اوج درخواست برای “اینترنت کلاسیک”

اوج درخواست برای “اینترنت کلاسیک”

سازمان نصر تهران از وزیر ارتباطات خواست در مورد تقاضای دسترسی بدون فیلتر به اینترنت شفاف سازی کند

سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران (نصر) روز گذشته در مکاتبه ای با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به «مطالبات مختلف در خصوص اینترنت بدون فیلتر» خواستار شفاف سازی درباره موضوع «اینترنت طبقاتی» شد. در نامه حسین اسلامی رئیس هیأت مدیره این سازمان به عیسی زارع پور آمده است: پس از محدودیت های ایجاد شده در دسترسی به اینترنت، سایت خبری به درخواست برخی نهادها، دستگاه ها، نرم افزارها اشاره می کند. شرکت ها و غیره برای دسترسی بدون فیلتر به اینترنت.» در این نامه تاکید شده است: «این سازمان با محدودیت‌های اعمال شده در چند ماه گذشته مخالف است و این موضوع را به نفع کسب‌وکار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نمی‌داند. همچنین این سازمان معتقد است که نقض بی طرفی شبکه و وجود سطوح مختلف دسترسی کسب و کار به اینترنت، تعادل بازار را بر هم می زند.

اسلامی تاکید می کند: این سازمان به اعضای خود این حق را می دهد که اطلاعات دقیقی در این خصوص داشته باشند تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را برای کسب و کار خود انجام دهند، لذا خواهشمند است در مورد صحت وجود یا عدم وجود چنین رویه ای اظهار نظر فرمایید. و در صورت تایید اعلام کرد که لیست شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات که این دسترسی را دارند به این سازمان اعلام خواهد شد.

درخواست سازمان ها و نهادهای مختلف

اوایل بهمن ماه خبری مبنی بر درخواست یکی از نمایندگان تهران از وزارت ارتباطات برای دریافت اینترنت بدون فیلتر منتشر شد. البته اصل مطالبه نامه مربوط به 6 شهریور 1401 بود که محسن پیرهادی نماینده تهران در مجلس به این موضوع واکنش نشان داد که اکنون رسانه ای شده است. وی که مدیر مسئول رسالت نیز هست می گوید: این درخواست به دنبال اعلام وزارت ارتباطات مبنی بر ارائه اینترنت بدون فیلتر به جامعه رسانه ای کشور بوده و این یک روند و قاعده است که در سال های اخیر رایج شده است. .

اما تاریخچه درخواست ها به اینجا ختم نمی شود. در روزهای اولیه قطع اینترنت، اخباری در مورد تقاضای پزشکان برای دسترسی به اینترنت بدون فیلتر و واقعاً پرسرعت منتشر شد. در واقع این گروه از کاربران جزو اولین گروه های واجد شرایطی بودند که اینترنت بدون فیلتر دریافت کردند. اما مشخص نبود تا چه حد توانسته اند اینترنت سفید را دریافت کنند. در این مرحله، یعنی. اندکی پس از آغاز آخرین محدودیت های اینترنتی در اواخر شهریورماه، نامه هایی از وزارت جهاد کشاورزی، خبرگزاری تسنیم، حریم خصوصی و فدراسیون فوتبال در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد این گروه ها از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست کرده اند. اینترنت بدون فیلتر دریافت کنید.

نامه علیرضا رضازاده مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد به محمد احسان هورامید مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات ابلاغ شد. اینترنت رایگان، بدون فیلتر و پرسرعت.

روزنامه پیشوت نیز چندی پیش گزارش داد که مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در نامه ای به عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، خواستار رفع فیلتر تعدادی از آدرس های IP این فدراسیون شده است.

خبرگزاری تسنیم همچنین از وزیر ارتباطات خواست بر اساس نیاز این خبرگزاری به استفاده مداوم از اینترنت بدون فیلتر در ارتباط با امور خبری و اطلاع رسانی و رصد رسانه های خارجی، اینترنت بدون فیلتر دریافت کند.

همچنین در نامه های منتشر شده، نامه امید کلیباف، سخنگوی وزارت حریم خصوصی مشاهده می شود که به مصطفی اشرف، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت ارتباطات نوشته شده و با ارائه کد ملی درخواست دریافت اینترنت بدون فیلتر شده است. و شماره تلفن همچنین نامه دیگری از سوی طاهریان، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات به معاونت رسانه ای مرکز ملی فضای مجازی ارسال شده و در آن از وی خواسته شده تا دستور اختصاص «اینترنت روزنامه نگاری (بدون آن) را صادر کند. فیلتر)” با توجه به لیستی که ارائه کرده است. این در حالی است که آخرین اخبار مربوط به درخواست وزیر علوم برای دریافت اینترنت ویژه معلمان است. چندی پیش محمدعلی ذوالفقل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از موضوع اینترنت باز اساتید و نامه معاونت امور مجلس این وزارتخانه به روسای دانشگاه ها خبر داد. به گزارش اعتماد آنلاین، ذوالفیگل می گوید: اساتید دانشگاه به دلیل کار تحقیقاتی خود به اینترنت و سرعت بالا نیاز دارند. از این رو با وزارت ارتباطات هماهنگی هایی صورت گرفته تا امکان دسترسی ویژه به دانشکده برای کارهای پژوهشی، پژوهشی و آموزشی فراهم شود. وزیر علوم با تکذیب اختلال در سرعت اینترنت معلمان می گوید: مشکل اصلی در این زمینه سرعت بالاتر و امکان دسترسی بهتر معلمان به پایگاه های علمی است. معاون حقوقی وزارت علوم هفته گذشته از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواست تا لیست اساتید خود را برای دسترسی به اینترنت آزاد به این معاونت ارسال کنند. پیش از این نمایندگان مجلس از اجرای آزمایشی طرح اینترنت بدون فیلتر برای معلمان خبر داده بودند.

اینترنت طبقاتی تبعیض مدرن است

اینترنت کلاسی مفهومی است که وزارت ارتباطات قاطعانه از آن دوری می کند و حتی آن را رد می کند. در آخرین پاسخ طولانی این وزارتخانه که با لحنی تمسخرآمیز برای روزنامه اعتماد ارسال شده، «اینترنت کلاسی» را قاطعانه تکذیب کرده و می گوید «اصلاً چنین چیزی وجود ندارد». البته بیش از 4 ماه است که مسئولان وزارت ارتباطات از جمله وزیر محترم هیچ پاسخی به انتقادات درباره میزان فیلترینگ و کندی اینترنت نمی دهند، مگر اینکه «دست ما نیست» و «ما این کسانی نیستند که تصمیم می گیرند.” ظاهرا این وزارتخانه از به کار بردن این اصطلاح می ترسد. اما باید گفت که اینترنت کلاسیک چیز خاصی نیست و شواهد نشان می دهد که زیر پوست هم کار می کند. به عبارت دیگر اینترنت کلاسی برای گروه های خاصی اجاره نامه جدیدی است. این گروه ها طیف وسیعی از کارمندان و نمایندگان و کارمندان سه قوه تا پزشکان، برنامه نویسان، اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران و غیره هستند. به گفته کارشناسان، پس از اجرای این سیاست، توزیع عادلانه اینترنت به عنوان «حق طبیعی شهروندی» متوقف و بخش بزرگی از جامعه از اینترنت رایگان محروم خواهند شد. برخی از کارشناسان می گویند که این طرح در واقع به معنای پایین آوردن درک عمومی جامعه به سطح کودکان نابالغ است.

رضا الفت نسب، دبیر و رئیس انجمن کسب و کارهای اینترنتی ایران در این باره می گوید: اینترنت کلاسی یعنی دیگر اینترنت نخواهیم داشت. حذف یک سری تریبون ها به جای اجرای دستور استفاده از برخی از آن تریبون ها، نشانه بی احترامی سیاستمداران به شعور مردم است. هر دو پلتفرم داخلی و خارجی باید ارائه شوند تا مردم بتوانند به صلاحدید خود یکی از آنها را انتخاب کنند. محمد ایحریری، مدیرعامل گروه طائف نیز معتقد است دولت به دنبال اینترنت کلاسی است. او قبلاً به Doverie گفته بود که این سیاست در سال های گذشته متفاوت ظاهر شده است. به عنوان مثال در خصوص اختصاص ماهواره به گروه های خاص، دولت های گذشته اعلام کرده بودند که هر گروهی که خواستار ماهواره است باید به وزارت ارشاد مراجعه کند و مجوز بگیرد. وی ادامه می دهد: بدیهی است از این پس این گروه ها برای استفاده از اینترنت باید با دستگاه های دولتی مربوطه تماس بگیرند.

نقض قانون اساسی

اینترنت طبقاتی و دسترسی نداشتن به اینترنت بین المللی برای بخش زیادی از مردم با اصول 25 و 79 قانون اساسی مغایرت دارد. در اصل 25 قانون اساسی آمده است: «بازرسی و عدم تحویل نامه‌ها، ضبط و افشای مکالمات تلفنی، افشای پیام‌های تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم گزارش و نرساندن آنها، استراق سمع و هر نوع نظارت ممنوع است. مگر در مواردی که قانون پیش بینی کرده است.» اصل 79 قانون اساسی نیز می گوید: «استقرار حکومت نظامی ممنوع است». در شرایط جنگی و شرایط اضطراری مشابه، دولت حق دارد با تصویب شورای اسلامی محدودیت‌های لازم را به‌طور موقت اعمال کند، ولی مدت آن نمی‌تواند بیش از 30 روز باشد و در صورت تداوم نیاز، دولت می‌باشد. موظف است مجدداً از شورا درخواست نماید. مجوز بگیرید.» در واقع نزدیک به سه ماه است که این اصل قانون اساسی «نقض» شده و ظاهراً کسی پاسخگو نیست.رضا ایازی، حقوقدان و پژوهشگر حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات وی همچنین معتقد است اجرای طرح اینترنت طبقاتی نقض آشکار قانون اساسی و تمامی آزادی های مندرج در متن قانون اساسی کشور خواهد بود و به نقل از دیجیاتو، وی با تاکید بر اینکه این روند منجر به شکاف طبقاتی می شود، گفت: در چنین طرحی بخشی از جامعه که به حوزه خاصی تعلق ندارند به حاشیه های فضای مجازی رانده می شوند.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون اساسی کشور همه برابرند و مردم باید از امکانات یکسان استفاده کنند، گفت: در حال حاضر وضعیت و مقوله فعلی اینترنت با این معضل مخالف است و باعث تبعیض می شود.

وی در ادامه توضیحات خود موضوع بی طرفی شبکه را در جریان حقوق ارتباطی مطرح کرد و گفت: نت باید نسبت به کاربران خود بی طرف باشد. اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس یا شهروندان عادی باید از همین شبکه بهره مند شوند. بر اساس این اصل، اگر محدودیتی اعمال شود، باید برای همه باشد و اگر بر اساس رفع محدودیت باشد، باید شاهد رفع محدودیت برای همه افراد جامعه باشیم. بنابراین مطالبه مطرح شده در این نامه ها غیرقانونی است.
به گفته یازی، اینترنت کلاسی اصل دسترسی برابر به شبکه را نقض می کند. ضمناً لازم به ذکر است در مجوزی که سازمان تنظیم مقررات به اپراتورهای مذکور اعطا کرده است، اپراتور باید بدون تبعیض با مشترکین رفتار کند. یعنی اگر اپراتور کلاس ترند اینترنت را بگیرد به معنای نقض مفاد این مجوز است. وی با اشاره به احتمال تصویب مصوبه ای در شورای عالی امنیت ملی برای اتخاذ استثنا در تامین اینترنت، گفت: این موضوع ایجاد رانت و بحث فساد را نیز به دنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید