اهالی شهر اقماری زنجان مراقب ورود گرگ ها به شهر باشند/ خوراک آهو در استان زنجان توزیع شد

ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801617

گزارش وضعیت حیات وحش در هنگام بارش برف و ورود حیات وحش به شهر;

حیات وحش یکی از موضوعاتی است که باید همواره مورد حمایت و مراقبت قرار گیرد، از جمله مراقبت از حیواناتی مانند آهو در مناطق حفاظت شده و همچنین خطرات احتمالی ورود حیوانات وحشی مانند گرگ به شهرها.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; بارش برف یکشنبه شب (۲۵ آذر) نه تنها باعث خوشحالی همه شهروندان به ویژه کشاورزان شد، بلکه به دلیل بارندگی کم در سال های اخیر باعث تعجب مسئولان شد و البته حفظ و مراقبت از حیات وحش نیز مشکل ساز است. این را نباید فراموش کرد. حیات وحش به 2 گونه تقسیم می شود. اولین گونه حیات وحش در مناطق حفاظت شده مانند دشت سهرین است که در آن تعداد زیادی آهو نگهداری می شود و روباه هایی هستند که در هوای سرد و باران های شدید به دلیل کمبود غذا وارد شهرها می شوند که باید مراقب آنها باشیم. خطرات بالقوه

اگرچه محیط بانان حفاظت و مراقبت لازم را از حیات وحش دارند و دائماً رصد می کنند، اما شهروندان نیز باید مراقبت های لازم را انجام دهند تا در روزهای سخت زمستان از خطرات حیات وحش در امان بمانند و خاطره تلخ بارش برف در ذهن من باقی نماند.

08250e56 2a04 4edd 9806 f9fa3dae408e خبر خاکستری

* علوفه مورد نیاز آهوها توزیع می شود

پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا؛ وی با اشاره به بارش برف طی دو روز گذشته گفت: در این راستا پیش بینی های لازم انجام شده و خوراک آهوهای لازم در مناطق حفاظت شده استان توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق پایش هیچ یک از آهوها وارد شهرها نشدند، تصریح کرد: نظارت های لازم از مناطق حفاظت شده انجام شد و هیچ آهویی وارد شهرها نشد.

رستمی خاطرنشان کرد: آهوها معمولاً با چنین شرایطی وارد شهرها نمی شوند زیرا علوفه و غذای مورد نیاز آنها در دسترس است و مراقبت، حفاظت و مراقبت های لازم انجام می شود.

وی تاکید کرد: پیش بینی های لازم برای بارش برف و کاهش دمای هوا انجام شده، غذای لازم برای آهوها توزیع شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رستمی با بیان اینکه سرشماری قوچ و میش در منطقه انگوره نیز به پایان رسیده است، گفت: تعداد قوچ و میش انگوره در سال جاری نسبت به سال گذشته 13.5 درصد افزایش داشته است.

0c7f55cd fd1b 46da a044 00c7afadb9ad خبر خاکستری

* مدیریت زباله و بیرون نرفتن از خانه در تاریکی راهی برای مقابله با خطرات ورود حیات وحش به شهرها

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص احتمال ورود حیوانات وحشی به شهرها گفت: با توجه به بارش برف و کاهش محسوس دما، احتمال ورود حیوانات وحشی مانند گرگ، شغال و روباه وجود دارد. ورود به شهرهای اقماری و حتی فشار بر شهرها.

وی گفت: برای جلوگیری از خطرات ورود حیات وحش به شهرها به شهروندان توصیه می شود در زمان جمع آوری زباله های شهرداری زباله های خود را رها کرده و به گونه ای مدیریت کنند که زباله در کوچه ها و معابر باقی نماند.

رستمی خاطرنشان کرد: توصیه بعدی این است که شهروندان به ویژه کودکان و سالمندان در تاریکی به خصوص در شهرهای اقماری تنها بیرون نروند.

این مسئول گفت: امیدواریم شهروندان در تاریکی یعنی بعد از غروب آفتاب تا قبل از طلوع آفتاب این نقطه را رعایت کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه پایش و پایش های لازم انجام شده اما مساحت وسیع و تعداد گشت ها محدود است، گفت: می توانیم از این چند نفر عبور کنیم. روزهایی که با بارش برف و کاهش دما مواجه هستیم.

c593429b 07c8 46b7 a505 9c9bf194082a خبر خاکستری

* از مردم بخواهید در زمستان از حیات وحش محافظت کنند

محمدرضا جفتیان رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: و علاقه مند به محیط زیست هستید، در صورت مشاهده این موارد با شماره چهار رقمی 1540 تماس حاصل فرمایید و یا به نزدیکترین اداره محیط زیست یا پاسگاه مراجعه فرمایید. همکاری تا حد امکان برای حفاظت از گونه های جانوری با ارزش و حفاظت شده.

وی گفت: ادارات حفاظت محیط زیست استان موظف هستند مانند سال های گذشته اقدامات لازم را برای کمک و کمک به این حیات وحش انجام دهند.

4701729d dd88 4b7c 8bf5 fa7ec1416509 خبر خاکستری

جفتیان خاطرنشان کرد: غذا دادن به پرندگان به ویژه در فصل زمستان که بذرها در زیر برف دفن می شوند کار بسیار ارزشمند و خداپسندانه ای است که در بقای این پرندگان تاثیر مثبت خواهد داشت.

رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: شکار و صید حیوانات وحشی ممنوع است و مردم به هر نحوی از انجام آن خودداری کنند و در صورت مواجهه با این تخلفات با تلفن فوق تماس حاصل فرمایند.

بارش برف و رحمت الهی باعث خوشحالی شهروندان شد اما امیدواریم با درایت پرسنل و مسئولین و رعایت هشدارهای لازم از سوی شهروندان بتوانیم روزهای سرد زمستان را بدون قربانیان حیات وحش و بدون خطرات انسانی و شیرینی پشت سر بگذاریم. از این باران ها در فصل برداشت کشاورزان و فصول گرم سال باید مورد پسند مردم روستا باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید