انتقاد روزنامه شهرداری از گرانی اینترنت توسط دولت سیزدهم / باعث توقف رشد اقتصاد دیجیتال و حتی معکوس آن می شود.

انتقاد روزنامه شهرداری از گرانی اینترنت توسط دولت سیزدهم / باعث توقف رشد اقتصاد دیجیتال و حتی معکوس آن می شود.

روز جدید : با گرانی های اخیر شاید گرانی های ناگهانی و شدید در اینترنت که حالا با تایید وزارت ارتباطات مشخص شده بیش از هر موردی خبرساز و جنجالی شده باشد.

شاید چند سال پیش اگر این افزایش قیمت و حذف بسته های مقرون به صرفه توسط اپراتورها انجام می شد، موضوع خیلی مهمی نبود، اما اکنون ارتباطات در تمام نقاط ایران به زندگی مردم وصل شده و اینترنت معادل است. به آب و برق و گاز پیدا شد. میلیون‌ها ایرانی، از مصرف‌کننده‌ای که محصولات خود را به صورت آنلاین در سیستان و بلوچستان می‌فروشند تا راننده تاکسی اینترنتی، به اینترنت وابسته شده‌اند.

در حال حاضر بیش از 102 میلیون مشترک پهنای باند در کشور وجود دارد. این به خوبی نشان می دهد که افزایش 60 تا 100 درصدی قیمت اینترنت چقدر می تواند به خانواده ها، به ویژه گروه های کم درآمد آسیب برساند. در واقع در شرایطی که گرانی مایحتاج اولیه جامعه را تحت فشار قرار می دهد، چنین افزایش قیمت اینترنت و حتی حذف کامل و هماهنگ بسته های بلندمدت توسط دو اپراتور مسلط کشور با مشکل مواجه خواهد شد. ضربه شدیدی به اکوسیستم فناوری

سال ها طول کشید تا اقتصاد و فرهنگ دیجیتال توسعه یابد. مدت ها طول کشید تا اکوسیستم فناورانه در کشور جا بیفتد و مردم به جای روش های سنتی از فناوری های نوین مبتنی بر شبکه ارتباطی کشور استفاده کنند. با رشد سریع دسترسی به اینترنت در سال های اخیر، VOD ها اکنون در حال ظهور هستند و اقتصاد آنها در حال چرخش است و مردم فیلم ها و سریال های تلویزیونی را به صورت آنلاین تماشا می کنند. شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند، اما تا چند سال پیش، اگر یک کاربر معمولی اینترنت بودید، استفاده از اینترنت با سرعت بالای 128 کیلوبیت در ثانیه غیرممکن بود. یک مثال معروف این بود که پهنای باند 56 کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران اینترنت خانگی و دانشگاه ها حتی برای دانلود کتاب های 500 صفحه ای مناسب است!
در شرایطی که اکنون زندگی، تحصیل و کار مردم به اینترنت وابسته است و شهروندان هر روز خواستار سرعت بیشتر و کیفیت بهتر اینترنت هستند، این افزایش تعرفه ها تنها باعث کاهش دسترسی بزرگ ترین دهک ها به اینترنت و به نوعی صرفه جویی در مصرف اینترنت می شود. . این افزایش قیمت ممکن است در کوتاه مدت به نفع اپراتورها باشد اما در نهایت دود آن در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دیده می شود. در بحبوحه انقلاب صنعتی چهارم، و در حالی که همه کشورها رقابت جهانی برای توسعه ارتباطات به عنوان زیرساخت توسعه خود دارند، هزینه بالای اینترنت در واقع اکثر مردم را به استفاده کمتر یا حتی حذف اینترنت سوق می دهد.
صرفه جویی در استفاده از اینترنت این روزها معنی ندارد. در ایران، قبل از ظهور اینترنت، کاربران ایرانی به طور میانگین حدود یک چهارم میانگین ترافیک دانلود دنیا را داشتند. حجم بالای سرانه قاچاق در کشورهای سراسر جهان در حال حاضر به نوعی نشان دهنده استفاده بیشتر کشور از فناوری های جدید است.
رئیس رگولاتوری در واکنش به گرانی اخیر اینترنت، اعلام کرد 40 درصد از کاربران دیتای تلفن همراه کمتر از 2 گیگابایت استفاده می کنند و وزارت ارتباطات برای آنها بسته های پشتیبانی ارائه می کند. این افتخار نیست! در کشور ما سال هاست که با برداشت نادرست و با نگاهی عجیب، مصرف اینترنت کمتری تبلیغ می شود. در سالی که تقویت اکوسیستم و فناوری مبتنی بر دانش باید در اولویت باشد، ظهور اینترنت رشد اقتصاد دیجیتال را متوقف کرده و حتی آن را معکوس خواهد کرد.

حتی اگر وزارت ارتباطات مدعی عدم توسعه شبکه، مشکلات درآمدی و هزینه ای اپراتورها و هزاران مورد دیگر به گرانی اینترنت بوده است، این مشکل را به عنوان یک معضل جدید بر گردن مردم انداخته و شکاف دیجیتالی بین مردم را از بین می برد. فقیر و غنی راه درستی نیست و نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید