اهداف سفر اسماعیل هنیه به ایران

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج


اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، برای دومین بار از آغاز حمله نظامی اسرائیل به نوار نوار. غزه روز سه شنبه 18 فروردین ماه به تهران سفر کرد. وی در اولین سفر خود با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. همچنین گفته می شود که هانیه در این سفر با سیاستمداران دیگری از کشورمان نیز دیدار خواهد کرد که هنوز اسامی آنها در رسانه ها منتشر نشده است.

نکته قابل توجه این سفر این است که حضور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران دقیقا کمتر از 24 ساعت پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص آتش بس فوری در نوار غزه صورت گرفت. لازم به ذکر است این قطعنامه با رای مثبت 14 کشور همراه بود که آمریکا رای ممتنع داد و این قطعنامه را وتو نکرد. این موضوع خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت، بنابراین نتانیاهو سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

همچنین این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که اسرائیل در آستانه حمله به رفح است در حالی که تمام دنیا در مقابل آن ایستاده اند. بنابراین، زمانی که قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس فوری در غزه تصویب شد، اکنون حماس دست بالا را دارد و می تواند با کمک کشورهای حامی حقوق فلسطین از جمله جمهوری اسلامی ایران، فشار را برای جلوگیری از این حمله به اسرائیل افزایش دهد. .

بیشتر بخوانید:

جمهوری اسلامی ایران از حمایت از فلسطین و غزه دریغ نخواهد کرد

قطعنامه شورای امنیت نشان دهنده انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی بود

استفاده از افکار عمومی یکی از ابزارهای اصلی این فشار است. از این رو سفر هنیه به تهران در این مدت مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت، زیرا جمهوری اسلامی ایران در 45 سال گذشته همواره در کنار فلسطینی ها بوده و هیچ گاه در احقاق حقوق فلسطینیان کوتاهی نکرده است. . بنابراین در چارچوب دیپلماسی عمومی، این سفر پیام روشن و بزرگی دارد: مقاومت فلسطین کوتاه نخواهد بود، جمهوری اسلامی ایران همچنان از این ایده حمایت می کند و این اتحاد قویتر از گذشته است.

از سوی دیگر جو ایجاد شده در فضای بین المللی کفه ترازو را به نفع حامیان مقاومت کج کرد. اسرائیل به خوبی اهمیت این سفر را در این دوره زمانی درک می کند. اسرائیل اکنون در آستانه انزوای جهانی است. زیرا تصویب قطعنامه دوشنبه شب بر تعداد حامیان فلسطین در جهان افزود در حالی که پرچمدار این جنبش همواره جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این موضوع بر افکار عمومی جهان پوشیده نخواهد ماند. آنها درک می کنند که اگر می خواهند جان بیش از 1.4 میلیون فلسطینی ساکن رفح را نجات دهند، باید هم اکنون وارد کارزار شوند. تظاهرات چند ده هزار نفری در خیابان ها، ارائه مطالبات به سیاستمداران کشورشان و تحت فشار قرار دادن تصمیم گیران در پارلمان ها برای اعمال تحریم های مختلف علیه اسرائیل در صورت وقوع چنین حمله ای می تواند موثر باشد.

در همین حال، حماس روز سه شنبه پیشنهادهای ارائه شده در مذاکرات با اسرائیل را که مبتنی بر آزادی ربوده شدگان بود، رد کرد. چرا که مسئولان این گروه معتقدند اسرائیل باید قبل از توافق بر سر این موضوع از نوار غزه عقب نشینی کند. طرح این موضوعات در رسانه های جهانی نیز موجی از حمایت از فلسطینی ها ایجاد می کند. زیرا منطقی است که جنگ غزه محدود به آزادی اسرائیلی ها نباشد، بلکه باید وضعیت مردم غزه نیز مشخص شود. عقب نشینی ارتش اسرائیل می تواند بخشی از بازگشت صلح به نوار غزه باشد که البته با بمباران اسرائیل آسیب جدی دیده است.

موضوع دیگری که در این رابطه باید به آن اشاره کرد، انتشار خبر توقیف محموله سلاح در کرانه باختری توسط ارتش و شین بت (سازمان امنیتی اسرائیل) است. این خبر ساعاتی پیش از تصویب قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه در رسانه های عبری منتشر شد. بر اساس ادعای این رسانه ها، جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری و گشودن جبهه جدیدی علیه اسرائیل، این محموله را از مرز اردن وارد کرده است. بر اساس گزارش ها، این محموله شامل یک بمب کنار جاده، یک موشک شلیک شده از دوش، انواع سلاح های سبک، چندین کیلوگرم مواد منفجره، آر پی جی، موشک های ضد زره و نارنجک های دستی بود. سخنگوی شین بت در این گزارش به صراحت اعلام کرد: این فعالیت های امنیتی تحت هدایت ایران برای به خطر انداختن جان شهروندان اسرائیلی است.

در واقع می توان گفت که اسرائیل با اعلام رسمی نقش جمهوری اسلامی ایران در حوادث کرانه باختری رود اردن که پس از جنگ غزه دچار ناآرامی می شود، سعی دارد به جهانیان اعلام کند که فلسطینی ها مقاومت نمی تواند بدون حمایت تهران، یعنی ایران به طور غیرمستقیم حمله 7 اکتبر را مورد توجه قرار دهد.

اما این اظهارات سند موثقی ندارد و تنها یک فرافکنی رسانه ای در شرایطی است که اسرائیل با بحران مشروعیت بین المللی مواجه است و تحلیلگران اسرائیلی نیز در مقالات مختلفی که در رسانه ها از جمله معاریو منتشر می کنند به این مشکل اذعان دارند.

بنابراین حضور هنیه در تهران در این شرایط به معنای بی توجهی جمهوری اسلامی ایران به اتهامات اسرائیل است و تهران نیز می خواهد این پیام را بدهد که اگر ایران بخواهد از مقاومت فلسطین حمایت کند، در هر شرایطی این کار را انجام می دهد، حتی اگر. با چنین اتهاماتی مواجه است. به همین دلیل است که سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به کشورمان را باید نوعی نمایش قدرت حامیان حقوق فلسطین در پرتنش ترین شرایط جنگ غزه دانست.


آیا این خبر مفید بود؟