اولویت سازمان سینمایی عدالت فرهنگی و شایستگی محوری است/ ما با بی قانونی مخالفیم


ساعت: 18:05
تاریخ انتشار: 1401/04/09
کد خبر: 1879863

رئیس سازمان سینمایی گفت: عدالت فرهنگی عنوان فعالیت ها و مأموریت های ما در دوره جدید است و این موضوع مرهون نگاه کلان دولت مردمی و تلاش شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان صنعت فیلم و سمعی و بصری، دیدار محمد هزائی معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور شب گذشته در استان کرمان برگزار شد.

هزائی با اشاره به فلسفه شکل گیری سفرهای استانی فیلمسازان گفت: عدالت فرهنگی عنوان فعالیت ها و ماموریت های ما در عصر جدید است و این موضوع مرهون نگاه کلان دولتمردان و تلاش های شخصی مردم است. وزیر فرهنگ و ارشاد».

وی افزود: عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم به عنوان یک شعار و نمایش رسانه ای باقی نخواهد ماند چرا که یکی از دغدغه های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و تقویت مسائل فرهنگی است. در این راستا ماموریت داریم با حضور میدانی در استان ها و اقدام کنیم «جهاد با شناسایی نقاط قوت و ضعف استان ها و شهرستان ها برنامه ها و طرح های سازنده و تکمیلی برای آنها ارائه کند.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: مسیر جدید حرکت به سمت عدالت فرهنگی و فضاسازی برای کار همه هنرمندان است و امروز با بی قانونی، هرج و مرج فرهنگی و رانت جویی مواجه هستیم.

وی افزود: اگر انتظار تمرکز همه امکانات در تهران را داشته باشیم، این عدالت فرهنگی تلقی نمی شود.

وی با اشاره به نارضایتی برخی از مردم از ارتقای ظرفیت جدید سینماهای استان و اصرار بر جایگاه مرکزی تولید فیلم در پایتخت، گفت: معتقدیم سینمای ایران به پایتخت و تهران وابسته نیست چرا که داریم. ظرفیت ها و نیروی کار بسیار خوب. در شهرها. «اغلب نادیده گرفته می شوند. ناگفته نماند که مشکلات زیرساختی زیادی در شهرها وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

خزاعی گفت: اگر ظرفیت های لازم در شهرستان ها ایجاد شود، نخبگان هنری و سینماگران مستعد به تهران مهاجرت نمی کنند و هنرمندان شهری که نمی توانند به تهران مهاجرت کنند، ناامید نخواهند شد، بنابراین با به کارگیری الگوی عدالت فرهنگی و توجه. به نیاز استان‌ها می‌گوید: «و مناطق به دنبال برآوردن مطالبات و مطالبات خود هستند که البته بسیاری از این مطالبات در استان‌های مختلف رایج است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت ها در حوزه فرهنگ و هنر و لزوم ظهور آن و زمینه سازی برای ایجاد ظرفیت های جدید، گفت: سینما فقط سرگرمی نیست، بلکه ما هستیم. باید به کارکردهای آموزشی آن توجه کرد.» با ایجاد زیرساخت ها و ایجاد سینماهای مدرن محقق می شود.

اما نتایج مطالعه ما نشان می دهد که مخاطبان و خانواده های سینما خواهان تجربه سینما و تماشای فیلم در مکان های مدرن هستند و از سینماهای معاصر با شاخص ها و استانداردهای متفاوت استقبال خواهند کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه استان کرمان در ساخت سینماهای مدرن گفت: امیدواریم با مشارکت دستگاه های اجرایی بتوانیم چندین پروژه ناتمام از جمله سینمای هنری که ظرفیت زیادی برای خرید برلیان دارد را به سرانجام برسانیم. مجموعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.«بیایید زیرساخت های دیگری برای رونق و رشد سینمای استان ببینیم، قطعاً از نظر تجهیز این سالن ها سازمان سینمایی در کنار استان واقع شده است.

خزایی با بیان اینکه فراهم بودن فضای باکیفیت برای اکران تولیدات سینمایی حق هنرمندان این استان است که در تلاش هستیم با مشارکت دستگاه های اجرایی استان این نیاز را برطرف کنیم، افزود: در حوزه فیلم نیز تولید برای شهرستان، در نظر داریم شرایط و امکانات جدیدی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در گذشته جریان فیلمسازی برای فیلم های اولیه به جریان سرمایه داری و پول بستگی داشت تا صاحبان سرمایه بتوانند وارد عرصه تولید فیلم شوند اما امروزه با رعایت عدالت فرهنگی ورود به عرصه تولید فیلم و جریان فیلم‌های اولیه مبتنی بر استعداد و شایستگی آن است که یک سرمایه‌گذاری بزرگ باشد و با این دیدگاه فرصتی برای تعداد زیادی از هنرمندان با استعداد ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به افزایش اعتبارات انجمن سینمای جوان در شهرستان ها و تشکیل شوراهای فرهنگی مهم در دولت، گفت: در سال 1385، در سال 1380 در دولت تدبیر و امید افزایش یافت.

هزائی با تاکید بر برنامه‌های جدی سازمان سینمایی برای رفع دغدغه‌های شهری، یادآور شد: این سفرها نمایشی نیست و تلاش می‌کنیم به اهداف خود در راستای عدالت فرهنگی و کاهش دغدغه‌های هنرمندان در شهرها برسیم. در این راستا اقداماتی برای تقویت و تجهیز زیرساخت ها انجام می شود و تا پایان امسال تجهیز دفاتر انجمن های فیلم جوان به سیستم های جدید و ارائه حداقل امکانات برای ساخت فیلم درباره آنها و طراحی رویدادهای اجتماعی در حوزه سینما در در جشنواره ها و شب های کارگردانان و غیره. از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم زیرساخت ها، تجهیزات، امکانات و شرایط آسان تری را برای تولید فیلم های اصیل در روستا فراهم کنیم، افزود: اگر نیاز به شکل گیری مسیر جدیدی در سینما باشد قطعا توسط شهرستان ها انجام می شود و ما این کار را انجام می دهیم. برنامه ریزی برای حرکت در حوزه تولید فیلم «در استان ها شکل بگیرد؛ و پیامدهای فرآیند فیلمسازی.

در ادامه این نشست سینماگران و سینماگران استان کرمان پیگیری برنامه های فیلمساز ملی را یکی از نیازهای کشور مطرح کردند و آن را چالشی برای برخی در تهران دانستند. افق انتخاب شده شک کرد.

در ادامه سعادت یکی از مستندهای استان کرمان گفت: مطمئنم پس از یادآوری سیف الله از متن سینما، به دلیل اشراف و تجربه و ارتباط با سینما وارد عرصه مدیریت سینما شده اید. نیازهای خود را بیشتر بشناسید.» این دوره به اوج شکوفایی سینمای ایران انجامید.

اشجعی دیگر کارگردان استانی که در این نشست حضور داشت از سیاست های سازمان در خصوص فیلم های اولیه استقبال کرد و افزود: حرکت انقلابی شما در مدل جدید فیلم های اولیه امیدوارکننده و دلگرم کننده است. خواستار تشکیل شورای سینمایی استان برای نظارت بر درخواست ها و مصوبات استان ها هستیم.

این اپراتور خاطرنشان کرد: کرمان خاطرات خوبی از شما دارد. چند سال پیش با حضور شما در جشنواره مقاومت چندین سینمای شهرمان بازسازی شد و پس از آن فضای پرنشاطی برای رونق فعالیت های فرهنگی و سینمایی ایجاد شد. در حال حاضر کرمان با همه غنای فرهنگی و اقتصادی و گستره جغرافیایی که دارد، متاسفانه حتی یک مرکز سینمایی مدرن هم ندارد. شهر از نظر زیرساخت سینما و سالن مشکل دارد.

یکی دیگر از فیلمسازان استان نیز در این نشست تاکید کرد: لطفا به این خط شکنی ادامه دهید و قاطعانه بر نگاه عدالت خواهانه ای که اتخاذ کرده اید پافشاری کنید. لطفا به کسانی که از این همه دوره و دولت سود برده اند منابع و پول ندهید و به استعدادهای جدید و مدیران جدید فرصت بدهید.

او گفت: بسیاری از کارگردانان به شما امید دارند. چون شما را بدنه سینما می شناسند.

گفتنی است در بخش گفت و گو مدیران استان کرمان به بیان مشکلات و دغدغه های خود و لزوم حمایت مادی و معنوی سینماگران استانی، تمرکززدایی از تولید در پایتخت، ایجاد زیرساخت های لازم برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان به پایتخت پرداختند. کارگاه های آموزشی در روستا، حمایت از توسعه و تجهیز سینماها. از جمله این خواسته ها ارتقای تجهیزات آموزشی تولید فیلم و لزوم برگزاری جشنواره های سینمایی و غیره بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید