انصراف کمیسیون ترکیبی از واردات 50 هزار خودرو / جایگزینی خودرو با عمومی و کامیون


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808076

در حالی که پیش از این اعلام شده بود با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه 50 هزار خودرو وارد کشور می شود، بررسی دقیق مصوبه ادغام نشان می دهد که این خودرو در کشور عرضه نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدود سه هفته پیش در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، سید محمدرضا میرتاج الدینی از اعضای این کمیسیون از تصویب واردات خودرو برای سال آینده خبر داد. و خودرو امروز پیشنهاد شد این واردات را با ارز غیر صادراتی و با نظارت بانک مرکزی وارد کند. با توجه به این پیشنهاد با نماینده بانک مرکزی رایزنی کردیم و موضوع را مطرح کردیم. این پیشنهاد مبتنی بر واردات مدیریت شده است و رقم این واردات از منابع غیرقابل جمع آوری و استفاده از آن در توسعه صنعت خودروسازی، نوسازی ناوگان و راه آهن کشور در راستای سیاست های کلان کشور خواهد بود.

یکی از اعضای کمیته تلفیق بودجه 1401 گفت: به دولت اجازه داده می شود تا اعتبارات شبکه ریلی کشور و احداث خطوط ریلی مورد نیاز از جمله قطارهای معمولی، برقی، سریع السیر و قطار شهری و همچنین پروژه های نیمه تمام ریلی را تامین کند. و بخش راهسازی با اولویت مناطق فقیرنشین و روستایی و ترمیم حوادث جاده ای و بهبود مدیریت ناوگان ترانزیتی هنگام واردات خودرو در راستای سیاست های کلان از ارز غیر صادراتی (به تنهایی یا غیره) تحت نظارت در بخش مرکزی سال آینده بخش خصوصی اعم از حقیقی و حقوقی 50 هزار خودرو و 10 هزار دستگاه خودروی سنگین با نرخ ورودی که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید وارد کشور خواهد کرد. سقف درآمد در این بخش 600 هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

علی جدی در این خصوص درباره تصویب واردات 50 هزار دستگاه خودرو گفت: در کمیسیون برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو و صنایع قطعه سازی و پیشرانه برنامه ای داشتیم که به صلاحدید به شورا ارجاع شد. ” کمیسیون مشترک همچنین واردات 50 هزار خودرو را به صورت جداگانه تصویب کرد و درآمد دولت از آن محل را پیش بینی کرد. فکر می کنم واردات 50 هزار خودرو در حیاط تصویب شود.

جزئیات تصمیم تلفیق بر اساس سند رسمی

این در حالی است که بر اساس بند الحاقی یک تبصره هفت لایحه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق، به منظور تامین مالی شبکه ریلی کشور و ایجاد خطوط ریلی لازم اعم از قطارهای عادی، برقی و سریع السیر و قطار شهری و نیمه تمام شده. -پروژه های تمام شده در راه‌آهن و راه‌سازی با اولویت مناطق فقیرنشین و روستایی و بهسازی نقاط پرخطر جاده‌ای، توسعه فرهنگ حمل‌ونقل و ارتقای مدیریت ناوگان ترانزیتی در سال 1401 به دولت اجازه داده شد از ارز غیرصادراتی استفاده کند. مستقل یا غیر تحت نظارت بانک مرکزی و مطابق با سیاست های کلی نظام برای صدور مجوز برای واردات پنجاه هزار (50000) کامیون، اتوبوس خارج و داخل شهری، تریلر، تریلر یخچال دار، واگن، یخچال و … واگن کشنده و ده هزار (10000) دستگاه ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی اعم از بازسازی شده یا حداکثر تا پنج سال ساخت توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ ورودی مصوب هیات وزیران. بهره برداری و درآمد حاصل از آن. واریز به حساب جدول شماره (5) این قانون. دی

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید