انصراف مقامات چینی از اجرای محدودیت های کرونا پس از تشدید اعتراضات

انصراف مقامات چینی از اجرای محدودیت های کرونا پس از تشدید اعتراضات

در پی ادامه اعتراضات عمومی در شهرهای مختلف چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید-19 را اعلام کردند. گروه های حقوق بشر ناظر بر وضعیت چین تخمین می زنند که حداقل 27 تظاهرات از شنبه تا دوشنبه در چین برگزار شده است.

یورونیوز: در پی ادامه اعتراضات عمومی در شهرهای مختلف چین، شهرهای گوانگژو و چونگ کینگ کاهش محدودیت‌های مربوط به جلوگیری از شیوع کووید-19 را اعلام کردند.

این اعلام عمومی پس از درگیری تظاهرکنندگان با پلیس در جنوب گوانگژو منتشر شد. این تظاهرات که اواخر هفته گذشته به شانگهای، پکن و دیگر شهرهای چین گسترش یافت، به یک اقدام نافرمانی مدنی تبدیل شده است. اتفاقاتی که از زمان روی کار آمدن شی جین پینگ، رئیس جمهور جدید این کشور در سال 2012 بی سابقه بوده است.

به گفته مقامات شهر چونگ کینگ، افراد مبتلا به کووید-19 اجازه دارند در خانه قرنطینه شوند. گوانگژو در نزدیکی هنگ کنگ نیز کاهش محدودیت ها را اعلام کرد.

این در حالی است که تدابیر سخت گیرانه قبلی دولت که مطابق با سیاست «کووید صفر» تعریف و اجرا شد، باعث نارضایتی و خستگی بسیاری از مردم این کشور شد.

برخی از معترضان و کارشناسان امور چین بر این باورند که مرگ روز چهارشنبه جیانگ زمین، رئیس جمهور سابق، که در سال 1989 پس از سرکوب میدان تیان آن من قدرت را در آن کشور به دست گرفت، به عنوان تقویت کننده جنبش اعتراضی مردم چین خواهد بود.

مقامات گوانگجو بدون اشاره به افزایش درگیری ها و خشونت ها در این شهر، سیاست های جدیدی را در خصوص رفع قرنطینه و کاهش محدودیت های کرونا اعمال کرده اند.

رویترز گزارش داد که در فیلم های منتشر شده از تظاهرات و درگیری بین مردم و پلیس، معترضان به سمت پلیس اشیایی پرتاب کردند. همچنین در ویدئوی دیگری نیروهای امنیتی گاز اشک آور را به سمت جمعیت شلیک می کنند.

گروه های حقوق بشر ناظر بر وضعیت چین تخمین می زنند که حداقل 27 تظاهرات از شنبه تا دوشنبه در چین برگزار شده است.

محدودیت ها را کاهش دهید

علاوه بر کاهش محدودیت‌ها در گوانگژو و چونگ‌کینگ، مقامات ژنگژو، محل استقرار کارخانه‌های بزرگی مانند اپل، اعلام کردند که کسب‌وکارها، سوپرمارکت‌ها، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها می‌توانند فعالیت عادی خود را از سر بگیرند.

پیش از این، مقامات بهداشتی چین گفتند که دولت به “نگرانی های فوری” مطرح شده توسط مردم پاسخ خواهد داد و قوانین کنترل کووید-19 با انعطاف پذیری بیشتری و مطابق با شرایط هر منطقه اعمال خواهد شد.

اگرچه به نظر می رسد کاهش برخی اقدامات تلاشی برای آرام کردن مردم باشد، اما مقامات نیز جستجو برای شرکت کنندگان در اعتراضات را آغاز کرده اند.

یکی از ساکنان پکن که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه به رویترز گفت: «پلیس به درب من آمد تا درباره همه چیز از من سؤال کند و از من بخواهد که یک گزارش مکتوب را تکمیل کنم».

یکی دیگر از ساکنان می گوید برخی از دوستانی که فیلم های اعتراضی را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده بودند به پاسگاه پلیس منتقل شدند و از آنها خواستند که تعهدی را امضا کنند که دیگر این کار را انجام ندهند. رویترز گزارش های دیگری از تجربه مشابه این افراد دریافت کرده است.

مشخص نیست مقامات چگونه این افراد را شناسایی کرده‌اند و مشخص نیست که با چه تعداد تماس گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید