اورانیوم غنی شده در ایران به 18 برابر حد مجاز در برجام رسیده است


ساعت: 21:05
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842691

آژانس انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد اورانیوم غنی شده در ایران به 18 برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران طی سه سال گذشته پاسخ‌های «از لحاظ فنی معتبر» به سؤالات آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران ارائه نکرده است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین می گوید که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 18 برابر حد مجاز در توافق هسته ای رسیده است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که تا 15 می 2022 (25 می) برآورد می‌شود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به 3809.3 کیلوگرم رسیده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در گزارشی روز دوشنبه اعلام کرد که ایران طی سه سال گذشته پاسخ‌های «از لحاظ فنی معتبر» به سؤالات خود درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران ارائه نکرده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرده است که ایران در حال حاضر 43.1 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با 60 درصد افزایش، حدود 10 کیلوگرم افزایش و مقدار کمی از آن به فلز اورانیوم تبدیل شده است.

وال استریت ژورنال گزارش داد که آژانس در گزارشی اعلام کرد: «از آنجایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منشأ انسان‌زایی را در سه سایت شناسایی کرده است، به ایران فرصت‌های متعددی برای اظهار نظر درباره وجود این مواد داده است. او نظر فنی درباره آنچه آژانس در این سایت‌ها معتبر می‌داند ارائه نکرد.»

رویترز همچنین می نویسد جلسه شورای حکام هفته آینده برگزار می شود که در 35 کشور عضو برگزار می شود و احتمال صدور قطعنامه انتقادی علیه تهران در این نشست وجود دارد.

رویترز در آن گزارش با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به دنبال تقویت ایران هراسی بود و نوشت که ایران اورانیوم غنی شده مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی را دریافت کرده است.

خبرگزاری انگلیسی گزارش داد که اگر 42 کیلوگرم اورانیوم تا 60 درصد صادر کند، می تواند بمب اتمی ساخته شود که تا سطح مورد نیاز غنی سازی شود.

برجام در سال 2015 در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران و باراک اوباما در آمریکا محقق شد.

بر اساس توافق برجام که در دولت آقای روحانی با 1+5 حاصل شد، ایران اجازه داشت 300 کیلوگرم گاز هگزافلوراید اورانیوم (UF6) با غنی‌سازی تا 3.67 درصد ذخیره کند. (این معادل 202.8 کیلوگرم اورانیوم غنی شده است).

ایران همچنین حق داشت بیش از 5000 سانتریفیوژ IR-1 در تاسیسات نطنز خود داشته باشد. بر اساس برجام، ایران باید فعالیت در تاسیسات هسته ای فورد را متوقف می کرد.

برجام در ژوئیه 2015 (ژوئیه 2015) در حالی حاصل شد که آمریکا و کشورهای غربی در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران مجبور به لغو تحریم‌ها علیه ایران بودند، اما در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، واشنگتن نیز مفاد این توافق را نقض کرد. مورد بحث قرار گرفت.

اما در سال 2016، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با یکی از وعده های انتخاباتی خود مبنی بر کناره گیری به قدرت رسید.

خروج یکجانبه و غیرقانونی رئیس شورای امنیت سازمان ملل در دوره ترامپ

سرانجام در اردیبهشت 1397 ترامپ خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را اعلام کرد و کمپین فشار حداکثری را علیه ایران به راه انداخت. ترامپ می گوید برجام بدترین توافقی است که تا به حال دیده است.

پس از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های سه ماهه متعددی مبنی بر پایبندی ایران به برجام اعلام کرد، ایالات متحده از برجام خارج شد.

کشورهای اروپایی برجام پس از خروج آمریکا از برجام با ابراز تاسف گفتند که برجام یک توافق چندجانبه است و تا زمانی که ایران به آن پایبند باشد، این کشورها به برجام پایبند خواهند ماند.

آلمان، فرانسه و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو برجام، اعلام کرده‌اند که برای تسهیل مبادلات مالی با ایران، مکانیزم مالی برای جبران خسارات ایران به خاطر خروج آمریکا از برجام ایجاد می‌کنند. این مکانیزم مالی که در ابتدا «SPV» نام داشت، در نهایت با نام «اینستکس» راه اندازی شد.

تروئیکای اروپایی از زمان خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل نکرده است

اروپایی ها پس از خروج آمریکا از برجام به وعده های خود به ایران ادامه دادند و سازوکار اینستکس عملا برای ایران ناکارآمد بود و تنها یک تراکنش مالی از طریق این مکانیسم مالی انجام شد.

سرانجام در سالگرد خروج آمریکا از برجام، ایران شروع به کاهش تعهدات هسته ای خود کرد. هر بار ایران به بقیه اعضای برجام دو ماه فرصت داد تا به تعهدات خود در قبال برجام پایبند باشد و پس از هر یک از دو ماه، تعهدات خود را کاهش داد. هیچ محدودیتی برای تعداد سانتریفیوژها و مناطق عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، نرخ غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) وجود ندارد و از این پس برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی آن خواهد بود.

دولت ترامپ سرانجام در فوریه 2016 به کار خود پایان داد و نتوانست ایران را به زانو درآورد و توافق جدیدی را تحمیل کند، علیرغم اینکه مردم ایران در پی خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام با فشارهای شدید مواجه بودند.

جو بایدن، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده

پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، در نهایت تصمیم گرفته شد برای احیای برجام مذاکراتی انجام شود، هرچند مذاکرات مستقیم ایران و گروه 1+5 از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد و مذاکرات غیرمستقیم از طریق نماینده اتحادیه اروپا بین ایران. و ایالات متحده در حال حرکت بودند و ارتباطات از طریق مورا رد و بدل می شد. شش دور از این مذاکرات تا 30 خرداد 1400 در دولت دوازدهم انجام شد، اما علیرغم پیشرفت، به هیچ خرابکاری از سوی آمریکا منجر نشد. سید عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد و معاون سابق وزیر امور خارجه همان روز پس از نشست کمیسیون مشترک در بیانیه ای با بیان اینکه ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب در مورد روند مذاکرات است، گفت: ما به پایان نزدیک شده ایم، اما راه در پیش است. آسان با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیمی در این زمینه گرفته شد و در نهایت با رایزنی های انجام شده در نهم آذرماه سال گذشته، این مذاکرات برای رفع تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در وین سرنوشت ساز شد. هفتمین دور مذاکرات از هشتم آذرماه در وین آغاز شد و هیات ایرانی با ترکیب حقوقی و اقتصادی در نشستی با هدف تمرکز جدی بر رفع تحریم ها علیه ملت ایران شرکت می کند.

هشتمین دور مذاکرات روز دوشنبه (26 ژانویه) در وین آغاز شد و در 11 مارس برای رایزنی های نهایی در پایتخت ها پایان یافت. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همان روز توییت کرد: «مذاکرات در وین باید به دلیل عوامل خارجی متوقف شود». متن نهایی تقریباً روی میز آماده است. من به عنوان هماهنگ کننده به همکاری با تیمم ادامه خواهم داد تا با همه اعضای برجام و آمریکا تماس بگیرم تا بر وضعیت فعلی غلبه کرده و توافق را نهایی کنیم. سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه بعداً در توئیتی نوشت: توقف اعلام شده در مذاکرات وین می تواند راه را برای حل مسائل باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند. موفقیت در گفت و گو محور اصلی همه طرف ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک قرارداد جمعی تأثیر نمی گذارد.

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

همزمان خبرنگار «فارس» مطلع شد که این وقفه به معنای توقف مذاکرات نیست و رایزنی ها از پایتخت ها ادامه خواهد داشت. در همین راستا، از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات، ارتباطات بین ایران و آمریکا مبادله شد و همانطور که امیرعبداللهیان گفت، از طریق جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه، برخی از وزرای اروپایی و منطقه ای و وزرای غیررسمی رد شدند. ایالات متحده آمریکا مشخص شد که امیر عبداللهیان در داووس اعلام کرد که ایران در سفر اخیر انریکه مورا به تهران ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته است. ابتکاری که سعید حاطب زاده پیشتر در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت: راهکارهایی پیشنهاد شده است و در صورت پاسخ آمریکا می توانیم به وین بازگردیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید