انرژی در کشور ما ارزان است/ توقف گاز و برق تولید را تحت تاثیر قرار می دهد/ تعرفه ها گام به گام مصرف بالاست

ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802880

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: برخی برای جلوگیری از کمبود گاز در فصل زمستان پیشنهاد قطع گاز و برق را مطرح می کنند که ضربه مهلکی به صنعت وارد کرده است.

مجید ناصری نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از افزایش مصرف انرژی در کشور و اصلاح تدریجی تعرفه ها و قیمت ها گفت: صورتحساب های تدریجی. جدید نیست «من هستم، بحث شدت انرژی در کشور همیشه مطرح بوده و یکی از دغدغه های همه کارشناسان بوده است.

وی با بیان اینکه همه به نوعی از مصرف بالای انرژی کشور رنج می برند، ادامه داد: سوال اینجاست که برای حل این مشکل چه باید کرد؟ البته راه حل های زیادی ارائه شده است.

انرژی در کشور ما ارزان است/ فرهنگ در بهبود مصرف انرژی در کشورمان موثر نبود

این نماینده مجلس افزود: برخی پیشنهاد می کنند که باید مردم را برای مدیریت مصرف و صرفه جویی توجیه کنیم. در این راستا شاهد همکاری صداوسیما و تهیه برنامه هایی در راستای فرهنگ سازی در جامعه در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی بوده ایم. به گفته این افراد، اگر بتوانیم مصرف انرژی را مدیریت کنیم و مصرف را بهبود بخشیم، مشکل حل می شود که چندان موثر نبود.

ناصری نژاد در خصوص موضوع اصلاح قیمت ها گفت: واقعیت این است که انرژی در کشور ما ارزان است و همین موضوع باعث می شود مردم نگران هزینه ها در این زمینه نباشند و بی رویه انرژی مصرف کنند.

ما با تعرفه ها پله پله موافقیم اما … / باید با مواد مصرفی کار کنیم

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نماینده مردم هستیم و نمی‌خواهیم در این شرایط تورمی مردم تحت فشار و هزینه‌های بیشتری باشند. بدین ترتیب، در حالی که طرح تعرفه گام به گام فشاری بر اقشار ضعیف جامعه وارد نمی کند، قبول داریم که این هدف در مدل تعرفه پلکانی با مصرف بالا گنجانده شده است.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال تعرفه برق مشترکان بر اساس الگوی مصرف بدون تغییر قیمت و در قالب یارانه محاسبه می شود و فقط افراد پرمصرف که در دهک های بالا نیز هستند با آن مواجه خواهند شد. افزایش قابل توجه قیمت ها.”

ناصری نژاد تاکید کرد: هدف از طرح مرحله ای تعرفه ها و اصلاح قیمت ها کاهش مصرف انرژی در کشور است، بنابراین باید با مصرف بالا کار کنیم. این شامل افرادی می شود که پول زیادی دارند و نمی خواهند به درستی از انرژی استفاده کنند. تعرفه های گام به گام متوجه این افراد است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بخش زیادی از انرژی مصرفی کشور توسط مشترکان پرمصرف مصرف می شود، گفت: می توان امیدوار بود در صورت درست و کنترل شدن اهداف، طرح تعرفه به مرحله اجرا برسد. اگر این طرح به گونه ای نادرست اجرا شود که طبقات متوسط ​​و پایین جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، نتیجه معکوس خواهد داشت.

وی با اشاره به مشکلات حوزه انرژی در کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات مربوط به بحث تولید است. ما باید تولید انرژی را در کشور به درستی مدیریت کنیم، به عنوان مثال هزینه های زیادی برای انرژی هسته ای در کشور انجام داده ایم، اما هنوز انرژی هسته ای آنطور که انتظار می رود تولید نمی شود.

سهم انرژی های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی در سبد انرژی تنها 2 درصد است.

ناصری نژاد گفت: امروز تاکید زیادی بر انرژی های تجدیدپذیر، بادی و خورشیدی داریم اما در حال حاضر این منابع حدود 1 تا 2 درصد برق کشور را تامین می کنند. در واقع ما این منابع مقرون به صرفه را رها کرده ایم و به گاز، انرژی آبی یا سوخت های فسیلی روی آورده ایم که تولید برق را با مشکل مواجه می کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات حوزه انرژی وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از بخش خصوصی. ما باید از بخش خصوصی بخواهیم که به سمت نیروگاه های برق در کشور حرکت کند. سپس دولت از آنها انرژی می‌خرد و به مردم می‌دهد. به طور کلی تا زمانی که بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم و آن را کاهش دهیم، می توانیم منابع را در جای دیگری خرج کنیم که برای کل کشور خوب است.

تعلیق گاز و برق تولیدات صنعتی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد

وی تاکید کرد: کمبود انرژی به کل کشور آسیب می زند، به عنوان مثال امروز پیش بینی هایی شده که در فصل سرما با کمبود گاز مواجه خواهیم شد و یکی از اولین اقدامات قطع برق و گاز صنایع است. این اقدام ضربه جدی به تولید که نیاز اصلی کشور در شرایط فعلی است وارد خواهد کرد.

ناصری نژاد با تاکید بر اینکه توقف انرژی صنایع به هیچ وجه منطقی نیست، اما در برخی شرایط مجبور به این کار می شود، گفت: برخی برای جلوگیری از کمبود گاز در زمستان پیشنهاد تعطیلی شرکت فولاد را دارند. بدیهی است که این مشکل ضربه مهلکی به این صنعت وارد خواهد کرد. صنعتی که برای کشور ارزش قائل است و به اقتصاد کشور کمک می کند.

عضو کمیته انرژی افزود: اگر می خواهیم مشکلات را به صورت اصولی حل کنیم باید به فکر راه حل های مناسب باشیم. به عنوان مثال باید به شرکت های فولادی مجوز ساخت نیروگاهی بدهیم تا برای خودشان برق تولید کنند و به تامین نیاز کشور در این زمینه کمک کنند.

وی در پایان گفت: ما گاهی گاز وارد می کنیم، پس بهتر است آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم. باید برای تولیدکنندگان مجوز صادر کنیم تا خودشان گاز وارد کنند. اینها راه های خوبی هستند که ما می توانیم در بخش انرژی برای رفع نیازهای مردم و صنعت و در عین حال کاهش هزینه های دولت کار کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید