اولویت ما بازگشت متقابل به پایبندی به برجام است

ند پرایس معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران و هیئت همراه در آخر هفته (شنبه و یکشنبه) به واشنگتن بازخواهند گشت.

او گفت: “هنوز نمی توانم پیش بینی کنم که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته می شود.”

وی در عین حال گفت آنچه می توانم بگویم این است که اولویت ما از سرگیری مذاکرات سازنده با همه کشورهایی است که به دنبال دستیابی و دستیابی به بازگشت سریع و متقابل به پیوستن کامل به شورای امنیت سازمان ملل هستند.

معاون سخنگوی آمریکا گفت: علیرغم اظهارات انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا، پس از نشست روز جمعه کمیته مشترک، وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در چند هفته آینده به نتیجه برسد، معاون سخنگوی آمریکا گفت: بگویید آیا ایران بازگشته است یا خیر. با رویکرد سازنده تر یا نه.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در پایان هفتمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین اتریش گفت: تاوان تصمیم فاجعه بار خروج از برجام را می پردازیم.

سالیوان روز جمعه در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا به نگرانی واشنگتن در مورد پیشرفت برنامه هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: “ما نگرانی خود را در مورد ادامه برنامه هسته ای ایران از طریق متحدان اروپایی خود ابراز کرده ایم.”

مشاور امنیت ملی بایدن گفت که ایران نگرانی ها را درک می کند اما نمی خواهد آشکارا با آنها مذاکره کند.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در پایان دور هفتم مذاکرات، سرعت رسیدن به توافق را به اراده طرف مقابل گفت. دور جدید می تواند آخرین دور مذاکرات باشد و ما می توانیم در اسرع وقت به توافق برسیم.

به گزارش ایرنا، باقری کنی پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: دولت جدید را به وین بیاورید. بر این اساس، دیدگاه ها، دیدگاه ها، اصلاحات و پیشنهادات تیم ایرانی در خصوص مذاکرات انجام شده در 6 دور قبلی و پیش نویس هایی که تاکنون تهیه شده است را مد نظر قرار داده ایم و در اسناد مذاکرات ارائه شده به شورای عالی امنیت ملی آمده است. طرف دیگر. ما آن را انجام دادیم.

وی گفت: به ویژه دو سند برای مذاکرات مهم بود. یک سند مربوط به لغو تحریم ها بود که اولویت اصلی و دستور کار تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بود. البته این اولویت تنها متعلق به ما نیست، بلکه سایر طرف ها از جمله برخی از اعضای 1+5 مانند چین در جلسات به صراحت اعلام کرده اند که اولویت آنها در راستای اولویت جمهوری اسلامی ایران در رفع تحریم ها است. بر این اساس تغییرات و موارد تیم جدید در سند مربوط به رفع تحریم ها لحاظ و به طرف مقابل ارائه شد. بر این اساس، چارچوب جدیدی برای گفت وگو درباره لغو تحریم ها ایجاد شده است.

حفاری کنی افزود: طی مذاکرات چند روزه در وین 7 – در کمتر از 20 روز – جلسات متعددی در خصوص موضوع لغو تحریم ها بین کشورها چه در سطح روسای تیم های مذاکره کننده و چه در سطح هیئت های مذاکره کننده برگزار شد. سطح کارگروه ها و کارشناسان. اسناد متعددی بین دو طرف برای تبادل نظر بین دو طرف در مورد تغییرات یا تغییراتی که باید در متن ایجاد شود رد و بدل شد. امروز آخرین سند لغو تحریم ها را دریافت کردیم.

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا پس از نشست روز جمعه کمیسیون مشترک گفت که شرکت کنندگان به متن مشترکی برای مذاکره برای تمدید مفاد توافقنامه 2015 رسیده اند.

انریکه مورا به خبرنگاران گفت که این پروژه شامل دیدگاه‌ها و پیشنهادات مختلفی از گروه 1+4 و ایران برای لغو تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و اجرای توافق‌ها است.

وی گفت: این به معنای دستیابی به توافق نیست، بلکه مبنایی برای ادامه مذاکرات خواهد بود. نماینده اروپا در میان مذاکره کنندگان برای ازسرگیری توافقنامه سال 94 احساس فوریت کرد و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در چند هفته آینده به نتیجه برسد.

دور هفتم مذاکرات ایران و 1+5 در دولت جدید ایران در 29 نوامبر آغاز شد، زمانی که هیئت ایرانی دو سند پیشنهادی شامل لغو تحریم‌های سرکوبگرانه و موضوع هسته‌ای را ارائه کرد که در آن غرب خواستار رایزنی با ایران شد. سرمایه ها

پس از مشورت با پایتخت های آنها، مذاکرات در 9 دسامبر از سر گرفته شد و در روز جمعه، 17 دسامبر، با نشست نهایی کمیته مشترک به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید