اهداف آژانس و بنت از آخرین ادعاهای آنها علیه ایران

آژانس و اهداف بنت

روهر نهیک کارشناس بین‌المللی با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و ادعاهای متناقض نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر سرقت برخی اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: هدف از انتشار چنین گزارش‌های جنجالی طرح دعوی قضایی بوده و هست. علیه ایران به منظور اخذ قطعنامه علیه ایران از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA).

حسن بهشتی پور با بیان اینکه یکی از وظایف اسرائیل در چند سال گذشته طرح دعوی علیه فعالیت های هسته ای ایران بوده است، گفت: گزارش آقای آمانو، «دبیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی» در نوامبر 2011 با عنوان PMD. .

وی تصریح کرد: آقای آمانو در گزارشی مفصل در 12 عنوان و 66 بند این موارد را مطرح کردند. باید برای همیشه بسته شود، بنابراین بخشی از صحبت های آقای بنت در مورد PMD است که پرونده آن بسته شده است. و او در تلاش برای احیای یک موضوع قدیمی است.

این کارشناس بین المللی گفت: ادعای دیگر بنت بر این اساس است که ایران برخی از اسناد آژانس مربوط به سال های گذشته را از طریق جاسوسی به دست آورده است. این کشور اطلاعاتی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز دریافت کرده است که بر اساس آن مسائلی را با ایران مطرح کرده است که بعداً بر اساس توافقنامه «مدالیته» حل شد.

بهشتی پور ادامه داد: زمانی که آقای علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود در این همکاری با ایران و آژانس به سوالات پاسخ داده شد. البته ایران در همان زمان اعلام کرد که آژانس باید اسناد ادعایی را در اختیار تهران بگذارد، اما آژانس اعلام کرد کشورهایی که این اسناد را ارائه کرده اند به آژانس اجازه این کار را نداده اند. ایران بارها اعلام کرده است که باید مدارک لازم برای پاسخگویی دقیق به سوالات را داشته باشد، اما آژانس این اسناد را در اختیار ایران قرار نداده است. اکنون پس از گذشت چند سال، نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی مدعی است که ایران این اسناد را از طریق جاسوسی به دست آورده است، اما توضیح نمی دهد که چه چیزی مربوط به ایران است، منطقی نیست. در عین حال، پاسخ‌های روشن ایران به سؤالات آژانس مبتنی بر این اسناد بود و آژانس به پاسخ‌های ایران متقاعد شده بود، در غیر این صورت سؤالات به اصطلاح مدالیته بسته نمی‌شد. از طرفی وقتی فردی متهم می شود باید اسناد کیفرخواست را به او نشان دهند و درخواست ایران برای دسترسی به این اسناد منطقی است و به نظر می رسد ایران این اسناد را از راه کاملا قانونی به دست آورده است.

بهشتی پور با تاکید بر اینکه مقامات رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد جو علیه ایران بر سر پرونده هسته ای هستند، به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی درباره فعالیت های هسته ای ایران نیز اشاره کرد و گفت: آژانس مسائلی را در رابطه با گذشته و پرونده آنها مطرح کرده است. به نظر نمی رسد تمام شده باشد، اما طبق گزارش رسانه ها، ایران به سوالات آژانس پاسخ داده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی به جای تشکر از همکاری ایران، می گوید ما از پاسخ ایران راضی نیستیم. من فکر می‌کنم استدلال آژانس سیاسی است و اگر آقای گروسی از پاسخ‌های ایران قانع نشد، باید روشن کند که چرا قانع نیست.

وی گفت: بر اساس ادعای منتشر شده در مطبوعات غربی طی سه سال گذشته مبنی بر کشف ذرات اورانیوم در کمتر از 5 درصد از مناطق غنی‌شده ایران در سال‌های گذشته، گفت: بر اساس آنچه ادعا می‌شود. اگر آلاینده های آزمایش شده کمتر از پنج درصد باشند، این اقدام خاصی نیست و به راحتی می توان آلودگی را تشخیص داد.

این کارشناس بین الملل تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که آنچه اکنون اسرائیلی ها می گویند و حتی گزارش آژانس مربوط به گذشته است و صهیونیست ها سعی دارند پرونده بسته شده را با موضوع جدید احیا کنند. سطح شورای حکام آژانس در مورد فعالیت های هسته ای ایران.

بهشتی پور ادامه داد: این در حالی است که ایران در دو دهه اخیر بیشترین همکاری را با آژانس داشته است و به همین دلیل باید ایران را تشویق کرد. از آنجایی که آخرین گزارش های آژانس هر سه ماه یکبار بر اساس نظارت و کنترل دقیق عوامل آژانس دریافت می شود، گزارش های آژانس میزان دقیق اورانیوم ذخیره شده در ایران، وزن آن بر حسب گرم و حتی تعداد و نوع سانتریفیوژها و درصد اورانیوم را نشان می دهد. غنی سازی این جزئیات دقیق نشان دهنده نظارت آژانس بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران است و به نظر می رسد آژانس بین المللی انرژی اتمی باید به جای صدور قطعنامه هشدار دهنده از همکاری های 20 ساله ایران که در تاریخ آژانس بی سابقه بوده تشکر و قدردانی کند.

بهشتی پور در پایان هدف از این موارد را اخذ مصوبه در شورای حکام علیه ایران دانست و افزود: باید از طریق دیپلماسی جلوی این موضوع را بگیریم. این قطعنامه به ضرر ایران خواهد بود. آنها این ادعاها را مستند می کنند و می گوید: «و از ایران شکایت می کنند و ما باید مراقب این مسائل باشیم و از تکرار تاریخ جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید