اهمیت و پیامدهای پیام خاتمی به مسئولان کشور چیست؟

اهمیت و پیامدهای پیام خاتمی به مسئولان کشور چیست؟

روز جدید گلمرضا ظریفیان گفت: یکی از موضوعاتی که در پی این سخنرانی مطرح می شود، کناره گیری از سیاست رسمی است تا از فضای سیاست های کوتاه مدت فاصله بگیرد.

محمد خاتمی اخیرا گفته است: «آقای خاتمی به مسئولان کشور و دوستانشان گفته است که دیگر وارد عرصه سیاسی نخواهند شد. . این اظهارات در حالی مطرح می شود که آذر منصوری، دبیرکل حزب وحدت ملی اخیراً گفته بود خاتمی نمی خواهد در اصلاحات رهبر باشد و هرگز چنین ادعایی نکرده است.

گلمرضا ظریفیان، فعال و تحلیلگر سیاسی گفت: من نمی توانم مقاصد را بخوانم و البته سخنگوی آقای خاتمی هم نیستم و آنچه می گویم تحلیل شخصی من است. ابتدا باید بگویم که هیچ فرد متعهد و عادی از جامعه خود جدا نمی شود و فردی که سال ها در سیاست سالم بوده و با مردم صحبت کرده است، نمی خواهد بازنشسته شود. البته آقای خاتمی هم همینطور است و خاستگاه ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب نشان می دهد که اهل درد و معناست و از مردم جدا نیست. رهبری اصلاحات هم عنوانی است که جامعه به ایشان داده است و آقای خاتمی هرگز نگفته است که من رهبر اصلاحات هستم. الان هم از دفاع از حقوق مدنی، دینی و اخلاقی ابایی نداشته است».

وی ادامه داد: شاید این که دیگر نمی خواهد در حوزه عملیاتی سیاست حضور داشته باشد به این معناست که با توجه به سن و سال و سابقه زندگی اش نمی خواهد جزو کارگزاران نظام باشد و در جایگاه دفاع قرار دارد. جامعه و شاید او بخواهد. بر حکمرانی خوب تمرکز کنید و سعی کنید انسجام را در مقیاسی وسیع‌تر افزایش دهید و حتی می‌توانید از سیاست‌هایی مانند برهنگی، اخلاق، حقوق دینی، هویت ملی و غیره فراتر بروید، زیرا واقعیت این است که بسیاری از «مشکلات فعلی ما فقط سیاسی نیست. “

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است خاتمی برای دوری از انتظارات حزبی و جلب حمایت احزاب اصلاح طلب بخواهد از دستور کار سیاسی هر انتخاباتی کناره گیری کند، گفت: ما در کشورمان تعدادی شخصیت ملی داریم. افرادی که سرمایه نمادین ما هستند و در دوره تاریخی شکل گرفته اند. در مورد آقای خاتمی هم از دوم خرداد اینگونه بوده و به تدریج تبدیل به سرمایه نمادین شده است و بهتر است این سرمایه ها صرف اهداف سیاسی کوتاه مدت نشود. “بنابراین من فکر می کنم یکی از چیزهایی که از آن بیرون می آید این است که ما از سیاست رسمی دور می شویم تا از سیاست کوتاه مدت خارج شویم.

ظریفیان در پایان درباره دیدارهای اخیر خاتمی با افرادی مانند لاریجانی، ناطگنوری، حسن روحانی و سیدحسن خمینی گفت: به نظر من این سه دیدار گیج کننده بود. آقای خاتمی با آقایان ناطق نوری، سید حسین خمینی و جهانگیری ملاقات کرد، اما دیدارهای دیگری هم داشت که آقایان روحانی، مرعشی، لاریجانی، باهنر و آقایان آقایان آقایان آقایان آقایان آقایان آقایان دیدار کردند. ناطق با آقای خاتمی دیدار کرد. آقای روحانی در جلسه دیگری با مقامات دولتی دیدار کرد. این سه جلسه ربطی به هم ندارند و نمی‌توان گفت که مثلاً آقایان خاتمی، لاریجانی، باهنر و ناطگنوری می‌خواهند تشکیلات جدیدی تشکیل دهند، یا فعلی یا جدید.

دیدگاهتان را بنویسید