انحراف دولت از قانون اساسی/ تاجران از اینترنت کلاسی بهره مند شدند

انحراف دولت از قانون اساسی/ تاجران از اینترنت کلاسی بهره مند شدند

برخی فعالان اقتصادی نیز به دلیل مکاتبات چند هفته ای رئیس اتاق ایران با وزیر ارتباطات از اینترنت بدون فیلتر بهره مند شدند. حال سوال اینجاست که چرا همه فعالان اقتصادی نباید از این حق استفاده کنند؟

سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران (نصر) دو روز پیش در مکاتبه ای با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به «مطالبات مختلف در خصوص اینترنت بدون فیلتر» خواستار شفاف سازی درباره موضوع «اینترنت طبقاتی» شد. در نامه حسین اسلامی رئیس هیئت مدیره این سازمان به عیسی زارع پور آمده است: پس از محدودیت های ایجاد شده در دسترسی به اینترنت، اخبار واسیلی به درخواست برخی نهادها، دستگاه ها، نرم افزارها اشاره دارد. شرکت ها و غیره برای دسترسی بدون فیلتر به اینترنت.» در این نامه تاکید شده است: «این سازمان با محدودیت‌های اعمال شده در چند ماه گذشته مخالف است و این موضوع را به نفع کسب‌وکار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌داند. همچنین این سازمان معتقد است که نقض بی طرفی شبکه و در دسترس بودن سطوح مختلف دسترسی به اینترنت توسط مشاغل، بازار را نامتعادل می کند.

اسلامی تاکید می کند: این سازمان به اعضای خود این حق را می دهد که اطلاعات دقیقی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را برای کسب و کار خود انجام دهند، بنابراین در مورد صحت یا عدم وجود چنین رویه ای نظر دهید و در صورت وجود آن تصویب، اعلام کرد فهرست شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات که این دسترسی را دارند به این سازمان اعلام می‌شود.»

درخواست ویژه و پاسخ های سوال برانگیز

از اواخر شهریور ماه امسال که قطعی اینترنت شدت گرفت و شبکه های اجتماعی واتس اپ و اینستاگرام فیلتر شدند. چندین درخواست از گروه های خاصی به وزارت ارتباطات ارسال شده تا بتوانند اینترنت پرسرعت و بدون فیلتر دریافت کنند. درخواست هایی از نمایندگان مجلس یا مدیران رسانه ها و پزشکان وزارتخانه های مختلف از جمله سمت و جهاد کشاورزی که گاه درخواست های شخصی و گاه غیرشخصی داشتند، دریافت می شد. به این ترتیب، بر اساس اطلاعات موجود، نامه هایی در شبکه های مجازی از وزارت جهاد کشاورزی، خبرگزاری تسنیم، حراست و فدراسیون فوتبال رد و بدل شد که نشان می داد این گروه ها از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست دریافت کرده اند. اینترنت بدون فیلتر

چندی پیش نیز نشریه پیوست نوشت که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در نامه ای به وزیر ارتباطات طی نامه ای به وزیر ارتباطات درخواست کرده بود که «محل حضور کارلوس کی روش در کمپ … تیم های ملی فدراسیون فوتبال و میزان ارتباطات تیم ملی در سطح بین المللی»، تعدادی از آدرس های IP این فدراسیون برای رفع فیلتر.

خبرگزاری تسنیم همچنین از وزیر ارتباطات خواست بر اساس نیاز این خبرگزاری به استفاده مداوم از اینترنت بدون فیلتر در ارتباط با امور خبری و اطلاع رسانی و رصد رسانه های خارجی، اینترنت بدون فیلتر دریافت کند.

همچنین در نامه های منتشر شده، نامه امید کلیباف، سخنگوی وزارت حریم خصوصی به چشم می خورد که خطاب به مصطفی اشرف، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات، درخواست دریافت اینترنت بدون فیلتر از ارائه کد ملی شده است. و شماره تلفن همچنین نامه دیگری از سوی طاهریان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات به معاونت رسانه ای مرکز ملی فضای مجازی کشور نوشته شده و در آن از وی خواسته شده است که دستور توزیع «اینترنت روزنامه نگاری (بدون فیلتر» را به فوریت صادر کند. )” در لیستی که ارائه کرده است. در همین حال آخرین اخبار مربوط به درخواست وزیر علوم برای دریافت اینترنت ویژه معلمان است. دو روز پیش محمدعلی ذوالفقل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به روسای جمهور اطلاع داد. دانشگاه ها درباره موضوع اینترنت باز معلمان و نامه معاونت امور مجلس این وزارتخانه.

نامه ای شافعی

در میان نامه‌های فراوانی که تقریباً همه آنها با پاسخ مثبت مواجه شدند، نامه غلامحسین شفیعی، رئیس مجلس نمایندگان ایران به عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات است که به دلیل مشکلات فراوانی که تجار در ماه‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند. درخواست دسترسی ویژه فعالان اقتصادی به اینترنت بدون فیلتر و سرعت بالا. یک منبع آگاه به اکوایران گفت: آقای شفیع نامه درخواست اینترنت پرسرعت بدون فیلتر را ماه گذشته ارسال کرد. البته وزارت ارتباطات این اینترنت را به همه فعالان اقتصادی که عضو اتاق هستند و همه بازرگانان نداده است، بلکه تنها یک گروه می توانند از این اینترنت بهره مند شوند.

حال سوال اینجاست که چرا همه فعالان اقتصادی اعم از کوچک، متوسط ​​و بزرگ نباید از حق «اینترنت بدون فیلتر و پرسرعت» بهره مند شوند؟ چرا فقط برخی فعالان اقتصادی، برخی خبرنگاران، برخی برنامه نویسان، برخی پزشکان، برخی اساتید دانشگاه و بالاتر از همه کارمندان دولت و نمایندگان مجلس و کارمندان سه قوه باید از اینترنت پرسرعت بدون فیلتر بهره مند شوند؟ چرا همه مردم نباید از اینترنت بدون فیلتر و پرسرعت بهره مند شوند؟ در حالی که این حق طبق قانون اساسی برای همه مردم یکسان است. در واقع این رویکرد دولت در تضاد با هنر است. 25 و 79 قانون اساسی.

منبع: اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید