اولیانوف: ایران یک راه حل کامل و نه موقت می خواهد

اولیانوف: ایران یک راه حل کامل و نه موقت می خواهد

روز جدید نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین با تاکید بر اینکه ایران حق مشخصی برای تعیین مواضع خود دارد، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال راه حل کامل است نه موقت.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پایتخت اتریش، در واکنش به اظهارات اخیر حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره توافق موقت، گفت که ایران حق دارد موضع خود را تعیین کند. ایران انتظار یک راه حل جامع بدون تاخیر دارد.

امیر عبداللهیان دیروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری مشترک با فیصل المکداد وزیر امور خارجه سوریه گفت: ما توافق موقت را برای کشورمان خوب نمی دانیم. توافق باید جامع باشد و توافقی بین جمهوری اسلامی ایران و مردم برای بهره مندی از منافع ملموس برجام و لغو تحریم ها باشد. با همین رویکرد، تیم ما در روزهای آینده به وین بازخواهد گشت. اکثر تیم ما در حال حاضر در وین هستند و به بحث های تخصصی خود ادامه خواهند داد.

اولیانوف در واکنش به اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: البته هیچ تناقضی بین توافقات موقت و جامع وجود ندارد، اما این حق مسلم ایران است که موضع خود را تعیین کند. این احتمالاً نشان می دهد که تهران انتظار یک راه حل کامل و بدون وقفه را دارد.»

دور جدید مذاکرات درباره «لغو تحریم‌ها» و احیای برجام در روز دوشنبه (۲۹ نوامبر) با گروه ۱+۴ (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و راب مالی، نماینده آمریکا در ایران برگزار می‌شود. و انریکه مورا، معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، و علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران، در وین اتریش برگزار شد و تا روز جمعه، 4 دسامبر، پایان یافتن جلسه ایران ادامه داشت. وی دو سند در مورد لغو تحریم‌های یکجانبه و سرکوبگرانه آمریکا و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف مقابل ارائه کرد و طرف مقابل از ایران خواست به آنها فرصت دهد تا به پایتخت‌های خود بازگردند تا با مقامات خود مشورت کنند و پشت میز مذاکره بازگردند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در روزها و هفته های اخیر بارها مخالفت خود را با توافق موقت اعلام کرده اند و در همین راستا اخیرا کاوشگر در مصاحبه ای با سایت انگلیسی میدل ایست آی گفته است که ایران پیشنهاد طرف مقابل را می پذیرد. پیشنهادات برای موافقت با توافق موقت طرح موسوم به «کمتر به کمتر» یا بازنگری در طرح «برجام پلاس» که شامل آغاز مذاکرات برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای است را رد می‌کند.

برخی منابع خبری احتمال بازگشت تیم مذاکره‌کننده ایرانی و گروه ۱+۴ را در روز پنجشنبه ۱۶ آذر در وین دارند.

اگرچه دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می گوید آماده بازگشت به وظایف خود در شورای امنیت سازمان ملل است، سیاست های اتخاذ شده توسط دولت آن پس از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده نشان دهنده عزم آنها برای بازگشت به توافق نیست. آنها بارها تاکید کرده اند که تحت هیچ فشاری نمی خواهند به توافق برسند و آمریکا به عنوان اولین کشوری که با خروج یکجانبه از برجام این توافق را نقض کرده است، باید اولین کشوری باشد که به برجام بازمی گردد. و ایران عجله ای برای دستیابی به توافق ندارد، آنها هیچ طرف مخالفی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید