انگلیس: ایران فرصت احیای برجام را از دست داد

انگلیس: ایران فرصت احیای برجام را از دست داد

وزیر خارجه انگلیس گفت: اگر ایرانی ها روند دستیابی به سلاح هسته ای را متوقف نکنند، حق اعمال تحریم های بیشتر را برای خود محفوظ می داریم.

وزیر امور خارجه انگلیس بدون اشاره به اینکه مذاکرات در وین برای تمدید اجرای برجام به دلیل عواملی مانند ناهماهنگی در رفتار، تاخیر در تصمیم گیری، زیاده خواهی و مطالبات جدید از سوی آمریکا به بن بست رسیده است، مدعی شد: ایران “در راه خیره کننده” از این فرصت استفاده نکرد.

جیمز کلورلی روز سه‌شنبه در مجلس عوام انگلیس این ادعا را مطرح کرد و گفت: برنامه هسته‌ای ایران هرگز به این اندازه پیشرفت نکرده است. ایران به تشدید فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد و در نتیجه صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه «ما به همکاری با دوستان و متحدان بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد» و استدلال کرد که گزینه تعامل سازنده از طریق برجام در دست ایرانی‌ها بود، اما آنها از آن استفاده نکردند. این فرصت به شیوه ای خیره کننده

وی در پاسخ به سوال مایکل فابریکانت، نماینده میچفیلد، درباره لزوم استفاده از ماشه در برجام از انگلیس، گفت که قضاوت مقامات ایرانی در روند احیای برجام یک شکست قابل توجه است. درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفت: اگر ایرانی‌ها روند دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف نکنند، حق اعمال تحریم‌های بیشتر را برای خود محفوظ می‌دانیم.

از زمان امضای برجام در سال 2014 برای رفع تحریم‌های سرکوب‌گر، ایران به‌عنوان طرف مسئول تعهدات خود را بدون نقص انجام داده است و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دسامبر 2017) و پس از انجام برخی اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده از آن در 18 می 2018 (دسامبر 2018) 8 مه 2018) در دو مرحله، تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران لغو شد.

اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را به تصمیم گیری یکساله سوق داد. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.

ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام به تمامی تعهدات خود بر اساس آن توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که متعهد شده بودند اثرات خروج واشنگتن از توافق را جبران کنند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌های خود عمل نکردند، تعهدات خود در برجام را چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت سابق آن کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرده است، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری برای جبران اشتباه انجام نداده است. رفتار گذشته

علیرغم بد باوری طرف مقابل، ایران با قبول حضور در مذاکرات وین برای حفظ توافق برجام، نهایت شجاعت و درایت خود را نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکره در وین ثابت کرد که کاخ سفید قدرت دارد. تصمیم گیری به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی بازگشتی به توافق هسته ای نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافقی که ایران در حال بررسی آن است، سندی است که علاوه بر اطمینان از پایبندی سایر کشورها به آن، به طور موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید