فردی یک سال تجربه تدریس، وضعیت تغییر کرده است، اما برخی با سابقه بیشتر هنوز تصمیم نگرفته اند. از ابتدای مهر ماه فقط یک حقوق دریافت کرده ام، آن هم 5 میلیون و 600 هزار تومان در شرایطی که برای تدریس باید به روستاهای مرزی بروم و حتی مسائل امنیتی وجود دارد!

خجالت بکش معلمان جلوی خانواده شان که عیدی را بدون حقوق می گذرانند

در پس وعده های آموزش و پرورش و وعده های پی در پی وزیر آموزش و پرورش برای مطالبات انباشته و معلق فرهنگیان عزیز، این امر مشکلات زیادی را برای معلمان ایجاد کرده و حتی برخی برای کاهش هزینه ها به مدرسه می روند!

یکی از معلمان در این باره به تسنیم گفت: در این مدت نه می توانستم برای دوستانم هدیه کوچکی بگیرم و نه چیزی برای خودم و مجبور شدم از دوستان برای تامین هزینه های عید قرض کنم.

در شرایطی که فرهنگیان منتظر مشخص شدن وضعیت باقی مانده مطالبات و صحبت های مسئولان در خصوص تعیین تکلیف این موضوع در هفته جاری هستند، تاخیر در اطلاع رسانی دقیق و به موقع این موضوع بیش از عدم پاسخگویی مسئولان وزارتخانه به نارضایتی فرهنگیان منجر خواهد شد. آموزش و پرورش به ویژه صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه که مسئول مستقیم این مشکلات است، در صورت عدم پرداخت کامل حقوق اسفند ماه، نارضایتی گسترده فرهنگیان را به همراه داشته است.

اما اقبال شاکری; نماینده مردم تهران در شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم، با تاکید بر اینکه با پیگیری مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به این نتیجه رسید که جلسات مربوط به پرداخت رتبه های معوق برگزار شده است. و ادامه دارد، به امید اینکه در روزهای آینده طی هفته جاری، توزیع معوقات مشخص شود.

در نهایت باید گفت که با توجه به وضعیت نابخشودنی و وحشتناک پرداخت حقوق معلمان در اسفند ماه، عدم پرداخت مطالبات درجه بندی، عدم پرداخت حقوق کارکنان آموزشی و …. و آموزش و پرورش باید پاسخگوی این آشفتگی و تضییع فاحش حقوق فرهنگیان باشد و اگر وزیر نتواند حداقل مطالبات حقوق فرهنگیان عزیز کشورمان را ساماندهی، تامین و پرداخت کند، باید از سمت خود کناره گیری کند. سمت در راس این وزارتخانه بزرگ و شاید با آمدن وزیر پرسنلی بتوان بخشی از این مطالبات حقوق فرهنگیان را تامین و پرداخت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید